160438

نقش آزمایشگاه و کنترل کیفی در افزایش کیفیت محصول در فولاد سنگان

دنیای معدن -سالانه میلیونها تن مواد اولیه و محصولات فولادی در چرخه تولید محصولات فولادی و تولید عرضه می شود.

به گزارش دنیای معدن، اطمینان از صحت عملکرد فرآیندهای تولید و انطباق کلیه فعالیت ها با استاندارد های ملی و بین المللی، یکی از مهمترین جنبه های تولید در این چرخه است. آزمایشگاه ها و کنترل کیفی در این فرآیند با نمونه برداری و انجام تست های تخصصی و ارائه تحلیل های مورد نیاز به منزله چشم های صنعت عمل می کنند و به انطباق تولید با استانداردهای ملی و بین المللی و دستیابی به کیفیت مورد نیاز مشتری کمک می کنند.

امید قادری (مدیر مهندسی کیفیت فولاد سنگان) در خصوص اقدامات این واحد گفت:

واحد مهندسی کیفیت مشتمل بر ۲ بخش آزمایشگاه و کنترل کیفیت بوده که وظیفه آن ارائه مطلوب خدمات آزمایشگاهی و کیفی به منظور بهبود مواد اولیه، محصول، قطعات یدکی و بهینه سازی فرآیندهاست. واحد آزمایشگاه (بعنوان عضوی از معاونت توسعه و تکنولوژِی فولاد سنگان) از سال ۱۳۹۶ فعالیت هایش را آغاز کرد که در ابتدا به دلایلی چون فراهم نبودن امکانات سخت افزاری و زیرساخت های لازم بیش از ۹۰ درصد آنالیزهای مورد نیاز را برون سپاری می کرد.

با برنامه ریزی، تلاش و پیگیری موثر مشکلات زیرساختی ساختمان آزمایشگاه مرتفع و تجهیزات مورد نیاز به تدریج خریداری، نصب و راه اندازی گردید و در حال حاضر آزمایشگاه این شرکت به بیش از ۴۰ تجهیز کاربردی مجهز گردیده و بیش از۲۷ تست منحصر به فرد در جهت پشتیبانی از خط تولید گندله سازی را انجام می دهد.

وی از کاهش برون سپاری خدمات روزانه به کمتر از ۱۰ درصد در آزمایشگاه گفت و افزود:

با حمایت های دکتر امرائی ( مدیرعامل ) و تلاش همکارانمان کاهش نیاز به برون سپاری خدمات را شاهد بوده ایم و گفتنی است، در حال حاضر در ۴ شیفت کاری، روزانه بیش از ۱۰۰ مورد نمونه گیری از کارخانه گندله سازی و بیش از ۳۰۰ آنالیز روی این نمونه ها انجام می شود.

وی از تلاش های بی وقفه در راستای توسعه فعالیت های آزمایشگاه و تبدیل شدن آن به آزمایشگاه مرجع منطقه که مهمترین هدف این واحد می باشد گفت و عنوان کرد: این واحد در زمینه ارتقا و گسترش فعالیت های خود اقداماتی همچون راه اندازی آزمایشگاه کنسانتره، همزمان با راه اندازی کارخانه کنسانتره و آزمایشگاه روانکارها در کنار راه اندازی و تکمیل آزمایشگاه آب انجام داده است و در جهت استاندارد سازی فعالیت های خود شروع به تدوین و بومی سازی دستورالعمل ها و گردش کارها نموده که این فعالیت ها موجب شده تا این آزمایشگاه با پیاده سازی الزامات مورد نیاز، به عنوان اولین آزمایشگاه در منطقه صنعتی سنگان در آستانه اخذ استاندارد ۱۷۰۲۵ از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران قرار گیرد.

قادری، آموزش و یادگیری مداوم را از ارزش های سازمانی فولاد سنگان عنوان و این شاخصه ارزشمند را یکی از اهداف این واحد در توانمند سازی کارکنان این مجموعه دانست و افزود:

تدوین و جاری سازی گردشکارهای استاندارد ۱۷۰۲۵، آموزش در حین کار، اعزام پرسنل در بازه های زمانی متفاوت به آزمایشگاه فولاد مبارکه به عنوان یکی از قطب های سرآمد در این زمینه، استفاده از تجارب ارزشمند مشاوران این شرکت و همچنین دعوت از اساتید مطرح کشوری جهت برگزاری دوره های آموزشی از جمله اقدامات این واحد در راستای آموزش مداوم بوده است.

وی در پایان اظهار کرد، محصول با کیفیت مهمترین شاخصه ی تولید در بازار رقابتی است و انشالله آزمایشگاه فولاد سنگان با تلاش شبانه روزی، پیاده سازی استانداردها و به روز نمودن خطوط آزمایشگاهی و …، درصدد افزایش سطح کیفیت خدمات ارائه شده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید