160926

تقابل حساس استقلال و پاختاکور

مرحله حذفی رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا از امروز در قطر آغاز می‌شود که در یکی از حساس‌ترین بازی‌ها، تیم فوتبال استقلال از ساعت‌ ۲۱:۱۵ باید به‌مصاف پاختاکور ازبکستان برود.

شاگردان مجید نامجو‌مطلق بعد از آنکه در یک نمایش برتر از سد تیم الاهلی گذشتند، در انتظار رویارویی با الهلال عربستان بودند که مشخص شد نماینده صعودی، به‌خاطر ابتلای بازیکنانش به ویروس کرونا از گردونه این بازی‌ها حذف شده است. بعد از حذف الهلال، پاختاکور به‌عنوان حریف آبی‌پوشان کشورمان در این مرحله معرفی شد تا کار استقلالی‌ها برای صعود تا حدودی نسبت به قبل راحت‌تر شود.
آبی‌پوشان برای این بازی ۲ بازیکن کلیدی خود، غفوری و میلیچ، را به‌دلیل مصدومیت و محرومیت در اختیار نخواهند داشت. داریوش شجاعیان هم که آماده بازی‌کردن برای تیمش بود، پس از اینکه مجوز بازی کردن دریافت نکرد، راهی تهران شد. کار نامجومطلق در نبود غفوری و میلیچ، سخت‌تر می‌شود. البته مجید‌آقای نیمکت استقلال امیدوار است تا با کسب ۲ پیروزی دیگر در آسیا جا‌پای خودش را برای فصل بعد روی نیمکت آبی‌ها محکم‌تر کند.
از گوشه کنار شنیده می‌شود با توجه به آنکه استقلال فعلا نمی‌تواند گزینه خارجی جذب کند، باید از میان مربیان داخلی یک نفر را برای فصل بعد انتخاب کند. محمود فکری و امیر قلعه‌نویی تنهاگزینه‌های نهایی این نیمکت هستند. اولی با نساجی قرارداد دارد و دومی هم با یک رقم سنگین در تعهد گل‌گهری‌هاست؛ اما هر ۲ نفر در انتظار یک اشاره هستند تا بلافاصله بلیت تهران را برای خودشان رزرو کنند. اما حالا به نظر می‌رسد عملکرد نامجو‌مطلق به‌گونه‌ای بوده که مدیران و البته هواداران آبی‌پوش را تا حدودی راضی نگه داشته است و آن‌ها امیدوارند با تداوم این روند، برای فصل بعد هم نامجو‌مطلق به جرگه سرمربیان لیگ‌برتری اضافه شود.

گزارش سایت AFC از تقابل استقلال با پاختاکور

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته گزارش کاملی از بازی امشب ۲ تیم ارائه داد و در آن نوشت: پاختاکور، قهرمان فوتبال ازبکستان، با تیم استقلال در دومین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی در استادیوم الجنوب بازی می‌کند. پاختاکور بعد از سال‌۲۰۱۰ برای نخستین‌بار به مرحله حذفی این مسابقات صعود کرده است. لغو نتایج تیم الهلال عربستان به این معنا بود که پاختاکور صعودش را به مرحله بعد قبل از بازی با شهرخودرو در هفته ششم قطعی کرده بود. باوجود اینکه پاختاکور از ۳ سال گذشته ۲ بار موفق نشد به لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، اما این تیم هنوز تنها‌تیم ازبکستانی است که بیشترین تعداد دفعات شرکت در این رقابت‌ها را با ۱۴ دوره حضور داشته است.
در‌حقیقت در غرب قاره آسیا تیم‌های الهلال، العین و السد، بیشتر از پاختاکور در لیگ قهرمانان شرکت داشته‌اند. استقلال، غول ایرانی، نیز با قرار‌گرفتن در رده دوم گروه‌A، برای سومین‌بار در ۴ سال گذشته به مرحله حذفی رسید. بهترین لحظات استقلال در فوتبال قاره‌ای، زمان‌های خیلی دور و پیش از شکل‌گیری لیگ قهرمانان آسیا بوده است. تیم ایرانی در سال‌های‌۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ - ۱۹۹۱ قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد و در سال‌۱۹۹۱ و ۱۹۹۸-۱۹۹۹ به‌عنوان نایب‌قهرمانی رسید؛ اما از سال ۲۰۰۲ - ۲۰۰۳ و با تغییر نام و شکل برگزاری مسابقات، استقلال از ۱۱ دوره حضور در این بازی‌ها فقط یک‌بار به مرحله نیمه‌نهایی رسید.
بازی روز شنبه در استادیوم الجنوب، سومین بازی استقلال و پاختاکور است. ۲ بازی قبلی در فصل ۲۰۱۱ لیگ قهرمانان آسیا و در گروه B‌رخ داد. استقلال در بازی رفت ۴بر۲ پیروز شد و در بازی برگشت تیم پاختاکور این باخت را با نتیجه ۲بر۱ جواب داد. در آن زمان هر ۲ تیم در مرحله گروهی حذفی شدند و السد و النصر صعود کردند. از آن زمان استقلال در سال‌۲۰۱۳ به مرحله نیمه‌نهایی رسید و مقابل اف. سی‌سئول شکست خورد؛ در‌حالی‌که پاختاکور از سال‌۲۰۱۰ نتوانسته بود از مرحله گروهی صعود کند. هر ۲ تیم در سال‌۲۰۱۹ در مرحله گروهی حذف شده بودند.

نامجومطلق: ۲۵ بازیکن مهم در تیمم دارم

مجید نامجومطلق در نشست خبری پیش از دیدار تیمش مقابل پاختاکور در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا گفت: یک بازی بسیار حساس با پاختاکور داریم. این تیم را آنالیز کرده‌ایم و از ضعف‌و‌قوت‌های آن‌ها استفاده خواهیم کرد و امیدوارم یک بازی خوب را به نمایش بگذاریم. ما هر ۳ روز یک‌بار بازی‌هایمان را برگزار می‌کنیم و رفته‌رفته تیممان در شرایط بازی قرار می‌گیرد و وضعیتمان بهتر می‌شود. در نیمه دوم بازی با الشرطه خوب بازی کردیم و وضعیتمان بهتر شد و در بازی با الاهلی هم فوتبال خوبی به‌نمایش گذاشتیم و امیدوارم این روند تداوم داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما در مرحله حذفی بازی می‌کنیم و این بازی باید حتما یک برنده داشته باشد، ما برای این موضوع برنامه‌ریزی خواهیم کرد. دو‌سه بازیکن مصدوم داریم و امیدواریم به بازی برسانیم. با توجه به فشردگی مسابقات، خستگی در بین بازیکنان وجود دارد و ما سعی کردیم ریکاوری خوبی داشته باشیم و روی مسائل تاکتیکی با بازیکنان کار کنیم. سرمربی تیم فوتبال استقلال درباره این موضوع که تیمش نسبت به پاختاکور بازی‌های کمتری انجام داده است، تصریح کرد: این موضوع هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. جنبه مثبت آن این است که ما بازی‌های کمتری انجام دادیم و از لحاظ بدنی به نفع ماست و جنبه منفی آن هم این است که ما کمتر در شرایط بازی قرار داشتیم و نکته مهم‌تر این است که اگر الوحده در بازی‌ها حضور پیدا می‌کرد، حتی شانس این را داشتیم که به‌عنوان سرگروه صعود کنیم و در مرحله بعد با تیم بهتری روبه‌رو شویم.
نامجومطلق در پاسخ به این سؤال که ۳ بازیکن مهم استقلال در بازی‌های گذشته گل‌زنی کردند، آیا آن‌ها در بازی با پاختاکور هم موفق به گل‌زنی خواهند شد؟ گفت: در‌این‌باره باید بگویم که ما ۳ بازیکن مهم نداریم؛ بلکه ۲۵ بازیکن مهم داریم که بازیکنان سطح‌اولی هستند. ما کار گروهی و تیمی انجام می‌دهیم و همه بازیکنانمان در موفقیت‌هایمان نقش دارند و گل‌هایمان به‌وسیله یکسری از بازیکنان به ثمر می‌رسد. تمام بازیکنان ما جزو بهترین‌ها و تأثیرگذارترین بازیکن‌ها هستند. ما قبل از اینکه گل اول را به الاهلی بزنیم، دروازه‌بان ما یک سیو بسیار عالی انجام داد و همان سیو شرایطی را برای ما ایجاد کرد که بتوانیم الاهلی را ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید