160878

ضرورت آموزش آنلاین در سازمان‌ها

دنیای معدن - محمد مقصودی کارشناس تکنولوژی آموزشی: آموزش در سازمان‌ها یکی از مهم‌ترین و موثرترین روش‌ها جهت توانمندسازی کارمندان و ارتقا جایگاه شغلی سازمان مورد نظر است.


امروزه اکثر سازمان‌ها بر این باورند که گذر از مرحله سنتی برگزاری و اجرای برنامه‌های آموزشی کارکنان به سمت آموزش الکترونیکی (E-Learning) ضرورتی غیر قابل انکار است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده در شرکت‌ها و مؤسساتی که تاکنون از اینگونه تجهیزات و امکانات آموزشی بهره گرفته‌اند، نشان می‌دهد که اجرای این مهم در سه حوزه اصلی: بهبود عملکرد، افزایش کارآیی و اثربخشی و کاهش هزینه‌های آموزش تأثیر به سزایی داشته است، به طوری که آمارها نشان می‌دهد حدود۴۰ درصد هزینه اینگونه شرکت‌ها و مؤسسات بدون کاهش اثربخشی از طریق جایگزینی و بکارگیری آموزش‌های الکترونیکی کاهش داشته است.
در تعریفی جامع می‌توان گفت، منظور از آموزش الکترونیک یا مجازی نوعی فراگیری فراهم شده از طریق اینترنت است و ترکیبی از تحویل محتوا در اشکال متعدد، مدیریت تجربه فراگیری و اجتماع شبکه شده‌ای از فراگیران، توسعه‌دهندگان محتوا و متخصصان است و این گونه است که فناوری می‌تواند نه به عنوان یک ابزار، بلکه به عنوان رویکردی نو در آموزش تلقی شود.
چرا آموزش مجازی برای سازمان حیاتی است؟
با پیشرفت روز افزون اینترنت، فضای مجازی، رسانه‌های دیجیتال، سازمان‌ها برای آن که در چرخه رقابت با حریفان خود باقی مانده و از پیشرفت‌های عصر جدید غافل نباشند، باید بتوانند همپای این تغییرات خود را به روز کنند. سامانه آموزش مجازی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در سازمان‌ها می‌شود جهت آموزش و ارزیابی کارمندان استفاده کرده و نیز گامی بلند در جهت ارتقا و پیشرفت حوزه کاری برداشته شود.
مزایای آموزش آنلاین
کاهش هزینه‌ها، عدم نیاز به فضای فیزیکی، امکان استفاده از فایل‌های چندرسانه‌ای، زمانسنجی دقیق، مدیریت زمان، افزایش راندمان، دسترسی به سمینارهای مختلف، دسترسی به منابع روز، امکان پرسش و پاسخ میان کارمندان و اساتید.
آموزش اولیه کارمندان
در صورتی که چند فرد تازه استخدام شده باشند، آموزش فرد به فرد و حضوری آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی سخت و زمانبر باشد. در صورتی که آموزش مجازی می‌تواند به راحتی در محل کار و یا حتی منزل آموزش‌های لازم را به افراد داده تا بتوانند بعد از دوره آموزشی وارد محیط کار شوند.
آموزش ضمن خدمت
یکی دیگر از آموزش‌هایی که کارمندان هر سازمان و ارگان در حین سال‌های کاری خود می‌بینند، آموزش‌های ضمن خدمت برای به روز شدن اطلاعات و همگام شدن با تغییرات سازمانی است. در صورتی که هر سال یا هر چند سال یک بار برای این آموزش‌ها دوره‌های حضوری برگزار شود، هزینه و زمان زیادی از دست خواهد رفت. آموزش مجازی برای چنین دوره‌هایی مناسب‌ترین نوع آموزش بوده و کارمندان می‌توانند به راحتی تمامی اطلاعات مورد نیازشان را از آموزش مجازی دریافت کنند.
ارزیابی کارمندان
بدون شک اگر برنامه و طرحی برای ارزیابی و سنجش کارمندان نباشد، سازمان بعد از مدت کوتاهی با شکست مواجه خواهد شد. سازمان‌ها باید به طور پیوسته بتوانند فعالیت کارمندان خود را سنجیده و میزان توانمندی‌های آن‌ها را بررسی کنند. این مساله در آموزش مجازی به سازمان‌ها کمک می‌کند در هر مرحله از کار با نقاط ضعف و قدرت کارمندان خود آشنا شده و بتوانند تصمیم‌گیری‌های درست و مناسب‌تری انجام دهند.
سیستم صحیح ترفیع یا تنزل شغلی
ارزیابی آنلاین و پیوسته در آموزش مجازی تا حد بسیار زیادی امکان تصمیم‌گیری‌های اشتباه را کاهش می‌دهد. سازمان‌ها می‌توانند در هر دوره زمانی میزان تلاش، توانمندی، وجدان کاری و فعالیت تمامی کارمندان خود را بررسی کرده و به شکل درست و منطقی اقدام به تغییر جایگاه‌های شغلی کنند.
انتخاب زمان مناسب
شاید سازمان‌ها برای برگزاری دوره‌های حضوری مجبور شوند چند ساعت در حین کار را به تشکیل و برگزاری کلاس اختصاص دهند. این مساله به خصوص در سازمان‌هایی با حجم کاری بالا می‌تواند تاثیر منفی زیادی بگذارد. در آموزش مجازی سازمان‌ها می‌توانند زمان برگزاری کلاس‌های آنلاین و دوره‌های آموزشی را در ساعات غیر کاری انتخاب کرده تا حتی کارمندان از منزل در آن شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید