163440

تولید و صادرات زغال سنگ ونزوئلا افزایش یافت

دنیای معدن - ونزوئلا در پی تشدید تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت، برای کسب منابع جدید ارزآوری در حال افزایش تولید و صادرات زغال سنگ به کشورهای اروپایی است.

به گزارش دنیای معدن، آمار تجاری کام ترید سازمان ملل متحد نشان می دهد صادرات زغال سنگ ونزوئلا سال گذشته سه برابر افزایش یافت و به ۳۱۰ هزار تن رسید و حدود ۴۰ میلیون دلار درآمدزایی داشت. صادرات امسال این کشور که تا ژوئن به ۳۶۵ هزار تن رسید و ۳۷ میلیون دلار درآمد به همراه داشت، از رقم سال گذشته فراتر می رود.

واشنگتن شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا را در ژانویه سال ۲۰۱۹ هدف تحریم قرار داد. افزایش صادرات زغال سنگ نشان می دهد چگونه این کشور عضو اوپک در پی تحریمهای آمریکا علیه صنایع کلیدی نفت و طلا در دو سال گذشته، خود را با محدودیتها وفق داده و منابع درآمد جدیدی یافته است.

اگرچه افزایش صادرات زغال سنگ به هیچ وجه میلیاردها دلار درآمد نفتی از دست رفته ونزوئلا را جبران نمی کند اما منابع جدید درآمد ارزی ولو اندک مانند صادرات زغال سنگ یا کاکائو برای دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا که واشنگتن در تلاش برای سرنگونی آن است، اهمیت دارند.

بانک مرکزی ونزوئلا امسال تنها ۴۷۷ میلیون دلار ارز دریافت کرده که در مقایسه با ۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ بسیار ناچیز است.

انگلیس که دولت مادورو را به رسمیت نمی شناسد و دهها سیاستمدار و افسر نظامی ونزوئلا را هدف تحریمهای مالی قرار داده است، یکی از مقصدهای اصلی صادرات زغال سنگ این کشور آمریکای جنوبی بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، اگرچه تحریمهای آمریکا به زغال سنگ اشاره نکرده اند اما تهدید کرده اند هر شرکتی که به نظر برسد از نظر مادی به دولت ونزوئلا کمک می کند، تحریم خواهد شد.

طبق آمار سازمان زمین شناسی آمریکا، تولید سالانه زغال سنگ ونزوئلا از کمتر از ۱۰۰ هزار تن در سال ۱۹۸۸ به هشت میلیون تن در اواسط دهه ۲۰۰۰ صعود کرد و این کشور را به سومین تولیدکننده زغال سنگ آمریکای لاتین پس از کلمبیا و برزیل تبدیل کرد. با این حال تولید پس از افزایش حضور دولت در این صنعت کاهش پیدا کرد و تا سال ۲۰۱۷ به ۱۷۰ هزار تن رسید. افزایش صادرات پس از تشکیل یک جوینت ونچر میان شرکت زغال سنگ دولتی کاربوزولیا و شرکت گلنمور ترکیه در سال ۲۰۱۸ روی داد. این جوینت ونچر مجوز ۲۰ ساله برای استخراج زغال سنگ در ایالت غربی زولیا دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید