163231

ذخایر پتاس استان خراسان جنوبی از 4 میلیارد تن عبور کرد

دنیای معدن- سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از شناسایی ۳ میلیارد تن ذخیره جدید پتاس در شهرستان طبس این استان خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، حجت ایمان طلب با اعلام این خبر افزود: با افزایش این میزان که معادل ۲ و نیم میلیارد مترمکعب شورابه است، مجموع ذخایر پتاس استان به ۴ و دو دهم میلیارد تن رسیده است.

وی با بیان اهمیت و جایگاه ویژه این ماده معدنی و نحوه استخراج آن اظهار کرد: ذخایر این ماده معدنی به طور کلی به دو صورت منابع سنگی و شورابه ای است که در شهرستان طبس خراسان جنوبی به صورت شورابه ای در حال استخراج است.
ایمان طلب تصریح کرد: معدن پتاس با سرمایه گذاری 1725 میلیارد ریالی توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و استخراج اسمی سالانه یک میلیون و 200 هزار تن شورابه زمینه اشتغال 40 نفر را به صورت مستقیم در شهرستان طبس فراهم کرده است.
سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: مهمترین کاربرد پتاس به عنوان کود شیمیایی در صنایع کشاورزی است و تولید صابون و شوینده ها، رنگ های شیمیایی و داروها، صنایع شیشه و سرامیک، صنایع غذایی، تهیه گل حفاری و … از جمله سایر مصارف این ماده معدنی هستند.
ایمان طلب با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در راستای تعیین و ثبت ذخیره این معدن گفت: تعیین تکلیف و فعال سازی معادن راکد و غیرفعال و همچنین شناسایی ذخایر جدید معدنی به منظور افزایش ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال در استان از برنامه های سازمان در سال جاری است.
معدن پتاس خوربیابانک در 150 کیلومتری شهر طبس واقع شده و از جمله معادن منحصر به فرد و جذاب استان خراسان جنوبی است که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان طبس مورد توجه علاقه مندان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید