163175

نیمه نخست ۹۹ ثبت شد؛

تولید شمش آلومینیوم همچنان در مدار رشد

دنیای معدن -تولید شمش آلومینیوم توسط پنج واحد تولیدی کشور در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۷۱ درصدی را ثبت کرد و به رقم ۲۱۱ هزار و ۷۷۹ تن رسید.

به گزارش دنیای معدن، برپایه جداول آماری مجموعه های ایرالکو(اراک)، هرمزال و المهدی (بندرعباس)، سالکو (لامرد- فارس) و آلومینای ایران (جاجرم - خراسان شمالی) در شهریورماه امسال مجموع تولید واحد های یاد شده به رقم ۳۶ هزار و ۸۶۶ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته افزایش بازدهی ۸۴ درصدی را نشان می دهد.

بررسی عملکرد واحد های یاد شده در دوره ۶ ماهه امسال حاکی است، بیشترین رشد تولید شمش آلومینیوم مربوط به آلومینای ایران (جاجرم) با رقم ۲۸۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال است.

همچنین بیشترین میزان تولید در دوره این گزارش مربوط به ایرالکو (اراک) با رقم ۹۵ هزار و ۷۲۳ تن ثبت شد که هفت درصد بیش از عملکرد ۶ ماهه نخست پارسال بود و ۴۵.۱ درصد کل تولید را نیز به خود اختصاص داد.

علاوه براین در شهریور ماه ۹۹ نیز آلومینای ایران بیشترین رشد تولید را با افزایش ۲۲۴ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به نام خود ثبت کرد.

بالاترین میزان تولید شهریورماه هم مربوط به ایرالکو (اراک) با رقم ۱۵ هزار و ۴۱۳ تن ثبت شد که رشد ۱۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته دارد.

تولید ۱۲۱.۶ هزار تن پودر آلومینا

تولید پودرآلومینا در تنها واحد تولیدی کشور در جاجرم خراسان شمالی، به رقم ۱۲۱ هزار و ۶۹۱ تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش چهار درصدی دارد.

ضمن اینکه تولید شهریورماه این واحد نیز با افزایش چهار درصدی نسبت به شهریورماه پارسال به رقم ۱۹ هزار و ۹۸ تن رسید.

ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در پنج ماهه نخست امسال به رقم دو میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار رسید که از این رقم بیش از ۵۰ درصد، سهم زنجیره فولاد و تولیدات فولادی مرتبط است.

برپایه اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم تجارت خارجی کشور در پنج ماهه نخست امسال به ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که در این مدت ۵۲ میلیون تن انواع کالا صادر شد.

آمارهای مورد بررسی نشان می‌دهد در پنج ماهه امسال بیش از سه میلیون تن زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به ارزش افزون بر یک میلیارد و ۱۱۸ میلیون دلار به بازارهای هدف، صادر شد.

حجم صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در دوره این گزارش به رقم بیش از ۱۵ میلیون و ۶۹۹ هزار تن رسید که در سرفصل «سایر معدن وصنایع معدنی» با رقم سه میلیون و ۴۶۶ هزار تن بیشترین حجم را به خود اختصاص داد.

همچنین با توجه به شرایط تحریم و بحران کرونا، افت ارزش صادرات در دوره این گزارش دور از انتظار نیست، اما در زمینه زنجیره آلومینیوم و محصولات آن، شرایط متفاوت رقم خورد به طوری که صدور ۳۹.۲ هزار تن به ارزش ۶۳.۵ میلیون دلار محقق شد که از نظر وزن و ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۷۴ و ۴۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید