161112

چراغپور: استقلال سلاح تقابل با فوتبال هندسی پاختاکور را نداشت/ ازبک‌ها برخلاف عرب‌ها سبک دارند

کارشناس فوتبال گفت: پاختاکور مهندسی شده بازی می کرد و استقلال سلاح و تجهیزات تقابل با آن را نداشت.

جلال چراغپور، درباره شکست تیم فوتبال استقلال مقابل پاختاکور ازبکستان در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: بررسی دو بازی اخیر استقلال مقابل پاختاکور والاهلی باید دقیق باشد. به این دلیل که در دیدار با الاهلی با فوتبال تقلید شده و کند عربی مواجه بودیم. هنوز در دل کشورهای عربی فوتبال نهادینه نشده و به زور، مربی و بازیکن خارجی و تمرینات مختلف، سر و شکل می‌گیرند.
وی افزود: کشورهای عربی برخلاف بچه های ما، فوتبال را با گوشت و پوست‌شان یاد نگرفته اند. اگر بخواهیم پاختاکور را مقابل الاهلی عربستان قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که این تیم صاحب سبک است. سبک فوتبال ازبکستان، فوتبال پنجم دنیا یعنی مربوط به کشورهای بلوک شرق است.
کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: هر چند پس از جدایی ازبکستان از شوروی، دیگر به این کشور بلوک شرق نمی‌گویند و از آن می‌توان به عنوان یکی از کشورهای آسیای میانه نام برد اما هم از لحاظ نژادی یعنی فیزیک، قد، نوع عضلات و هم از لحاظ زیربنای فکری مربیان، ‌تولید بازیکنان و علائق مردم، باید گفت ازبک‌ها مانند ربات فوتبال بازی می‌کنند.
چراغپور تصریح کرد: فوتبال بلوک شرق که در راس آن روسیه قرار دارد و پس از آن کشورهایی مانند بلغارستان، رومانی، لهستان، صربستان و اوکراین قرار می‌گیرند، مکانیکی و رباتیک است. یعنی فوتبال این کشورها بشاش نیست. سرعت بازی به نام PACE OF GAMES که شامل سرعت جابجایی توپ می‌شود، در فوتبال تیمی مانند پاختاکور و تمام تیم‌های بلوک شرق پایین است اما دقت پاس‌ها بالاست.
وی ادامه داد: باتوجه به سرعت پایین فوتبال کشورهای بلوک شرق، پاس‌های در عمق آنها خیلی کم است و تمام پاس‌ها را به پا می‌دهند. وقتی می‌خواهیم فوتبال ازبکستان را با کشورهای عربی مقایسه کنیم، با دو سبک مختلف مواجه هستیم. کشورهای عربی از هر جایی مربی می‌آورند و این مربیان هم بدون اینکه سبک خاصی تعریف کنند، تفکرات خود را به شکل روزمره به این تیم‌ها انتقال می‌دهند اما تیم‌هایی مانند پاختاکور صاحب سبک هستند.
کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: وقتی تیمی مثل استقلال پس از برگزاری دو بازی با حریفان عرب به شکل ناگهانی با یک تیم با ویژگی های بازیگری رباتیک، پاس به پا،دقت پاس زیاد و سرعت پایین مواجه می‌شود، کار سختی دارد. از همین جا اختلاف شروع می شود. نه تنها در این بازی بلکه تا وقتی تیم‌های ایرانی به مصاف حریفانی می‌روند که فطری و طبیعی بازی می‌کنند، کم نمی‌آورند.
چراغپور ادامه داد: حتی مقابل تیم‌های اسپانیا و پرتغال هم دیدیم با توجه به طبیعی بازی کردن آنها، تیم ملی به مشکل خاصی نخورد و در آن دیدارهای جام جهانی شاهد بازی‌های تراز بالایی از ایران بودیم. با این وجود بلافاصله پس از اینکه تیم‌های ایرانی مقابل حریفانی قرار می‌گیرند که از فوتبال طبیعی، ذاتی، خلاقانه و مهارت های فردی خارج شده و به شکل هندسی بازی می‌کنند از این حریفان عقب می‌افتند. شب گذشته هم استقلال مقابل پاختاکور جایی کم آورد که بازی فوق‌العاده مهندسی شد.
وی افزود: فوتبال هندسی یعنی دیداری که توپ‌ها در آن به شکل مستقیم حرکت نمی‌کند و به جهات مختلف می‌رود. نفرات در جهات مختلف جای خود را تغییر می‌دهند. شبیه مستطیل، لوزی و ذوزنقه می‌شود و در کل مهندسی فوتبال به راه می‌افتد. به دلیل اینکه فوتبال ایران بررسی تئوریک ندارد، استقلال هم مقابل پاختاکور بدون اسلحه و بدون کمترین تجهیزات برای تقابل با فوتبال هندسی، به زمین رفت. استقلالی‌ها وقتی با فوتبال هندسی مواجه شدند، عبور از بازیکنان حریف برایشان سخت شد و این امر به ندرت اتفاق افتاد.
کارشناس فوتبال ایران توضیح داد: بازیکنان پاختاکور به شکل هندسی در زمین جاگیری کرده بودند. یعنی یک نفر در جلو بازی را تخریب کرده و دو نفر پشت وی فضا را در اختیار گرفته و مراقب یار بودند. پشت این سه نفر هم یک بازیکن دیگر فضاهای باقی مانده را پوشش می‌داد. به همین دلیل وقتی مهدی قایدی از یک بازیکن رد می‌شد، دو نفر دیگر مقابل وی می‌ایستادند.
چراغپور افزود: دیاباته هم نفر اول را رد می‌کرد اما ناگهان دو بازیکن پاختاکور مقابل وی می‌ایستادند. تقابل با این فوتبال هندسی نیاز به سواد،‌کلاس و آموزش دارد. سطح سواد و آموزش درون فوتبال ایران پایین است و به همین دلیل وقتی پیچیدگی در یک دیدار پیش می‌آید، به راحتی شکست می‌خوریم.
وی درباره انتقادهای اخیرش از کمیته آموزش فدراسیون توضیح داد: منظور صحبت‌های من یک نفر خاص نبود و هیچ کسی نباید از این حرف‌ها ناراحت شود. فردی که در راس کمیته قرار می‌گیرد باید خلاقیت و نوآوری داشته باشد و آموزش فوتبال کشور خود را به رفتن به سفرهایی مانند مالزی، کره جنوبی و سنگاپور ارجحیت بدهد. وی باید به محتوای آموزش توجه کند و کتاب‌ها، جزوات جدید و حتی دست نوشته مربیان صاحب سبک جهان مانند پپ گواردیولا، یورگن کلوپ و ژوزه مورینیو را برای آموزش مربیان ایرانی ترجمه کند.
کارشناس فوتبال ایران تصریح کرد:در جامعه جهانی متدهای کوچینگ مربیان تراز اول جهان را به مربیان جوان درس می‌دهند و برای آنها کلاس فوق‌العاده می‌گذارند. مسئولان کمیته آموزش ما هم نباید به هوای AFC بنشینند زیرا کنفدراسیون آسیا مانند قهوه خانه‌ای شده که همه با هم در آنجا می‌نشینند و چای می‌خورند. شیوه‌های آموزشی AFC فوتبال ما را به جایی نمی‌رساند. این نظرات من در مورد یک شخص نیست.
چراغپور افزود: خواهش می‌کنم مدرسان فوتبال ایران به این سؤال با وجدان پاسخ دهند. سؤال من این است چند سال است آنها یک مطلب را درس می‌دهند؟ فقط 20 روش کوچینگ تدریس شده و فردی که این روش ها را یاد بگیرد مدرک مربیگری B کسب می‌کند. در مرحله بعدی 20 کوچینگ دیگر تدریس شده و به کارآموزان مدرک A اعطا می‌شود. در نهایت برای کلاس حرفه‌ای نظر کارآموزان را دریافت کرده و به آنها می‌گویند به صورت مثال برای دفاع چپ چه نظری دارید؟
وی ادامه داد: یک مربی را با صرف مبلغی به ایران می‌آورند و نهایت آموزش وی این می‌شود که مربیان برای انتقال توپ از زمین یک به دو چه طرح‌هایی دارند اما در فوتبال حرفه‌ای اروپا برای دریافت مدرک B، مربی باید یک بحث مدرن ابداع کند و سپس طرح خود را کوچینگ کند تا بتواند چنین مدرکی بگیرد. نمی‌دانم این همه تفاوت برای چیست؟
کارشناس فوتبال ایران افزود: دست کم 30 سال است با 20 روش کوچینگ کل مربیان خود را آموزش می‌دهیم. 8 هزار مربی در فوتبال ایران مدرک B دارند. آنها را به یک سالن ببرید و 5 سؤال مربوط به کلاس‌های مربیگری B اروپا را حتی به شکل باز بودن جزوه‌ها و از هم سؤال کردنشان بپرسید و ببینید چند نفر قبول می‌شوند. با فرد کار ندارم اما آدمی که به کمیته آموزش می‌آید، باید نگرش فرا آموزشی داشته باشد. مربیان ما را از آموزش‌های AFC عبور داده و به آموزش سطح اول دنیا و اروپا برساند. در کل باید نوع کلاس‌های آموزشی تغییر کند.
وی افزود: اتاقی که در کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در نظر گرفته شده معنای کمیته آموزش را می‌رساند؟ کمیته آموزش باید به یک دپارتمان با چندین اتاق تبدیل شود که در آن تمام پرونده‌ها، عکس، مصاحبه‌ها و داشته‌های فنی مربیان موجود باشد. این همه آموزش در فوتبال ایران اتفاق می‌افتد اما هیچ کسی دلسوز بحث آموزش نیست. آن وقت من باید با 70 سال سن از دهات بیایم و درباره آموزش مدرن حرف بزنم؟ باید مدرس فدراسیون فوتبال یا مسئول کمیته آموزش فدراسیون درباره نکات آموزشی و تحویل آموزشی فوتبال مدرن صحبت کند. تا چه زمانی سکوت ادامه دارد وهیچ کسی جلو نمی‌آید؟
کارشناس فوتبال ایران تصریح کرد: دوستان بهتر است درباره وضعیت آموزش در فوتبال کشور جواب دهند. آمارهای آموزشی داده و بگویند چرا تیم‌های ایرانی از حضور در جمع چهار تیم برتر آسیا به جایی رسیده اند که دیگر نمی توانند به از 16 تیم بالاتر بیایند. این مسائل را باید مسئولان آموزش جواب دهند.
چراغپور افزود: چه کسی باید جوابگوی این موضوع باشد. مربیان از کدام نهاد آموزش می‌بینند؟ مجید نامجومطلق بچه خوب، فوتبالیست بزرگ و انسانی شریف است اما کسی به این مسائل توجهی نمی‌کند. در بازی شب گذشته کم مانده بود اشک‌های وی به دلیل اینکه نمی‌دانست باید مقابل فوتبال پاس به پا حریف چه واکنشی نشان دهد دربیاید. این مسائل دردآور است.
وی خاطرنشان کرد: دلیل جواب ندادن این سوال ها از سوی دوستان دو حالت دارد. شاید خودشان نمی‌دانند که باید با فوتبال توپ مرده چه کاری انجام داد. اگر به این سوال جواب بدهند که دلیل باخت تیم های ما مقابل حریفانی با سه لایه دفاعی جلوی آن چه بوده ما هم ساکت می‌شویم. میرشاد ماجدی شاگرد و رفیق صمیمی من است و مثل پسرم می ماند. خود من مرتضی محصص را به فوتبال ایران معرفی کرده و آرام آرام وی را راه انداختم من با فرد کاری ندارم بلکه اشاره‌ام به ساختار کمیته آموزش است.
کارشناس فوتبال ایران گفت: چرا کمیته آموزش ما یک سالن برای برگزاری جلسات خود ندارد. شاید سه نفر در آن اتاق فعلی جا شوند اما اگر تعداد نفرات برگزار کننده جلسه بیشتر شود، باید دید کدام اتاق فدراسیون فوتبال خالی است. زمانی به اتاق محمدرضا ساکت می‌رفتیم و همراه با بیژن ذوالفقارنسب در کلاس های مربوط به این کمیته شرکت می کردیم اما اگر ساکت کار داشت آن اتاق هم پر می‌شد.باید برای آموزش دنبال جای خالی بگردیم؟ کلاس آموزشی باید سالن خوب، اتاق مدرس، اتاق حرف زدن و غیره داشته باشد. هر کسی از این حرف‌‌ها ناراحت می‌شود ما را ببخشد و در داخل همان اتاق کوچک جلسه‌اش را برگزار کند.

دیدگاهتان را بنویسید