159141

بررسی وضعیت صادرات و واردات فولاد در ایران

دنیای معدن - در سال های اخیر صادرات فولاد اتفاقات ناخوشایندی را تجربه کرده است. برخی از این اتفاقات ناگوار شامل قانون منع صادرات یا سهمیه بندی صادراتی و اعمال تعرفه نامناسب در تجارت فولاد بوده است.

به گزارش دنیای معدن، رهایی از اقتصاد تک محصولی و ایجاد تنوع در محصولات صادراتی یکی از مهم ترین اقدامات در کشورهای جهان سوم از جمله ایران می باشد. زیرا بدون شک توسعه محصولات صادراتی منجر به توسعه اقتصادی کشور نیز می شود. این در حالی است که میزان واردات محصولات فولادی در کشور ایران بیشتر از میزان صادرات این محصولات می باشد. در این مقاله سعی بر آن است که وضعیت و میزان صادرات و واردات محصولات فولادی در سال های اخیر مورد بحث قرار گیرد.

صادرات و واردات فولاد در ایران

متاسفانه، میزان صادرات فولاد در کشور میزان قابل توجهی نمی باشد. به طور کلی در سال های اخیر صادرات فولاد اتفاقات ناخوشایندی را تجربه کرده است. برخی از این اتفاقات ناگوار شامل قانون منع صادرات یا سهمیه بندی صادراتی و اعمال تعرفه نامناسب در تجارت فولاد بوده است. اگرچه قانون منع صادرات در بازه کوتاهی در سال 1391 اعمال گردید و بعد از آن این قانون حذف گردید، اما نتایج نامطلوبی برجای گذاشت که برخی از آن ها شامل از دست دادن مقاصد صادراتی و جایگزینی سایر رقبا در بازار بوده است. به طوری که برای جبران این خسارات و اعتمادسازی، هزینه های زیادی باید صرف شود. اگرچه با توجه به کاهش ارزش پول ملی و رکود حاکم در جامعه، صادرات نسبت به گذشته در مسیر بهبود قرار گرفته است، اما همچنان ایران در مجامع بین المللی از جایگاه خوبی در صادرات فولاد برخوردار نیست.

مقایسه میزان صادرات محصولات فولادی

بررسی های اخیر نشان می دهد که میزان صادرات فولاد در ایران کاهش شدیدی را تجربه کرده است. به طوری که، در دو ماهه اول سال، میزان صادرات فولاد میانی کشور، حدود 414 هزار تن بوده است که کاهش ۵۴ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل تر نشان می دهد.

میزان صادرات محصولات پیش ساخته مانند بیلت و بلوم در دو ماهه اول سال 13۹۹، ۳۴۳ هزار تن و سهم صادرات اسلب، حدود 71 هزار تن بوده است.

کل صادرات محصولات فولادی که شامل فولاد Ck45، ورق St52 و ورق آهن و سایر محصولات فولادی می باشند، در دو ماهه نخست سال ۹۹، حدود 247 هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش ۴۰ درصدی را نشان می دهد. صادرات آهن اسفنجی نیز در دو ماه نخست امسال، با کاهش ۸۷ درصدی به ۲۰ هزار تن رسیده است.

از جمله مشکلات در این زمینه، تحریم ها می باشد. علاوه بر تحریم ها، بحران ویروس کرونا نیز محدودیت های خارجی بسیاری پیش روی صادرات فولاد ایران قرار داده است. به طور کلی، با جهانی شدن ویروس کرونا، تقاضا برای فولاد و محصولات فولادی، ورق آهن و غیره کاهش یافته است. لذا این امر باعث شده است، رقابت شدیدتری در صادرات فولاد در جهان ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید