157386

ظرفیت تولید در نفلین سینیت کلیبر ۵۰ درصد افزایش می یابد

دنیای معدن - رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: با تغییر در فرآیند خطوط تولید نفلین سینیت کلیبر از خشک به تر، ظرفیت تولید در این مجتمع معدنی و صنعتی از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش می ‎یابد .

حبیب امین زاده در حاشیه بازدید از مراحل اجرایی فازهای توسعه نفلین سینیت کلیبر افزود: با ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در این مجتمع علاوه بر تامین نیاز داخل ، مسیر صادرات این محصول نیز هموارتر می شود .

وی اعلام کرد: برای ورود به عرصه رقابت و بازارهای جدید طرح توسعه این واحد که در سال ۹۷ آغاز شده است، آذر ماه امسال به بهره برداری می رسد.

امین زاده افزود: در حال حاضر علاوه بر اشتغال ۲۰ نفری در معدن، ۷۵ نفر نیز در صنایع معدنی مشغول بکار هستند که این رقم در آذر ماه به ۱۱۰ نفر خواهد رسید و با تکمیل و راه اندازی فازهای بعدی اشتغال در این واحد صنعتی و معدنی به ۱۵۰ نفر افزایش می یابد .

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان در خصوص فازهای بعدی طرح توسعه این واحد صنایع معدنی گفت: در ۲ فاز دیگر ابتدا باطله های کارخانه قبلی بازیافت و در نهایت یک محصول کیفی با قابلیت صادرات تولید می شود .

وی خاطرنشان کرد: محصول نهایی این واحد صنایع معدنی، بعد از خردایش و آهن زدایی به صورت کنسانتره دانه بندی شده در کارخان های کاشی و سرامیک و شیشه کاربرد دارد .

معدن رو باز نفلین سینیت کلیبر با ذخیره قطعی ۹۶ و احتمالی بیش از یکصد میلیون تن ماده معدنی نفلین سینیت در فاصله ۱۳ کیلومتری کل این شهر قرار دارد .

قطر این ماده معدنی پس از انتقال به کارخانه ضمن انجام فرایند خردایش و آسیاب به کمتر از ۲ سانتی متر می رسد که زمینه برای شروع عملیات آهن زدایی فراهم می شود .

در این بخش درصد عنصر آهن به عنوان عنصر مزاحم از ۱.۵ تا ۲ درصد به کمتر از ۰.۲۲ درصد کاهش می یابد .

این فرآیند از سال ۸۳ تا کنون در حال اجراست که با شروع به کار فازهای جدید تحول بزرگی در مجتمع صنعتی و معدنی نفلین سینیت کلیبر رخ خواهد داد .

با تغییر در مکانیزم تولید از خشک به تر ضمن جلوگیری از خروج ارز برای واردات این محصول ، ابتدا نیاز صنایع داخل کشور تامین و سپس زمینه برای صادرات نیز فراهم می شود .

دیدگاهتان را بنویسید