158630

چرا شرکت آلفا آلومینیای جاجرم در خطر از دست دادن مشتری است؟

دنیای معدن -معاون طرح و برنامه سازمان صمت خراسان شمالی گفت: شرکت آلفا آلومینیای جاجرم یکی از صنایع پایین دست شرکت آلومینیای جاجرم است.

به گزارش دنیای معدن، مهیار مشایخی، با اشاره به اینکه این واحد تولیدی به مرحله تولید رسیده و حتی در حال اجرای طرح شمش منیزیم در شهرستان جاجرم است، افزود: این واحد تولیدی ماده هیدرواکسید آلومینیوم را از شرکت آلومینیای جاجرم دریافت و آن را تبدیل به آلفا آلومینیا می کند.

وی با بیان اینکه آلفا آلومینیا در صنایع نسوز، صنعت آلومینیوم، کاتالیست ها، صنعت سرامیک سازی و ... استفاده می شود، ادامه داد: این شرکت در حال حاضر مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی را تامین می کند اما در حال حاضر برای تامین مواد اولیه تولید خود با مشکل مواجه شده است.

مشایخی اظهارکرد: در حال حاضر شرکت آلومینیای جاجرم، مواد اولیه مورد نیاز این واحد تولیدی که ۱۰ کیلومتر بیشتر از یکدیگر فاصله ندارند با قیمت خرده فروشی و بالا می فروشد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که شرکت آلومینیای جاجرم همین مواد را به سایر شرکت های خارج استان به قیمت عمده فروشی که کمتر است، به فروش می رساند.

این مقام مسئول تاکید کرد: هیچ قانون و دستوالعملی وجود ندارد که آلومینیای جاجرم مواد اولیه را با قیمت خرده فروشی به آلفا آلومینیا به فروش برساند و فقط تصمیمات خود آن شرکت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت آلومینیای جاجرم خود یک شرکت دانش بنیان و دولتی بوده، بنابراین می تواند مواد اولیه را با قیمت عمده فروشی به آلفا آلومینیا به فروش برساند.

معاون طرح و برنامه سازمان صمت خراسان شمالی با بیان اینکه ظرفیت تولید آلفا آلومنیا ۲۰ هزار تن در سال است، گفت: در حال حاضر با به وجود آمدن این شرایط، برای مشتریان شرکت آلفا آلومینیای جاجرم صرفه اقتصادی دارد تا این مواد را از خارج کشور تامین کنند چراکه ارز نیمایی نیز به آن ها تعلق می گیرد.

به گفته وی شرکت هایی که به ماده آلفا آلومینیا نیاز دارند اگر این مواد را از خارج کشور تامین کنند ۲۰ تا ۳۰ درصد برای آن ها ارزانتر آب می خورد تا از شرکت مذکور تهیه کنند.

مشایخی تاکیدکرد: شرکت آلفا آلومینیای جاجرم مشتریان خود را هنوز دارد اما اگر این روند ادامه یابد سبب می شود تا این شرکت مشتریان خود را از دست دهد.

وی توضیح داد: سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن آلفا آلومینیا وارد کشور می شود که میزان ارزبری آن ۵۳۰میلیون دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید