156892

ایران رتبه پنجاهم در فناوری فرآوری سنگ های قیمتی در جهان را کسب کرد

رتبه ایران در سومین تجارت پرسود جهان

دنیای معدن - مدیر موزه علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی رتبه جهانی ایران در فناوری فرآوری سنگ های قیمتی را پنجاهم ذکر کرد و گفت: در حالی ایران سنگ های قیمتی خود را به صورت خام صادر می کند که برخی از کشورها مانند هند و چین این سنگ های خام را خریداری می کنند تا علاوه بر ایجاد اشـتغال، منابع ارزی قابل توجهی را با فرآوری و تراش این نوع سنگ ها جذب کنند.

به گزارش دنیای معدن، بهرام صادقی با بیان این که امروزه حدود ۱۰۰ کانی در شمار سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی قرار می گیرند، افزود: ایران با وجود پیشینه تاریخی و توانمندی طبیعی و نیز وجود نیروی عظیم قشر جوان در این زمینه دچار یک عقب افتادگی مزمن و غفلت تاریخی است، به گونه ای که ارزش افزوده حاصل از فرآوری گوهرها ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد است و ارزش تولید و تجارت جهانی سنگ های قیمتی بر اساس اطلاعات منابع خارجی به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار می رسد.

رتبه ایران در سومین تجارت پرسود جهان

وی با بیان اینکه سهم کشورمان در این تجارت پرسود رقم ۰.۰۰۲ برآورد شده است، خاطر نشان کرد: این درحالی است که بررسی ها نشان می دهد، تجارت سنگ های قیمتی پس از تجارت اسلحه و موادمخدر سومین تجارت پرسود جهان محسوب می شود.

این کارشناس سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با تاکید بر این که فرآوری صحیح به روش های مکانیزه و جدید بر روی این گونه سنگ ها باعث ارزش افزوده بسیاری می شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن می تواند نقش اساسی در ایجاد اشتغال نیز ایفا کند و از سویی نرخ سرمایه گذاری سرانه اشتغال در این بخش بسیار کمتر از بخش های دیگر صنعتی و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آنهاست و از سوی دیگر فضا برای ایجاد اشتغال چهار تا پنج متر مربع برای هر نفر است.

به گفته وی، کارشناسان بر این باورند که ارزش افزوده سنگ های قیمتی فرآوری شده تا ۷۰۰ درصد قیمت سنگ خام و سنگ های نیمه قیمتی تا ۳۰۰ درصد قیمت سنگ خام آنهاست و این آمار و ارقام، ضرورت توسعه تراش گوهر سنگ ها و فرآوری آنها را آشکار می کند.

ایران الماس ندارد

مدیر موزه علوم زمین با بیان این که سنگ های "کهربا"، "آمیتیست"، "مرجان"، "الماس"، "زمرد"، "گارنت"، "ژاد"، "ژاسپر"، "لاپیس"، "لازولی"، "مروارید در کوهی"، "یاقوت قرمز"، "سرپانتین" و "فیروزه" برای جواهرسازی مورد استفاده قرار می گیرند، تصریح کرد: این سنگ ها نمایانگر میزان ثروت و جایگاه اجتماعی دارنده آن محسوب می شود و از حدود پنج هزار نمونه کانی فقط ۱۰۰ نمونه به عنوان گوهر مورد استفاده قرارمی گیرند.

بهرامی با بیان اینکه سایر سنگ های گرانبها در مجموعه سنگ های نیمه قیمتی قرار داده شده اند و این سنگ ها بیشتر از جنس کوارتز هستند، این دسته از سنگ های نیمه قیمتی را شامل "عقیق"، "کهربا"، "آمتیست"، "آکوامارین"، "سنگ دلربا یا آونتورین"، "سنگ یمانی"، "کریزوکولا"، "سیترین"، "گارنت" (یاقوت سیلان)، "هماتیت"، "یشم"، "جاسپر"، "کهربای سیاه"، "کونزایت"، "لاجورد"، "مالاکیت"، "سنگ قمر"، "ابسیدین"، "اُنیکس" (عقیق سیاه)، "زبرجد"، "رودونیت"، "سنگ خورشیدی"، "چشم ببر"، "تانزانیت"، "توپاز" و "تورمالین" دانست.

این کارشناس صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با بیان این که آمارها نشان می دهند ارزش صادرات سنگ های قیمتی ایران سالیانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار است، گفت: در واقع صادرات به شکل خام فروشی است و در عین حال در بین کشورهای آسیایی هیچ کشوری به قدمت ایران نمی توان یافت که تاریخ ۶ هزار ساله در طلا و جواهرسازی داشته باشد.

بر اساس اعلام سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، صادقی رتبه ایران را در فناوری سنگ های قیمتی در دنیا را پنجاهم ذکر کرد و یادآور شد: کشورهایی مانند هند، تایلند و چین با بهره گیری از سـنگ های خام صـادراتی کشـورهایی مانند ایران علاوه بر ایجاد اشـتغال وسـیع در جامعه خود، منابع ارزی قابل توجهی را با فرآوری و تراش این نوع سنگ ها جذب می کنند.ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید