160272

بازار گرم سکه های گران، آخرین تابستان قرن را نقره داغ کرد!

در آخرین ماه تابستان قرن ۱۴ هجری شمسی قیمت انواع سکه بین ۲۲ تا ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد که عوامل سیاسی، سقوط شاخص بورس، خروج سرمایه های از بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سمت بازار طلا و سکه و تلاش مردم برای حفظ ارزش سرمایه های خود در این امر دخیل بوده است.

در آخرین ماه از تابستان سال ۱۳۹۹ بازار طلا و جواهر کار خود را با اونس ۱۹۴۰ تومانی آغاز کرد. در این روز قیمت خرید و فروش هر قطعه تمام سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، تمام سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ربع سکه دو میلیون تومان بود.
همچنین در این روز هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با قیمت یک میلیون و ۳۰ هزار تومان و هر مثقال طلا با نرخ چهار میلیون و ۴۷۰ هزار تومان خرید و فروش شد.
براساس این گزارش قیمت هر دلار در بازار آزاد در روز نخست تابستان سال ۹۹ نیز ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود.
اونس ۳۰ دلار گران شد
در روز دهم شهریور ماه و پس از بازگشایی بازار طلا بعد از تعطیلات ایام تاسوعا و عاشورای حسینی قیمت ها بار دیگر به خود روند افزایشی گرفت و این در حالی است که هر ساله در این بازه زمانی به دلیل کاهش تقاضا قیمت طلا و سکه در بازار ایران کمی ارزانتر می شود.
البته یکی از دلایل افزایش قیمت در این بازه زمانی گران شدن قیمت اونس در بازار جهانی بود که دلیل آن افزایش تقاضا برای خرید طلا به منظور حفظ ارزش پول ملی کشورها در اقتصاد کرونا زده است. در روز دهم شهریور ماه امسال قیمت اونس به ۱۹۷۰ دلار رسید.
در این روز هر قطعه تمام سکه طرح قدیم با قیمت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تمام سکه طرح جدید با قیمت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه با قیمت پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه با قیمت سه میلیون و ۶۰ هزار تومان و سکه گرمی با قیمت یک میلیون و ۷۰۵ هزار تومان خرید و فروش شد.
در روز دهم شهریور ماه قیمت انواه سکه نسبت به روز نخست شهریور ماه امسال بین ۱۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان گرانتر شد.
در روز دهم شهریور ماه هر گرم طلای خام ۱۸ عیار با قیمت یک میلیون و ۷۴ هزار تومان و هر مثقال طلا با نرخ چهار میلیون و ۶۵۱ هزار تومان خرید و فروش می شد که در مقایسه با روز نخست شهریور ماه امسال به ترتیب ۴۴ هزار تومان و ۱۸۹ هزار تومان گرانتر شد.
بر اساس این گزارش در روز دهم شهریور ماه قیمت خرید و فروش هر دلار در بازار آزاد به ۲۳ هزار و ۴۵۰ تومان رسید که در مقایسه با روز نخست شهریور ماه افزایش ۵۵۰ تومانی را تجربه کرد.
سکه به کانال ۱۲ میلیون تومانی نزدیک شد
در روز بیستم شهریور ماه قرن ۱۴ هجری شمسی بار دیگر سکه و طلا جهش قیمت را تجربه کرد و این در حالی است که در این بازه زمانی قیمت اونس در دنیا روند کاهشی داشت اما نزدیک شدن دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی و افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلا بار دیگر موجب شد تا قیمت این کالاها جهشی شود.
در روز ۲۰ شهریور ماه امسال قیمت اونس به ۱۹۴۳ دلار رسید که در مقایسه با روز ۱۰ شهریور کاهش ۲۷ دلاری را تجربه کرد.
در روز بیستم شهریور ماه قیمت هر قطعه تمام سکه طرح قدیم به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، قیمت هر قطعه تمام سکه طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان، قیمت نیم سکه به پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه به سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه گرمی به یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان رسید.
مقایسه قیمت انواع سکه در روز بیستم شهریور ماه نسبت به روز دهم همین ماه بین ۱۱۵ هزار تومان تا ۵۶۰ هزار تومان گرانتر شد.
در روز ۲۰ شهریور ماه قیمت خرید و فروش هر گرم طلای خام ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با روز دهم شهریور ماه به ترتیب ۷۱ هزار تومان و ۳۰۹ هزار تومان گرانتر شد.
همچنین در این روز قیمت هر دلار در بازار آزاد به ۲۵هزار و ۵۰۰ تومان رسید که در مقایسه با روز دهم شهریور ماه نرخ دلار دو هزار و ۵۰ تومان گرانتر شد.
سکه یک میلیون و ۴۰۵ هزار تومان گران شد
در روز پایانی آخرین شهریور قرن ۱۴ هجری شمسی قیمت طلا و سکه افزایش معناداری را تجربه کرد که یکی از دلایل این امر واکنش بازار به انتظار برای اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و تلاش برای فعالسازی مکانیزم ماشه از سوی این کشور بود.
در روز ۳۱ شهریور ماه قیمت هر قطعه تمام سکه طرح قدیم به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قیمت تمام سکه طرح جدید به ۱۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان، قیمت هر قطعه نیم سکه به شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، قیمت هر قطعه ربع سکه به سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه گرمی به دو میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید.
مقایسه قیمت انواع سکه در روز ۳۱ شهریور ماه در مقایسه با روز بیستم همین ماه نشان می دهد نرخ انواع سکه بین ۱۹۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۰۵ هزار تومان گرانتر شد.
در روز پایانی شهریور ماه قیمت هر گرم طلای خام ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۴۴ هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا به پنج میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسید که این نرخ ها در مقایسه با روز بیستم شهریور ماه نشان می دهد قیمت این نوع طلاها به ترتیب ۱۹ هزار تومان و ۴۳۰ هزار تومان گرانتر شده اند.
براساس این گزارش در روز پایانی شهریور ماه ۱۳۹۹ قیمت هر دلار در بازار آزاد به ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که در مقایسه با روز بیستم شهریور ماه افزایش ۱۷۰۰ تومانی گرانتر شد.
دلار ۴۳۰۰ تومان گرانتر شد
مقایسه قیمت ها در شهریور ماه نشان می دهد که در بازار طلا، سکه و ارز قیمت ها بین پنج تا ۳۶ درصد گران شد.
قیمت اونس در روز پایانی شهریور ماه نسبت به روز نخست همین ماه ۹ دلار(پنج درصد)، قیمت تمام سکه طرح جدید در همین بازه زمانی سه میلیون و ۱۶۵ هزار تومان و معادل ۳۲ درصد، قیمت تمام سکه طرح قدیم دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و معادل ۲۲ درصد، قیمت نیم سکه نیز یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و معادل ۳۴ درصد و قیمت ربع سکه نیز در این بازه زمانی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و معادل ۳۶ درصد گرانتر شد.
براساس این گزارش قیمت هر مثقال طلا در روز پایانی شهریور ماه نسبت به روز نخست همین ماه ۹۲۰ هزار تومان و معادل ۲۴ درصد، قیمت هر گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز ۲۱۴ هزار تومان و معادل ۲۰ درصد قیمت دلار نیز ۴۳۰۰ تومان و معادل ۲۰ درصد گرانتر شده است.
چرا طلا گران شد!؟
رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره دلایل افزایش قیمت انواع سکه، طلا و ارز در بازار به خبرنگار بازار می گوید: تبعات رفتارها و تصمیمات سیاسی که در عرصه بین المللی اتخاذ می شود، منفی بودن شاخص بورس، خروج سرمایه های سرمایه گذاران تازه کار از بورس و در نهایت تلاش مردم برای حفظ ارزش سرمایه های خود با سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه موجب شد تا قیمت این کالاها گران شود.
ابراهیم محمد ولی می افزاید: در حال حاضر هدف مردم از خرید طلا و سکه صرفا استفاده شخصی نیست بلکه تلاش برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی است به همین دلیل تقاضا برای خرید سکه، طلای کار شده و یا آب شده و همچنین ارز زیاد است و این امر به صعودی ماندن روند قیمت ها کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید