160588

روی خوش مازندرانی‌ها به خرید سهام در بورس

با وجود عقب‌نشینی شاخص قیمت بورس کشور در هفته جاری، فعالان بازار سرمایه در مازندران بیشتر از فروش به خرید سهام رو آوردند.

در هفته کاری که گذشت فعالان بازار سرمایه در مازندران ۳۳۰ میلیون و ۱۴۰هزار و ۷۶۴ سهم به ارزش ۲ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال معامله کردند که در مقایسه با روزهای پرشور بورس استان عقب‌نشینی داشته است.
همچنین از کل معاملات هفته ۶۰ درصد یعنی یک هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال مربوط به خرید و ۹۴۴ میلیارد ریال مربوط به فروش سهام بود.
شاخص قیمت نیز در هفته جاری ۸۸ هزار و ۳۹ واحد کاهش داشت و در پله یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۴۵۴ واحد متوقف شد.
در حالی مازندرانی ها در عقب‌نشینی شاخص رو به خرید آوردند که شرکت های فولادی و خودرویی بیشترین تعداد معاملات بورسی مازندرانی ها را به خود اختصاص دادند.
شرکت ذوب آهن اصفهان بیشترین حجم از سبد معاملات مازنی های فعال بازار بورس را شامل شد و پس از آن سایپا، پالایش نفت تهران، فولاد مبارکه اصفهان و ایران خودرو در جمع بیشترین های معاملات هفتگی بورس مازندران قرار گرفتند.
حرفه‌ای شدن مازندرانی‌ها
یکی از فعالین بازار بورس در مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: بر خلاف بسیاری از سهامداران که داد و ستد ناشیانه‌ای را دنبال می کنند، روند معاملات در مازندران نشان می دهد که مازندرانی ها در این بازار کاملا حرفه ای عمل می کنند.
وحید بخشیان افزود: روال حرفه ای بازار سهام به گونه ای است که باید در بازار منفی خرید و در بازار مثبت فروخت و این فرمول و قاعده را سهامداران مازندرانی به خوبی یاد گرفته و به کار می گیرند.
وی ادامه داد: پایین آمدن قیمت ها منجر به جذاب شدن سهام ها شده است و دور نمای بلند مدت مثبت بازار نیز سهامدارن حرفه ای را به خرید سهام بیشتر در بازار منفی جذب می کند.
این فعال بازار سرمایه در مازندران پیش بینی کرد که در صورت ثابت بودن شرایط سیاسی و اقتصادی کشور برای هفته دوم مهر ماه بازار بورس به سمت رشد شاخص قیمت سهام پیش می رود.
بخشیان همچنین به روی آوردن مازندرانی‌ها برای معامله سهام شرکت های بنیادی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که سهامداران مازندرانی نگاهی بلند مدت در سرمایه گذاری خود را دنبال می کنند، خرید سهام شرکت‌های بنیادی در بازار منفی آینده بهتری خواهد داشت.
وی همچنین به فروش سهام خودروسازان اشاره کرد و گفت: تنش در بازار خودرو منجر به خسته شدن سهامداران از سهام این شرکت ها شده و ریسک‌پذیری برای نگه داشتن آن را کاهش داده است.
فروش بی معنی است
کارشناس بازار سرمایه نیز در مورد شرایط منفی بازار گفت: فروش سهام به علت افت شاخص ها در حال حاضر توجیه‌پذیر نیست و این مساله به خوبی در میان سهامداران مازندرانی جا افتاده است.
سامی بابازاده افزود: شاخص قیمت به حداکثر افت خود رسیده و از این پس پیش بینی می شود افت چندانی را تجربه نکند ، پس فروش سهام از این پس کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد.
وی نیز با مثبت خواندن دور نمای چند ماهه آینده بازار بورس به سهامداران توصیه کرد که از فروش سهام خود منصرف شوند و فریب زیان های محدود را نخورند.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اکنون اصلا شرایط برای فروش سهام مناسب نیست و با توجه به منفی بودن بازار بهترین روش صبر و یا در صورت امکان افزایش سهام است.
طبق گزارش شرکت بورس منطقه ای مازندران ، حدود ۴۰۰ هزار سهامدار (بدون صاحبان سهام عدالت) در استان فعال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید