160298

تلاش «چادرملو» برای بازگشت شاخص بورس به مدار مثبت

دنیای معدن - بورس تهران معاملات نخستین روز مهرماه را با افت حدود 14هزار واحدی شاخص کل به پایان برد. در این بازار چادرملو در کنار نمادهای «فارس» و «تاپیکو» تلاش زیادی برای بازگشت نماگر اصلی بازار سهام به مدار مثبت داشتند، اما این تلاش بی ثمر ماند و تنها کمی از افت دماسنج بازار کاست.

به گزارش دنیای معدن، جزئیات بیشتر از معاملات امروز نشان می دهد که چادرملو با تاثیر مثبت 336واحدی بر شاخص کل بورس، در فهرست معدود نمادهای مثبت بازار امروز قرار گرفت. این روند سبب شد تا هر سهم «کچاد» با رشد قیمت 3.1درصدی همراه شد. در نهایت نیز این نماد خرید وفروش 84میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد. این در حالی است که در پایان معاملات نیز صف خرید بیش از 3.8میلیون سهمی برای «کچاد» در بازار باقی ماند.

در این گروه، بیشترین معاملات را گل گهر به خود اختصاص داد. هر چند «کگل» شاهد افت قیمت 2.7درصدی هر سهم بود، اما با مبادله 233 میلیارد تومانی، روز پر معامله ای را تجربه کرد. توسعه معادن و فلزات نیز با دادوستد 119 میلیارد تومانی در فهرست دیگر نمادهای پرطرفدار در این بازار قرار گرفت. در نهایت گروه معدنی خرید و فروش بیش از 230 میلیون سهمی به ارزش 540میلیارد تومان را در کارنامه امروز ثبت کرد. این در حالی است که افت قیمت بیشتر نمادها در این صنعت سبب شد تا شاخص گروه با افت یک درصدی مواجه شود. اما وضعیت در نمادهای فلزی به مراتب نامساعدتر بود. عاملی که در نهایت افت قیمت در بیشتر نمادها و کاهش 2.3درصدی شاخص گروه را به دنبال داشت. اما معاملات گروه فلزی در صدر دیگر گروه های امروز قرار گرفت؛ در حالی بورس تهران امروز شاهد مبادلات 11.8هزار میلیارد تومانی بود که 2.5هزار میلیارد تومان آن به خرید و فروش سهام گروه فلزی تعلق داشت. در این گروه نیز دو لیدر صنعت یعنی فولاد مبارکه و ملی مس ایران در صدر معاملات جای گرفتند. به طوریکه 855میلیارد تومان به مبادلات سهام «فولاد» و 839 میلیارد تومان نیز به معاملات «فملی» تعلق داشت. اما این دو نماد در مجموع تاثیر منفی در حدود 5هزار واحد بر افت شاخص کل بورس برجای گذاشتند.

چه خبر از خبرهای مهم؟

در میان اخبار مهم امروز تصمیمات جدید دولت برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا قرار داشت؛ در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که با ریاست حسن روحانی برگزار شد، گزارش وزارت صنعت در خصوص تولید فولاد ارائه و مقرر شد کلیه محصولات تولیدکنندگان در بورس کالا عرضه و فولاد مورد نیاز کارخانجات بزرگ نظیر خودروسازان به قیمت بورس کالا تامین شود.

همچنین وزارت صنعت موظف شد با هماهنگی سایر دستگاه های مرتبط در دولت زنجیره تولید، توزیع و قیمت فولاد را مدیریت کند.

در میان اخبار شرکتی نیز برنده شدن چادرملو در یک مزایده بود؛ چادرملو در مزایده ایی، درهم امارات در سامانه نیما را ۱۴.۹ درصد بالاتر از قیمت میانگین موزون به بانک خاورمیانه فروخت که اثر مثبت آن در صورت های مالی پایان ماه مشاهده خواهد شد. بخشنامه جدید ارزی بانک مرکزی و اجازه فروش ارز پتروشیمی و معدن به سایر صرافی ها محرک فروش و سودآوری شرکت های صادرکننده بزرگ است. براین اساس، شرکت چادرملو دیروز درهم امارات را در سامانه نیما به قیمت ۷۰۰۰ تومان به بانک خاورمیانه در فرایند مزایده به فروش رساند که 14.9 درصد بالاتر از قیمت میانگین موزون سنا است.

دیدگاهتان را بنویسید