164178

مرگ معادن البرز مرکزی با واگذاری به بخش خصوصی / آیا کلید معدن زغال سنگ سوادکوه به ذوب آهن اصفهان سپرده می شود؟

دنیای معدن - به مدد بی تدبیری برخی متولیان، با واگذاری به بخش خصوصی، نبض اقتصاد منطقه برای همیشه متوقف شد و با مرگ معادن البرز مرکزی، غبار محرومیت بر سوادکوه نشست.

به گزارش دنیای معدن، روزگاری معادن ارزشمند زغال سنگ البرز مرکزی سوادکوه، به عنوان یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشور محسوب می شد و حدود هفت هزار نفر از آن ارتزاق می کردند. منبع زغالی غنی که هزاران کارگر از نقاط مختلف مازندران و استان های مجاور خاطرات زیادی از آن دارند.

اما به مدد بی تدبیری برخی متولیان، با واگذاری به بخش خصوصی، نبض اقتصاد منطقه برای همیشه متوقف شد و با مرگ معادن البرز مرکزی، غبار محرومیت بر سوادکوه نشست. به گفته برخی کارشناسان، در آن دوران می شد که البرز مرکزی را پویا نگه داشت اما اهداف نامطلوب و خیانت برخی سیاسیون، تیشه به ریشه اقتصاد پویای صنایع در سوادکوه زد و ترجیح دادند معادن البرز مرکزی نوستالژی برای نسل های آینده شود.

پس از آن رکود اقتصادی غم انگیز، عده ای از کارکنان و بازنشستگان شرکت زغال سنگ البرز مرکزی با تعداد 627 نفر سهام دار، شرکت صنعتی و معدنی سامان سوادکوه را در سال 83 به منظور بهره برداری از معادن خصوصی، تاسیس کردند. اگر چه در طول این سال ها بارها بحران های اقتصادی را پشت سر گذاشتند و حتی چندین مرحله شاهد اعتصاب و اعتراض کارگران این شرکت بوده ایم، با این حال تاکنون توانسته به حیات خود ادامه دهد.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش قیمت لوازم خانگی را بررسی می کندانتقاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از واردات بی رویه«معدن، گنج پنهان»| معاون سازمان زمین شناسی: برخی سازمان ها همه معادن را با هم می خواهند/معاون معدنی وزیر صمت نقشه راه معدن را اجرا نمی کند

اما آن چیزی که این روزها سبب ایجاد حساسیت و واکنش ها در بین مردم شهرستان شده، خبر فروش این شرکت به شرکت ذوب آهن اصفهان است. خبر فروش بزرگ ترین شرکت صنعتی معدنی خصوصی مازندران، بازخوردهای منفی زیادی در سطح جامعه داشته و مخالفت های مردمی را شاهد هستیم. در واقع علت این مخالفت ها، نگرانی از دچار شدن سرنوشت این شرکت به سرنوشت زغال سنگ البرز مرکزی است. اگرچه اعضای هیئت مدیره این شرکت، نگرانی های مردمی را طبیعی می دانند اما معتقدند فروش این شرکت، کمک بزرگی برای حفظ ادامه حیات آن است. اعضای هیئت مدیره سامان در نشستی با خبرنگاران، با شفاف سازی مواضع و بیان علت های فروش، نوید آینده روشنی از این فرایند را داده اند.

رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی سامان سوادکوه دغدغه مردمی را تعصب مردم شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: دغدغه مردم سوادکوه در این مورد قابل درک است و این به دلیل تعصبی است که آنها دارند.از سال 83 که تاسیس شد تا سال 93 فراز و نشیب های زیادی طی شد. در سال 93 و 94 سهام داران تصمیم گرفتند که شرکت را از طریق کارشناسان دادگستری ارزیابی و به مزایده و فروش برسانند. در سال 97 نیز در مجمع عمومی سهام داران تاکید بر فروش شده بود.

شوکت الله آزادی با بیان اینکه در سال 94 به علت قیمت پایینی که از سوی خریداران پیشنهاد می شد، فروش انجام نگرفت، افزود: در همان سال 94 هم روی آهن اصفهان خریدار بود اما همه خریداران در آن موقع قیمت پایین پیشنهاد داده بودند و فروش انجام نشد.اما اکنون به دلیل قیمت زغال، افزایش تولید شرکت، تراز مثبت این چند سال و وضعیت سوددهی شرکت، رغبت خریداران بیشتر شد و پیام مذاکره دادند و ما هم مذاکره را پذیرفتیم.

آزادی علت تصمیم فروش شرکت را شرایط اقتصادی فعلی بعد از تحریم ها و بالابودن هزینه ها برشمرد و گفت: تصمیم به فروش گرفته شد به دلیل شرایط تورمی جامعه، سلایق مختلف سهام داران، عدم سرمایه گذاری امکان کاهش تولید و افزایش هزینه ها را در بر داشت. از طرفی به دلیل شرایط تورمی و گرانی تجهیزات، برای ایجاد مقررات ایمنی امکان سرمایه گذاری نبود.طبیعتا باید با خیدار مذاکره انجام می دادیم.

وی تصریح کرد: اگرچه اکنون با توجه به فروش زغال فرآوری شده، شرایط شرکت از پوشش هزینه ها همخوانی داشت اما برای چشم انداز آینده چنین شرایطی نبود و بهترین تصمیم را سهام داران گرفتند که باید به اهلش سپرده شود. اعضای هیئت مدیره نیز تابع تصمیمات سهام داران هستیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت سامان، علت خرید شرکت از سوی ذوب آهن اصفهان را نیاز این شرکت به زغال دانست و گفت: شرکت های فولادی واحدهای اصلی و شرکت های زغالی واحد های فرعی محسوب می شوند. مواد اولیه را معادن و زنجیره مواد اولیه را فراهم می کنند.

آزادی با بیان اینکه ذهنیتی نادرست در جامعه پیش آمده که ذوب آهن اصفهان شرکتی خصوصی است، افزود: این ذهنیت درست نیست چراکه ما با خود شرکت ذوب آهن اصفهان طرف هستیم و آرم این شرکت در صورت جلسات مذاکرات است. پای شرکت خصوصی در میان نیست.در مذاکره حساسیت منطقه را تذکر دادیم.البرز شرقی را نیز ذوب آهن اصفهان خریداری کرده بود و می بینیم که چقدر رونق دارد.تمام تحقیقات لازم را انجام دادیم. دغدغه ما ، دغدغه منطقه است. فروش به ذوب آهن اصفهان برای سامان آینده دار است. پس از فروش همت متنفذین و سیاسیون منطقه را برای مدیریت می طلبد.

وی، سرنوشت شرکت ایثارگران را تجربه ای برای سامان برشمرد و تصریح کرد: شرکت سامان بزرگ ترین شرکت خصوصی تولید زغال است. اما برای افزایش ایمنی و بهره وری لازم به سرمایه گذاری است که در توانمان نیست. چشم انداز نشان داد نمی توانیم مدیریت کنیم. سرنوشت شرکت ایثارگران تجربه ای برایمان شد. منافع منطقه را به منافع سهام داران ترجیح دادیم.

آزادی افزود: ذوب آهن اصفهان می تواند اشتغال را افزایش دهد. مذاکره ای که با خریدار داشتیم با یک نگاه مثبت و معامله برد-برد بود. قیمت فروش 164 میلیارد تومان است که 70 درصد ابتدا گرفته خواهد شد و 30 درصد باقی مانده پس از واگذاری کامل دریافت می شود. از محل 70 درصد ابتدا بدهی پرداخت خواهد شد و هرچه ماند در حسابی قرار می گیرد تا تصمیم بگیریم به چه شکلی به سهام داران پرداخت شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی سامان سوادکوه، درمورد نگرانی مردمی نسبت به سرنوشت نیروهای کار، گفت: هرشرکتی که بیاید، الزام قانونی وجود دارد و به دلیل ادامه فعالیت کارگاه نمی توانند کارگران را اخراج کنند. اما درمورد نیروهای مازاد و خدماتی مسلما نیروهای بومی برایشان به صرفه است و مسلما از بومیان به کارگیری خواهد شد.

وی درمورد سرنوشت خود شرکت سامان نیز بیان کرد: وقتی شرکتی اموال خود را می فروشد ادامه سرمایه گذاری یا منحل شدن، تشخیص آن با سهام داران، هیئت مدیره و تصمیم مجمع است. از لحاظ قانونی، شرکت تسویه گرفته و تمام شده است.

سرنوشت غم انگیز معادن زغال سنگ البرز مرکزی که نتیجه نابخردی های برخی سیاسیون و متولیان در آن دوران بوده، تجربه تلخی در اذهان عمومی سوادکوه به یادگار گذاشته است. از این روی حساسیت ها و مخالفت های زیادی نسبت به فروش بزرگ ترین شرکت صنعتی و معدنی خصوصی مازندران را بوجود آورده است.

این واکنش ها باتوجه به محرومیت منطقه و مرگ اقتصادی صنایع در طی سال های اخیر کاملا طبیعی و نشان دهنده تعصب مردمی به داشته های شهرستان است و مطالبه گری حق مسلم مردم برای دانستن علت ها و معلول ها است.

گمانه زنی های مردمی درمورد آینده نامعلوم و پر ریسک شرکت سامان پس از فروش، اگرچه در سطح جامعه همچنان بحث محافل و یکی از موضوعات اصلی مطالبه مردمی شده اما به گفته آنچه مدیران و مسئولان این شرکت بیان کرده اند، کلید ادامه حیات شرکت سامان سوادکوه در دستان ذوب آهن اصفهان خواهد بود و بهترین تصمیم در این بازه زمانی اعلام شد.نوید آینده روشن این شرکت از سوی متولیان آن شاید امیدی در دل مردم ایجاد کند. امید است آن شود که متولیان سامان وعده داده اند.

گزارش از معظمه نقی پور

دیدگاهتان را بنویسید