158017

خروج نقدینگی از بورس باعث تلاطم در بازارهای دیگر میشود

یک کارشناس بورس با اشاره به این که خروج نقدینگی از بورس بر اقتصاد کلان تاثیرگذار خواهد بود، اضافه کرد: این وضعیت بر زندگی عادی مردم تاثیر منفی خواهد داشت.

به نقل از جام جم آنلاین، مهدی رباطی کارشناس مسائل بورس در خصوص مضرات خروج نقدینگی از بورس، اظهارداشت: در ابتدا باید از زاویه ای کلان تر به این موضوع نگاه کنیم و آن هم اینکه اصولاً کارکرد بازارها چیست و سپس راجع به این صحبت کنیم که چرا باید بازارهای سرمایه گذاری غیر از بازار مالی در کشور ما وجود داشته باشد که نقدینگی بخواهد از بازار سرمایه خارج شود و به سمت آن بازارها هدایت شود.

وی گفت: مجموعه اقداماتی که سیاستگذار در ایران انجام می‌دهد و این موضوع به زمان حاضر مربوط نیست و سالهاست که در اقتصاد ما این سیاست ها تحت عنوان سیاست های حمایتی درحال انجام است.

رباطی ادامه داد: سیاست هایی چون ارائه ارز ترجیحی، حمایت از صنایعی که دارای مزیت نیستند و حمایت‌های تصنعی به حساب می آیند، سیاست های چون دخالت در بورس کالا، دخالت در قیمت فروش صنایع، دخالت در بهای تمام شده آن ها و مجموعه این عوامل باعث می شود که برخلاف همه کشورهای توسعه یافته دنیا، در ایران این مدل بازار های دلالی و سفته بازی برای سرمایه گذاران وجود داشته باشند.

این کارشناس مسائل بورس با بیان اینکه مقصر اصلی وجود چنین ابزارهایی در ایران سیاست گذاران هستند، تصریح کرد: شما در هیچ کجای دنیا حتی در کشورهای بسیار عقب تر از ایران در حوزه اقتصادی و اجتماعی این موضوع را نمی بینید که مردم جلوی صرافی ها برای خرید ارز صف بکشند یا روی خودرو و مسکن جهت کسب انتفاع و سود یا مسائلی از این دست، سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: مقصر این موضوع نهاد سیاستگذاری است که فضایی را به وجود می‌آورد که امکان دلالی و کسب سود بین بازار وجود داشته باشد، وقتی که چنین بازاری به وجود بیاید قاعدتاً مردم اقدام به سرمایه‌گذاری در این اختلاف بین بازاری می کنند و به دنبال کسب سود از این اختلاف هستند.

رباطی بیان کرد: چرا در کشور ما باید زمینه‌ای وجود داشته باشد که فعالان اقتصادی بر خلاف همه دنیا، بخواهند نقدینگی خود را از بازار مالی به سمت بازارهای مصرفی ارز، طلا، مسکن، خودرو و غیره برای سرمایه‌گذاری ببرند؟

این کارشناس مسائل بورس گفت: اینجا مقصر سیستم تصمیم‌گیری اقتصاد کشور است که اصلاً چنین امکانی را برای سرمایه‌گذار ها بوجود می اورد که این اتفاقات به وجود بیاید و بحث دوم هم بحث ناهماهنگی‌ها و عدم شناخت بازار سرمایه است که این ها هم به طور ناخواسته سبب می شود که بازار سرمایه لطمه بخورد.

وی ادامه داد: ما در اقتصاد دو دسته بازار داریم یک دسته بازار هایی هستند که کمک می کنند به رشد و تولید اقتصادی کشور که بازارهایی هستند که می‌توانند امکان رونق بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کنند و در واقع سبب شوند که نقدینگی کشور به سمت فعالیت‌های سوداگرانه و سفته بازانه نرود. دسته دوم بازارهایی هستند که رفتن نقدینگی به آنها صرفاً فعالیت سوداگرانه است و هیچ نفعی در رشد و توسعه اقتصادی کشور ندارند و بر زندگی مردم هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل بورس گفت: ما در حال حاضر شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم که حتما بر کل وضعیت اقتصاد کلان کشور لطمه خواهد زد و سبب خواهد شد که تلاطم در بازارهای دیگر به وجود بیاید و زندگی مردم عادی دچار مشکل شود.

رباطی در پایان خاطرنشان کرد: خروج نقدینگی از بورس باعث تلاطم در بازارهای دیگر می شود؛ ما در اقتصاد کشور حجم بالایی از نقدینگی سرگردان را داریم که این نقدینگی سرگردان بالاخره باید وارد یک بازار بشود و با توجه به اینکه نرخ بهره بانکی نرخ جذاب نیست و بالاتر بردن نرخ بهره به صلاح اقتصاد نیست در نتیجه ما شاهد خواهیم بود که این نقدینگی که از بورس خارج شده وارد بازارهای دیگری می شود و این به معنای آغاز ایجاد تلاطم در آن بازارها است.

دیدگاهتان را بنویسید