161240

کارنامه جالب استقلال در آسیا | دیاباته بهترین مدافع و کریمی بهترین گل زن

تیم استقلال در‌حالی به حضورش در لیگ قهرمانان آسیا‌۲۰۲۰ خاتمه داد که به گواه کارشناسان، آن‌ها قربانی اشتباهات بزرگ داور عمانی بازی با پاختاکور ازبکستان شدند.

آبی‌پوشان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به سد محکم پاختاکور خوردند و در شبی که ازبک‌ها در حفظ توپ و اداره بازی عملکرد بهتری داشتند، آبی‌های ایران می‌توانستند تیم پیروز بازی باشند که اشتباهات بزرگ و فاحش داور عمانی این موقعیت را از شاگردان نامجو‌مطلق گرفت.
نماینده آبی‌پوش کشورمان در‌نهایت با ۴ دیدار در مرحله گروهی و یک دیدار در مرحله حذفی به کار خود در قطر خاتمه داد تا با کسب یک پیروزی، ۲ تساوی و ۲ شکست به تهران بازگرد‌د. استقلالی‌ها ۶ بار در مرحله گروهی و یک‌بار در مرحله حذفی به گل رسیدند که د‌ر مرحله گروهی ۴ و در تک‌دیدار حذفی نیز ۲ بار دروازه‌شان باز شد تا با ۷ گل زده و ۶ گل خورده، پرونده‌شان در این دیدار‌ها بسته شود.
کریمی گل‌زن‌ترین بازیکن استقلال
در این فصل از لیگ قهرمانان، علی کریمی و ارسلان مطهری هر کدام ۲گل زدند و مهدی قائدی و شیخ دیاباته هر کدام یک‌بار گل‌زنی کردند و یک‌بار هم مدافع تیم حریف (الشرطه) به‌اشتباه به سود استقلال گل‌زنی کرد. علی کریمی که دقایق کمتری نسبت به دیاباته و مطهری در بازی‌های این تیم حضور داشت، با متوسط یک گل به ازای هر ۱۴۹‌دقیقه، بهترین گل‌زن این تیم شد.
وی یک‌بار هم در این دیدار‌ها پاس گل داد تا با تأثیرگذاری مستقیم روی ۳ گل از ۷ گل استقلال، تأثیرگذارترین بازیکن تیمش در این تورنمنت باشد. کریمی یک‌بار هم موفق شد تیرک دروازه را بلرزاند. گل‌زنی و پاس گل، همه آمار‌های هافبک میانی آبی‌پوشان نبود و او توانست با مجموع ۸ بار ضربه‌زنی به‌سوی دروازه و ۴ شوت در چهارچوب، بالاتر از قائدی بهترین شوت‌زن تیمش نیز باشد.
زکریا مرادی، هافبک جوان آبی‌پوشان، که تنها ۲۲ دقیقه در یک بازی فرصت حضور در این تورنمنت بزرگ را داشت، با ۳ شوت به دروازه حریف در همین ۲۲ دقیقه آمار جالبی از خود به‌جای گذاشت. دریبل‌زن‌ترین بازیکن آبی‌ها در این تورنمنت، آرش رضاوند، هافبک تکنیکی این تیم بود که یک بازی را نیز به‌دلیل محرومیت از دست داد. این هافبک تکنیکی در مجموع دقایقی که برای تیمش بازی کرد، ۱۰ بار اقدام به دریبل‌زنی کرد و با ۸ دریبل موفق، برترین بازیکن آبی‌ها در این بخش بود. همین بازیکن با ۱۵ بار درگیر‌شدن با بازیکنان حریف بر سر توپ و ۸ پیروزی در این دوئل‌ها، بهترین آمار را در‌این میان دارد.
تبریزی و طاهرخانی بهترین پاسورها!
شاید باور‌کردنش عجیب باشد، اما دقیق‌ترین بازیکن استقلال به لحاظ ارسال پاس‌های صحیح، نه علی کریمی بود، نه رضاوند، نه چشمی و...؛ بلکه این بازیکن مرتضی تبریزی بود. تبریزی در ۲ بازی اول استقلال در مرحله گروهی مقابل الشرطه و الاهلی درمجموع ۶۸ دقیقه به میدان رفت و با دقت پاس ۹۵درصدی، دقیق‌ترین بازیکن تیمش شد. بعد از تبریزی هم بازیکن دیگری در رده دوم دقیق‌ترین‌ها قرار می‌گیرد که کمتر قابل حدس‌زدن است. دومین بازیکن دقیق آبی‌ها شاهین طاهرخانی، مدافع جوان این تیم است. دقت پاس‌های طاهر‌خانی در این بازی‌ها ۸۹درصد بود و بعد از وی نیز روزبه چشمی و آرش رضاوند با ۸۸ و عارف غلامی با ۸۷درصد دقیق‌ترین بازیکنان این تیم بودند.
دیاباته دومین مدافع برتر استقلال!
شیخ دیاباته، مهاجم بلند‌قامت استقلال، که در این رقابت‌ها یک‌بار موفق به گل‌زنی شد، در کار‌های دفاعی آمار جالبی از خود به جای گذاشت؛ تا‌جایی‌که با ۹ دفع توپ که عمدتا با ضربه سر هنگام ضربات ایستگاهی حریف بود، بعد از محمد دانشگر بیشترین تعداد قطع توپ را داشته است. محمد دانشگر با ۱۱ دفع توپ در این بخش حرف اول را می‌زند و عارف غلامی به‌همراه روزبه چشمی نیز هر کدام ۶ بار توپ حریفان را دفع کرده‌اند.
روزبه چشمی با ۷ خطا پرخطاترین بازیکن استقلال و آرش رضاوند با ۳ کارت زرد، خشن‌ترین بازیکن این تیم بود. هروویه میلیچ با ۲ کارت زرد دومین بازیکن پرکارت آبی‌ها بود و ۶ بازیکن این تیم هم هر کدام یک‌بار در این رقابت‌ها اخطار گرفتند که عبارت بودند از مهدی قائدی، وریا غفوری، میلاد زکی‌پور، امیر‌ارسلان مطهری، محمد دانشگر و روزبه چشمی.
مالکیت بی‌حاصل
آبی‌پوشان به‌طور‌متوسط ۵۵درصد مالکیت در هر بازی در اختیار داشتند، در‌مجموع ۵۶ بار به‌سمت دروازه حریفان شوت‌زنی کردند که ۲۶ شوت آن‌ها در چهارچوب بود. از مجموع ۵۶ شوت آن‌ها ۳۴ شوت از داخل محوطه جریمه و ۲۲ شوت از خارج از محوطه جریمه زده شد. استقلالی‌ها در‌مجموع در این دیدار‌ها ۲۳۰۴ بار پاس دادند که ۱۸۴۵ پاس سالم به مقصد رسید. سید‌حسین حسینی، دروازه‌بان آبی‌پوشان، یک‌بار کلین‌شیت کرد و در مجموع دیدار‌هایی که به میدان رفت، ۱۰ مهار توپ موفق داشت. بازیکنان استقلال ۱۰۶ بار در این بازی‌ها اقدام به سانتر کردند، ۳۳ بار روی دروازه حریفان خود کرنر زدند، ۵۱ بار بر روی بازیکنان حریف مرتکب خطا شدند، ۲۵۷ بار روی زمین و ۷۳ بار روی هوا با حریفان خود دوئل موفق داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید