160025

احیای ۱۰۰ معدن تعطیل استان مرکزی هدفگذاری شد

دنیای معدن -رییس هیات مدیره خانه معدن استان مرکزی گفت: در سال جاری احیای ۱۰۰ معدن از ۳۶۰ معدن تعطیل استان هدفگذاری شده است.

به گزارش دنیای معدن، محمدحسین حیدری، اظهار کرد: استان مرکزی به دلیل استقرار معادن مختلف و بسیار ارزشمند جزو استان های معدنی کشور قلمداد می شود، به طوری که انواع پلی متال ها و مواد معدنی قوی را می توان در این استان دید و از ۱۱۵ عنصر معرفی شده در جدول مندلیف، بیش از ۳۰ عنصر در استان مرکزی وجود دارد که البته هنوز بخش عمده ای از معادن و عناصر کشف نشده است.

وی با اشاره به تلاش استان به جهت استفاده از این ظرفیت بکر، افزود: هدفگذاری شورای معدن استان بر این است که با کمک پتانسیل های موجود و فعالیت کلینیک معدن که متشکل از نظام مهندسی معدن، خانه معدن، سازمان صمت و دانشگاه صنعتی اراک است، ضمن بررسی دقیق وضعیت معادن، درجه بندی و عارضه یابی حداقل ۱۰۰ معدن از ۳۶۰ معدن تعطیل شده در استان را انجام داده و آنها را مجدد احیا و راه اندازی کنیم.

حیدری تصریح کرد: علاوه بر این اقدام بزرگ، خانه معدن تلاش دارد که با ایجاد پنجره واحد و رفع مشکلات، جهت جذب و جلب سرمایه گذاران از داخل و خارج کشور فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه خانه معدن و کلینیک معدن در صدد است که از روش های نوین در حوزه احیای معادن استان استفاده شود، گفت: معادن سرب و روی کشف شده در استان مرکزی کم عیار است و محصل استخراجی آنها صرفا به زنجان حمل می شود، اما تلاش بر این است که با کمک روش هایی خاص توان سرب و روی را به عیاری قابل قبول برسانیم تا بتوان بهره برداری بیشتری از این ظرفیت ها در استان مرکزی انجام داد.

رییس هیات مدیره خانه معدن استان مرکزی با اشاره به لزوم انجام اکتشافات تکمیلی در استان و همکاری با سازمان زمین شناسی کشور، بیان کرد: در سال گذشته بخشی از مناطق استان مرکزی مانند ساوه از طریق این سازمان با کمک ژئوفیزیک هوایی رصد شد و امسال نیز تلاش داریم مناطقی از خمین، شازند و محلات رصد شود که این اقدام شناسایی رگه ها و معادن پر پتانسیل و کاهش ریسک معدن داری را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به انجام مذاکرات با شرکت هپکو، افزود: در حوزه استخراج سنگ های تزئینی به ویژه تراورتن در محلات حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ ماشین معدن فعال است که می توان با کمک شرکت هپکو استهلاک این ماشین آلات که بسیار بالاست را تحت کنترل داشت و تامین قطعات کرد، همچنین در پی استفاده از امکانات صندوق بیمه سرمایه گذاری و تبصره ۱۸ برای کمک به معدن داران جهت تجهیز ماشین آلات معدن هستیم.

حیدری اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط معادن در استان مرکزی در حال عارضه یابی دقیق علل تعطیلی آنها هستیم که می تواند دلایل بسیاری داشته باشد، اما اگر معدن از طریق دستگاه های مختلف مانند محیط زیست، منابع طبیعی و ... حمایت شود می تواند رونق داشته باشد و تولید، اشتغال، ارزآوری و سرمایه گذاری را رقم بزند.

وی افزود: در حال حاضر با کشورها اوراسیا و کشورهایی که با جمهوری اسلامی تعامل تجاری دارند در ارتباط هستیم و حتی مواد معدنی و سنگ تزیینی به این کشورها صادر می شود، اما به زودی کنسرسیوم های صادراتی تشکیل می شود تا بتوان با قدرت بیشتری صادرات انجام داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید