160392

آقای مسئول؛ تمهیدات حفظ ثبات بورس به کجا رسید؟

با گذشت ۱۳ روز از تصویب آیین نامه ثبات بخشی به بازار سرمایه، هنوز هیچ کدام از موضوعات آیین نامه اجرایی نشده است.

۲۰ شهریور ماه بود که شورای عالی بورس به منظور حفظ سرمایه‌های سهام داران آیین نامه ثبات بخشی بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهام داران و سرمایه گذاران را تصویب کرد استفاده از ابزار‌های سهام خزانه و اوراق اختیار فروش تبعی، حضور بازارگردان‌ها به بازار و مجوز ورود بانک‌ها به بازار سرمایه از جمله موضوعات این آیین نامه بود ابزار‌هایی که در گذشته در بازار سرمایه وجود داشت، اما اجرایی نمی‌شد، اما در جلسه روز ۲۰ شهریور ماه در شورای عالی بورس بر لزوم اجرای این آیین نامه تاکید شد و رئیس سازمان بورس خبر از اجرایی شدن آن در ۳ روز آینده (۲۳ شهریور) داد.
امروز ۲ مهر ماه سال ۹۹ است بازار سرمایه همچنان رو به نزول است شاخص که به ارتفاع ۲ میلیون واحدی رسیده بود اکنون در حال از دست دادن ارتفاع یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی است، بازار به ابزار‌هایی از جنس خود نیازمند است مانند اوراق تبعی و سهام خزانه که می‌تواند راهگشای کاهش ریزش بازار امروز باشد.
سهام خزانه که قرار بود وارد بازار شود هنوز اجرایی نشده بسیاری از شرکت‌ها درخواست خود را به سازمان بورس ارائه دادند، اما هنوز از طرف سازمان بورس به آن‌ها هیچ پاسخی داده نشده است، اما چرا سهام خزانه برای بازار مهم است؟
سهام خزانه چیست؟
سهام خزانه، سهام عادی یا ممتاز یک شرکت سهامی است که توسط همان شرکت خریداری می‌شود. شرکت‌های سهامی می‌توانند تا ۱۰ درصد سهام خود را با نام سهام خزانه از بازار خریداری کنند یعنی در زمانی که قیمت سهام شرکت کاهش یابد همان شرکت برای جلوگیری از کاهش قیمت و نقدشوندگی می‌تواند سهام خود را از فروشندگان خریداری کند.
زمانی که این اتفاق رخ دهد آرامش دربازار حاکم می‌شود، زیرا براساس قانون خرید سهام شرکت توسط همان شرکت ممنوع است، اما در این شرایطی که ریزش شدید دربازار اتفاق افتاده است یکی از گزینه‌های مناسب برای کاهش هیجان در بازار است.
برنامه خرید و فروش سهام خزانه نیازمند مجوز کتبی از سوی سازمان بورس است و شرکت‌ها در خواست خود را به سازمان بورس ارائه دادند، اما هنوز جوابی از سوی سازمان بورس نگرفته اند.
در این شرایط آیا مسئولین سازمان بورس نباید برای تحقق برنامه‌های اصولی برای بازار سرمایه با سرعت بیشتری عمل کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید