159654

خودکفایی هرمزگان در ساخت و تعمیر قطعات دستگاه حمل مکانیزه مواد معدنی

دنیای معدن - منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در بندرعباس با ۲۴ کیلومتر خطوط ریلی و امکان تخلیه و بارگیری مکانیزه مواد معدنی و فلزی نقش منحصر به فردی در تولید و صادرات فلزات دارد.

به گزارش دنیای معدن، بهبود و توسعه خطوط ریلی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس سبب جهش تولید در منطقه و رونق اقتصادی می شود و اکنون برای نخستین بار ساخت و تعمیر قطعات دستگاه های تخلیه و بارگیری مکانیزه مواد معدنی در این منطقه با موفقیت انجام شده است.

متخصصان هرمزگانی موفق شدند حدود ۵۰ درصد نوار نقاله منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس را طراحی، بازسازی و تعمیر کنند.

این منطقه ویژه اقتصادی شامل دو دستگاه واگن برگردان (تخلیه واگن) و یک دستگاه بارگیری واگن، ۲۴ کیلومتر خطوط ریلی اختصاصی و دو دستگاه لکوموتیو اختصاصی و حدود ۳۴ کیلومتر خطوط نوار نقاله و دو دستگاه انباشت مواد معدنی (استاکر) و دو دستگاه برداشت مواد معدنی (ریکلایمر) ، حدود ۴۰ هکتار محل دپوی مواد معدنی برای انباشت مواد معدنی است .

معین الدین رازمند مدیر بهره برداری منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اصلاح هوپر های بتنی واگن برگردان، تعمیر و تجهیز باکس های دامپر، اصلاح و احداث خطوط ریلی و ساخت پرشر پلیت از کار هایی بود که به همت کارشناسان این منطقه بومی سازی شد.

تعمیر،اصلاح و ساخت این قطعات سبب صرفه جویی ارزی قابل توجه و پیشرفت و تسهیل حمل مواد معدنی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس شده است.

رازمند با اشاره به این تعمیر کف دامپر جنوبی و تعویض باکس واگن برگردان های شمالی و جنوبی افزود: کارکرد بالا سبب شکستگی دامپر ها می شد و به دلیل حجم زیاد تخلیه تنها اقدام به جوشکاری آن به صورت موقت می شد که البته هر بار تعمیر شکستگی حداقل ۵ تا ۷ روز زمان می برد و در طول سال این مشکل بیش از ۳۰ روز توقف تخلیه در پی داشت ولی به دلیل فشار تحریم ها و کاهش حجم تخلیه و بارگیری طی ماه های اخیر، کارشناسان و متخصصان منطقه ویژه از این فرصت ایجاد شده استفاده کردند و این مهم نیز به سرانجام رسید.

کاووس کریمی سرپرست واحد انتقال قدرت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت:اصلاح هوپر های بتنی واگن برگردان از اقدامات در دست انجام واحد بهره برداری منطقه ویژه است که حجم زیاد تخلیه مواد معدنی باعث خوردگی شدید و ایجاد حفره در دیوار های بتنی آنها شده بود و این موضوع سبب می شد مواد معدنی تخلیه شده در داخل این حفره ها جمع و با سایر مواد معدنی ترکیب شود که نارضایتی مشتریان و صاحبان کالا بخصوص کارخانه های داخلی را به همراه داشت.

تعمیرات هوپر های بتنی واگن برگردان نیاز به صرف زمان طولانی داشت که با توجه به حجم بالای عملیات تخلیه این امکان وجود نداشت،اما با صرف فعل خواستن و با همت نیرو های توانمند واحد بهره برداری و اعتماد به نیروی های جوان به درستی این هوپر ها تعمیرشد.

کریمی با اشاره به اینکه باکس های تولید داخل از نظر کیفی از نمونه خارجی کارایی بیشتری دارد، گفت:در تعمیر و تجهیز باکس های دامپر در دو سال اخیر توانستیم یک باکس را از صفرتا صد بسازیم و یک باکس را نیز به طور کامل بازسازی کنیم . هزینه های مجموع این دو طرح مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون تومان برآورد می شود که اگر می خواستیم تنها یکی از این باکس ها را از کشور آلمان وارد کنیم حدود دو میلیارد تومان هزینه در بر داشت .


محمد بهرامی، رئیس تعمیرات مکانیک منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار ما ، با اشاره به ساخت قطعه پرشر پلیت به همت کارشناسان مجرب و بومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت:این قطعه که تاثیر چشم گیری در حمل ریلی مواد معدنی دارد برای نخستین بار در کشور ساخته شد و سبب تسریع و تسهیل در حمل مواد معدنی می شود.

طراحی و ساخت صفحه پرشرپلیت مربوط به اسپلایس گرم (پخت محل اتصال) نوار نقاله جایگزینی بهتر و ایمن تر بجای پرشربگ ساخت آلمان شده است و پرشر پلیت ساخته شده در این مجموعه از ایمنی بالایی برخوردار است .

بهرامی افزود: اکنون با تلاش متخصصان بومی پرشر پلیت را با هزینه ای بسیار ارزان تر از نمونه خارجی با مبلغی در حدود ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومان از مواد و متریال موجود در بازار داخلی می توان تولید کرد که از نظر هزینه نزدیک به هشت الی ده هزار یورو ارزبری داشت.


او گفت:در حال حاضر این آمادگی را داریم تا پرشرپلیت را برای سایر شرکت هایی که نیاز به این تجهیز برای اسپلایس گرم نوار نقاله دارند تولید کنیم.

رئیس تعمیرات مکانیک منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس افزود: یکی دیگر از اقداماتی که برای حمایت از تولید داخل در این مجموعه انجام شد طراحی، تغییر و بهسازی هایی در سازه های خطوط انتقال بود که این امکان را فراهم آورد تا بتوانیم از نوار های ای پی (منجیت دار) تولید داخل استفاده کنیم.


حسن خلج طهرانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:بومی سازی ساخت و تعمیر قطعات در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس سبب امیدآفرینی و اعتمادسازی بیشتر در جامعه و ناامیدی دشمنان انقلاب اسلامی از اعمال تحریم ها می شود.

خلج طهرانی بااشاره به اینکه در عرصه های داخلی، منطقه ای و بین المللی اصلاحات و تعمیراتی اساسی بر پایه بومی سازی در این منطقه انجام شده است، گفت: یکی دیگر از طرح های مهم در دست اقدام کنترل انتشار گردوغبار ناشی از تخلیه و بارگیری است.

او افزود:در این طرح، پاشش آب یکی از مهم ترین و مؤثرترین گزینه ها برای جلوگیری از انتشار گردوغبار دپوی مواد معدنی بود که به دلیل کمبود و اهمیت بسیار بالای آب، تصمیم گرفتیم بعد از انجام آزمایش های لازم برداشت آّب خور ناشی از پساب تصفیه فاضلاب کارخانه های داخلی و پالایشگاه را با تغییرات خطوط انتقال آب و همچنین احداث مخزن ذخیره آب مستقل و احداث خطوط لوله جدید و همچنین نصب پمپ و تغییرات در پمپ انجام دهیم.


مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد این طرح انجام شده است و علاوه بر پاشش بر روی مواد معدنی، با احداث و تغییر در خطوط انتقال آب، از این آب برای شست و شوی تجهیزات و همچنین آبیاری بخشی از فضای سبز نیز استفاده می شود.

خلج طهرانی افزود: اصلاح و احداث خطوط ریلی به طول حدود ۱۳۵۰ متر با صرف هزینه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، راه اندازی کارگاه سیم پیچی موتور های الکتریکی و همچنین انجام تعمیرات انواع گیربکس ها در کارگاه مکانیک که تا پیش از این در بیرون از منطقه انجام می گرفت از دیگر اقدامات انجام شده دراین منطقه است.

او گفت:اکنون حدود ۱۲ هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مشغول به کار هستند که پیش بینی می شود طبق برنامه ریزی های انجام شده این رقم تا سال ۱۴۰۴ به بیش از ۲۰ هزار نفر برسد.

توسعه و تجهیز منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس سبب جهش تولید در این منطقه در بخش صنایع فلزی و پتروشیمی می شود که این امر سبب افزایش بهره وری و صادرات و رونق اقتصادی می شود.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با وسعت تقریبی ۵هزار هکتار در ۴ سایت جنوبی، میانی، شمالی و توسعه در کیلومتر ۱۳ بزرگراه شهید رجایی در غرب بندر عباس قرار گرفته است که در ۲۴ دی ماه سال ۱۳۷۶ بر اساس مصوبه هیت وزیران تاسیس شد.

دیدگاهتان را بنویسید