165407

دستورالعمل های غیرمنطقی بانک مرکزی صادرکنندگان سیمان را به زمین زد

دنیای معدن - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید دستورالعمل ها و بخشنامه های بانک مرکزی مبنی بر اینکه صادرکنندگان باید ارز صادراتی را در سامانه نیما تسویه کنند یکی از دلایل زیان واحدهای تولیدکننده سیمان است.'

به گزارش دنیای معدن، فرهاد طهماسبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مشکلات صنعت سیمان و زیان ده بودن برخی واحدهای تولیدی، گفت: در شرایط کنونی واحدهای تولیدکننده سیمان به دو دسته تقسیم می شوند؛ نخست واحدهایی که امکان صادرات دارند و رشد نرخ ارز موجب شده این واحدهای بتوانند علاوه بر تامین هزینه های تولید، سود مناسبی نیز به دست آورند.

نماینده مردم نی ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی افزود: دومین گروه، واحدهای تولیدی هستند که توانایی صادرات نداشته و تولیدات خود را تنها در بازار داخل به فروش می رسانند از آنجایی که در حال حاضر هزینه تولید در کشور به واسطه افزایش قیمت ها رشد داشته، این واحدها به دلیل قیمت گذاری دستوری با زیان و ضرر مواجه هستند.

وی اضافه کرد: برخی از واحدهای تولیدکننده سیمان نیز به دلیل بدهی ارزی ناچارند علیرغم صادرات درآمدهای دلاری خود را برای پرداخت این بدهی ها، هزینه کنند، در نتیجه نمی توانند عایدی از افزایش نرخ ارز به دست نمی آورند.

از دست رفتن بازارهای صادراتی با الزام صادرکنندگان به تسویه ارز صادراتی در سامانه نیما

این نماینده مردم در مجلس یازدهم دستورالعمل ها و بخشنامه های بانک مرکزی مبنی بر اینکه صادرکنندگان باید ارز صادراتی را در سامانه نیما تسویه کنند را یکی از دلایل زیان واحدهای تولیدکننده سیمان دانست و ادامه داد: تسویه ارز صادراتی با نرخ نیمایی هزینه مضاعفی را به صنعتگران این حوزه تحمیل می کند و موجب زیان بیشتر آنها شده و انگیزه آنها برای صادرات را کاهش می دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در صورت تداوم این روند بازارهای صادراتی که به صورت زمانبر و با مشقت بسیار به دست آمده اند، از دست خواهد رفت./

دیدگاهتان را بنویسید