161805

روزشمار سومین همایش صنایع غیرآهنی

هم‌افزایی برای صنایع غیرآهنی

دنیای معدن- صنایع فلزی در طول تاریخ نماد پیشرفت و صنعتی‌بودن یک کشور بوده و در طول برنامه‌‌های توسعه اقتصادی کشورها، توسعه صنایع فلزی از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌‌اند.

به گزارش دنیای معدن، در این میان، صنایع فلزات غیر‌آهنی همچون آلومینیوم، مس،‌ سرب، روی، طلا و... کمتر از صنعت فولاد مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ این در حالی است که صنایع فلزات غیر‌آهنی و آلیاژهای آنها می‌توانند مزیت رقابتی گسترده‌‌ای را برای هر کشوری ایجاد کنند. با توجه به منابع و بازارهای بالقوه منطقه و کشور ایران در حوزه فلزات غیرآهنی، همچنین تلاش چشمگیر همسایگان در توسعه این صنایع حتی بدون داشتن منابع معدنی آن، لزوم تمرکز بیشتر و ایجاد دیدگاه اقتصادی پایدار در این صنایع، بررسی ابعاد، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در آنها را بیش از پیش نمایان می‌کند. از سوی دیگر، تجربه برگزاری هشت دوره همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران از سوی گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» و دریافت بازخورد مخاطبان این همایش در مورد خلأ اطلاعاتی در سایر حوزه‌ها از جمله صنایع غیرآهنی، زمینه‌ای شد تا ایده برگزاری همایشی به‌منظور بررسی چشم‌انداز این صنایع در ایران در دستور کار قرار گیرد. اما با توجه به اهمیت صنایع غیر‌آهنی این سوال مطرح می‌شود که برگزاری همایش‌های این‌چنینی چه تاثیری می‌تواند در رشد این صنایع داشته باشد. در این‌خصوص مشاور امور صنایع معدنی و عضو راهبردی همایش‌های «دنیای‌اقتصاد» معتقد است حضور مدیران ارشد از سازمان‌های فعال و موفق از اهمیت بسیاری برخوردار است و امکان ارزیابی چالش‌های این صنایع غیرآهنی از جمله مس،‌ آلومینیوم،‌ سرب و روی،‌ طلا و... را به‌وجود می‌آورد. در خصوص اهمیت برگزاری همایش‌هایی مانند همایش غیرآهنی‌ها گفت‌و‌گویی داشتیم با هومان خواجه‌نصیری مشاور امور صنایع معدنی و عضو کمیته راهبردی همایش‌های «دنیای‌اقتصاد» که در ادامه می‌خوانید:

برگزاری گردهمایی تخصصی مانند همایش غیرآهنی‌ها چه مزایایی برای این رشته‌ها به‌همراه دارد؟
از اواخر دوران دانشجویی‌ام تا به امروز با عناوین مختلفی در رخدادهای متعدد داخلی و خارجی حضور داشته‌ام. بی‌تردید یکی از انگیزه‌ها و نیازهای اصلی شرکت‌کنندگان حرفه‌ای، ارتقای «شبکه‌‌سازی» (networking‌) است که نقشی کلیدی در توسعه برند اشخاص و شرکت‌ها و بالطبع پیشرفت‌هایشان ایفا‌ می‌کند. اما برای شبکه‌سازی حضور مدیران‌ارشد از سازمان‌های فعال و موفق هم ضروری است تا به جذابیت و اثر‌بخشی مذاکرات افزوده شود. لذا به‌نظر بنده، مهم‌ترین مزیت این همایش و نمایشگاه، اقبال بالای مدیران ارشد و شناخته‌شده کشور به آن است که منجر به یک دورهمی مطلوب از افراد حرفه‌ای این حوزه می‌شود.
در دنیا گردهمایی تخصصی به‌منظور هم‌افزایی بین بخش‌های مرتبط برگزار می‌شود، آیا گردهمایی این‌چنینی در ایران چنین نتیجه‌ای به‌همراه داشته است؟
به‌زعم اینجانب در همایش‌های گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد»، سخنرانی‌ها و میزگردهای تخصصی، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند که از تنوع و همپوشانی مناسب برای به چالش کشاندن بخش‌های مرتبط بازار، متناسب با شرایط روز، برخوردار باشند که در نوع خود یکی از بهترین‌ها در کشور است.
سطح شرکت‌های حاضر در این گردهمایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اکثر شرکت‌هایی که در نمایشگاه غرفه دارند، گلچینی از شرکت‌های خوشنام، فعال و متخصص در حوزه خود هستند که توسط تیم توسعه بازار و مشاوران گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» تحلیل، مذاکره و دعوت شده‌اند. این اقدام، علاوه بر بارز‌کردن سطح و برند این نمایشگاه، باعث رونق گفتمان تجاری سازنده در مورد فرصت‌های روز همکاری می‌شود.
با توجه به برگزاری دو دوره گذشته به‌نظر شما آیا این گردهمایی توانسته نتیجه‌بخش باشد؟
همایش و نمایشگاه «فلزات غیرآهنی و فناوری‌های وابسته» در دو دوره قبلی خود، به‌خصوص از بُعد محتوای کارگاه‌های تخصصی، با استقبال خوبی روبه‌‌رو شد و اکثر نظر‌سنجی‌ها هم حکایت از رضایت شرکت‌کنندگان داشت و انتظار می‌رود که با استقبال خوبی از سوی متخصصان و مدیران این حوزه مواجه شود. مزیت این دوره نسبت به دوره‌های قبلی، افزایش ظرفیت و روزهای نمایشگاه است.
***
سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار هفتم، هشتم و نهم مهر امسال در تهران برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶- ۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌‌سایت http://events.den.ir مراجعه کنند. بر اساس این گزارش، سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در هشت محور «جهش تولید، توسعه پایدار و متوازن و حذف موانع پیش‌رو»، «اکتشافات و فعالیت‌های اکتشافی مدرن؛ ضامن حیات و پویایی معادن»، «معادن کوچک و متوسط، احیا و سرمایه‌گذاری»، «بومی‌‌سازی، استفاده از ظرفیت‌‌های ساخت داخل و توسعه فناوری، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ارزیابی سهم صنایع فلزات غیر‌آهنی در تولید ناخالص ملی، تکمیل زنجیره تولید و لزوم کاهش ریسک سرمایه‌‌گذاری»، «تحولات اقتصاد جهانی و بازار صنایع غیرآهنی، ارزآوری و تحریم‌ها»، «مسوولیت‌‌های اجتماعی شرکت‌های معدنی و صنعتی» و «کرونا، پساکرونا و بازار فلزات غیرآهنی» برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت events.den.ir مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید