158958

گنجینه معادن به نام تویسرکان، به کام دیگران!

دنیای معدن -شهرستان تویسرکان علاوه بر برخورداری از طبیعت، اقلیم و آب و هوایی دلپذیر و مسحور کننده و آثار متعدد تاریخی و فرهنگی از معادن غنی نیز برخوردار است که البته عایدی خاصی از آنها نصیبش نمی شود!

به گزارش دنیای معدن، به گفته رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان در حال حاضر از مجموع 13 معدنی که دارای پروانه معتبر هستند، هفت معدن در شهرستان تویسرکان فعالیت می کنندکه استخراج های معدنی آنها به بیرون از تویسرکان منتقل می شود.

روانبخش نورعلیئی در اظهارات خود به این نکته اشاره می کند که روال کار استخراج از معادن در سراسر نقاط کشور به این ترتیب است که معادن در شهرهای مختلف توسط دولت به مزایده گذاشته می شوند و پس از بررسی فنی و اهلیت سرمایه گذار و با نظر منابع طبیعی، پروانه فعالیت به افراد واجد شرایط داده می شود.

وی این رویه را که از معادن شهرستان تویسرکان عایدی مالی خاصی نصیب شهرستان نمی شود را یک روال کشوری دانست و تاکید کرد که منابع مالی حاصل از استخراج معادن در سراسر کشور به خزانه دولت واریز و این مبالغ صرف امور عمرانی عمومی می شوند و روستاهایی که معادن در آنها قرار دارد از خدمات عمومی مانند زیر ساخت های رفاهی البته تا حد مشخصی برخوردار می شوند.

در عین حال بخشی از مردم تویسرکان معتقدند که ذخیره های معدنی با ارزش و گرانب های تویسرکان به راحتی و توسط بهره برداران غیر بومی استخراج شده و به بیرون از تویسرکان انتقال داده می شوند.

مردم و برخی کارشناسان بر این باورند که باید زمینه فرآوری بخشی از ذخیره های معدنی تویسرکان مانند سنگ گرانیت مشکی و خاکستری که بازار خوبی دارند در خود شهرستان ایجاد شود تا هم سبب ساز ایجاد فرصت های شغلی جدید برای جویندگان کار در تویسرکان شود و هم عایدات مالی آن به خارج از شهرستان نرود.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در تویسرکان اظهار داشت: برآورد مجموع ذخیره های معدنی شهرستان تویسرکان حدود 17 میلیون تن است که عمده آن شامل گرانیت مشکی و خاکستری، لاشه های آهکی و دولومیت می شود.

اعتبارات موردنیاز آسفالت جاده دسترسی معادن مهاباد باید ابلاغ شود300 میلیارد ریال در محدوده اکتشافی معادن "تفتان" سرمایه گذاری می شودعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: مردم رودبار هیچ منفعتی از معادن منطقه خود ندارند

روانبخش نورعلیئی افزود: از مجموع هفت معدن فعال در شهرستان تویسرکان، سرمایه گذاران و استخراج کنندگان پنج معدن تویسرکانی هستند و مابقی از نقاط دیگر کشور پروانه فعالیت خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده اند.

وی بیان کرد: حدود 100 نفر نیروی کار در هفت معدن فعال تویسرکان مشغول به کار هستند که اکثر آنها افراد غیر بومی هستند که یکی از مهمترین دلایل غیر بومی بودن نیروهای کار این معادن، شرایط سخت کار در معدن و امتناع نیروهای کار تویسرکان از کار در آنها است.

گرچه سرمایه گذاری در حوزه فرآوری مواد و سنگ های معدنی به اعتبارات مالی زیادی نیاز دارد اما اگر واحدهای فرآوری مواد معدنی تویسرکان در این شهرستان توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی فعال شوند، می توان از مزیت اقتصادی آنها عایدات فراوانی را نصیب بهشت غرب ایران زمین کرد.

تویسرکان بر روی خاک و زمین خود از گنجینه طبیعت سحر انگیز و دلپذیر و در زیر خاک خود از گنجینه مواد معدنی برخوردار است و بدون تردید سهم این شهرستان از دست یابی به توسعه پایدار و افزایش زیر ساخت های رفاهی بیش از آن چیزی است که اکنون شاهد آن هستیم.

گرچه در سال های اخیر شاهد سرمایه گذاری های صنغتی و تولیدی خوبی مانند شرکت‍ های تولید داروی فاران سیمی، تدبیر دارو، هگمتان دارو و مواردی از این دست بوده ایم ما به نظر می رسد می توان از معادن تویسرکان بهره وری بیشتری برای رونق و پویایی اقتصاد آن ایجاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید