156268

گفتگوی رادیویی رییس هیات عامل ایمیدرو با رادیو گفتگو بمناسبت هفته دولت

دنیای معدن -خداداد غریب پور معاون وزیر و رییس هیات عامل ایمیدرو در گفتگو با رادیو گفتگو به سوالات این برنامه صبحگاهی که بمناسبت هفته دولت بود پاسخ داد.

به گزارش دنیای معدن، مشروح این گفتگو در ادامه می آید:

سوال: اگر بنا باشد نگاهی به اقدامات ۷ سال اخیر داشته باشیم قطعاً زمان کم می آوریم، تغییرات نو و بدیع در مجموعه ایمیدرو در سالهای اخیر از نگاه شما چه هستند؟

پاسخ: ضمن تسلیت ایام محرم و شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش و گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطر شهیدان رجایی و باهنر در خصوص سازمان توسعه‌ و نوسازی معادن و صنایع معدنی و رویکردهای جدید توسعه ای آن در مدت اخیر اجازه دهید از آخر شروع کنم. مستحضرید در همین هفته مقام معظم رهبری از لزوم کار در سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و جلوگیری از خام فروشی این منابع با ارزش تذکر فرمودند.

خوشبختانه سازمان ایمیدرو از حدود ۹ ماه پیش توجه به این موضوع را در دستور کار قرار داد، عنایت آقای رییس جمهور محترم نیز بود و دستوراتی برای بسیج همه امکانات برای استفاده از ظرفیت مغفول سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کشور و ارائه برنامه عملیاتی برای به ظرفیت رساندن دادند و اخیرأ هم دستور دیگری برای اصلاح ساز و کارهای اجرایی در گمرک، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای استفاده از این ظرفیت صادر فرمودند.

این رویکرد جدید توجه به سنگ های قیمتی که مد نظر مقام معظم رهبری نیز بود از رویکردهای جدیدی بود که شکل گرفت و ادامه دار هم خواهد بود، پیش بینی ما ۵۰۰ هزار شغل برای ۵ سال آینده در این حوزه خواهد بود.

رویکرد جدید دیگر احیای معادن کوچک مقیاس بود که از سال ۹۸ شروع شد، در سال گذشته ۱۴۶ معدن کوچک فعال شد، امسال نیز فعالسازی ۲۰۰ معدن در دستور کار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی قرار گرفته است. افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت های معدنی برای تأمین مالی بنگاه‌ها و معادن کوچک و متوسط و افزایش آن از ۱۴۵ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان امسال محقق می شود و معادن کوچک مقیاس که مشکلات مالی دارند از این صندوق تخصصی که در دل ایمیدرو شکل گرفته، تغذیه خواهند شد.

از دیگر رویکردهای جدید اکتشاف بود، از سال ۹۳ به بعد رویکرد نویی در این زمینه شکل گرفته، تا نیمه سال ۹۷ حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع و از نیمه دوم ۹۷ به بعد نیز ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع و در مجموع ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی در اختیار ایمیدرو قرار گرفته است که انشاالله بتوانیم ظرفیت های معدنی را کشف و به بخش خصوصی در قالب فضایی رقابتی که در قانون رفع موانع تولید هم آمده، عرضه کنیم. ‌

توجه به اینکه بنگاه های بزرگ خودشان مجری توسعه شوند هم رویکرد جدید بود، مبارکه سال گذشته و امسال بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده، مس بیش‌از ۱۲ هزار میلیارد تومان، گل گهر بیش از ۶ هزار میلیارد تومان، فولاد خوزستان بیش از ۸ هزار میلیارد تومان، چادرملو بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان، بعبارتی بنگاه های بزرگ ما در کشور پروژه های توسعه ای تعریف کردند که از قبل آن شاهد تکمیل طرح های توسعه ای صنایع بزرگ معدنی هستیم.

سوال: نوعی سیاست گذاری جدید در معادن شکل گرفته، چقدر فکر میکنید این سیاست‌ها بعنوان بخشی از میراث و راه آینده دولت و مسئولان بعدی باشد؟

پاسخ: من امیدوارم چرا که مقام معظم رهبری این مسأله که معدن می تواند جایگزین نفت باشد را بعنوان یک سیاست کلی بیان فرمودند، بنابراین جهت گیری نظام در خصوص معادن و تمرکز استفاده از این ظرفیت امیدوار کننده است، بدین سبب چون در رأس نظام اراده توجه ویژه از این ظرفیت دیده شده دولت ها ملزم به پیگیری این سیاست ها و اهداف هستند.

رویکردهای انتخاب شده هم بنیادی است و نه سلیقه ای که با تغییر سلایق تغییر کنند، اکتشاف، توسعه فعالیت ها، جلوگیری از خام فروشی، فعالسازی معادن مواردی نیست که سلیقه در آن اعمال شده باشد، اینها اصول توسعه معدن و صنایع معدنی است.

سوال: وزیر اقتصاد گفته ما در حال قطع وابستگی به نفت هستیم، آماری داریم که نشان دهد صنایع معدنی چقدر در بودجه و اقتصاد نقش آفرین و اثر گذار بوده اند؟

پاسخ: سهم ما در تولید ناخاص ملی بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار است، بالای ۱۲ میلیارد دلار از این رقم را فقط فولاد ما تشکیل داده است (امسال به ظرفیت ۴۲ میلیون تن میرسیم این رقم سال قبل ۲۷ میلیون تن بود)، تولید مس ما سال گذشته ۲ برابر شد(نزدیک به ۱ میلیارد دلار صادرات مس داشتیم)، ظرفیت آلومینیوم ما روز به روز بیشتر می شود و به ظرفیت ۷۸۰ هزار تن شمش میرسیم، در تولید سیمان مازاد تولید داریم، در اکثر محصولات معدنی مازاد تولید داریم و این ظرفیت می تواند با تسهیل صادرات بعنوان محل ارز آوری و درآمد زایی فوق العاده ای برای کشور باشد.

سوال: چقدر ایمیدرو می تواند در راهبری صنایع معدنی برای بهبود زنجیره تولید و ارزش افزوده اثر گذار باشد؟

پاسخ: خیلی، ایمیدرو بسیار مؤثر است، ما در زمینه سنگ های قیمتی و فعالسازی معادن کوچک مقیاس گام های بلندی برداشتیم، در اکتشاف اعلام کردیم ۱ میلیون متر حفاری اکتشافی هدف‌گذاری ما است که باید از ظرفیت فعلی که ۱۲۰ هزار متر است حتماً به این رقم بزرگ برسیم.

در توسعه زیربناهای مناطق معدنی نزدیک به ۹ میلیارد یورو ظرفیت ایجاد کردیم در کنار آن حضور دانشگاه ها و استارتاپ ها را کلید زدیم برای اینکه صنعت و دانشگاه نزدیک شوند و شاهد انجام اقدامات دانش بنیان و ماندگار در معدن باشیم.

امسال بومی سازی ۱۰۰۰ قطعه را هدف‌گذاری کردیم، بالای ۵۰۰ میلیون دلار فعلأ ظرفیت بومی سازی معادن را احصا کردیم.

سوال: ممکن است در آینده نقش پر رنگ تری در ارزش آفرینی در حوزه سنگ های قیمتی در دنیا برسیم؟

پاسخ: بله، ما در زمینه سنگ های قیمتی این تمرکز را داریم که با استفاده از منابع خودمان و همسایه ها برسیم به ظرفیت ۵۰۰ هزار شغل، در زمینه سنگ های تزئینی ظرفیت ما ۲ میلیارد تن هست و برداشت ۱۲ میلیون تن، بعبارتی این بخش جای کار بسیار دارد. داریم با استفاده از ظرفیت انجمن های تخصصی کار و همفکری میکنیم که از ظرفیت سنگ های قیمتی کشور بیش از آن چیزی که اکنون هست استفاده بکنیم و بتوانیم بازارهای صادراتی را به دست بگیریم.

سوال: به لحاظ تکنیکی و فنی امکانپذیر هست؟

پاسخ: بله ، ما در اصفهان شاهد ساخت دستگاه های پیشرفته تراش هستیم و با هزینه کم میتوان درآمد بسیاری کسب کرد، الان یک دستگاه تراش قیمت اندکی دارد و به راحتی با ۲۰ میلیون تومان می شود شغل ایجاد نمود. تذکر مقام معظم رهبری و توصیه ریاست محترم جمهور در این زمینه ارزشمند است و تلاش ما هم استفاده حداکثری از این قابلیت شگرف است.

سوال: ایمیدرو برای شفاف سازی در تصمیمات و تشکیل اتاق شیشه ای چه اقدامی انجام داده است؟

پاسخ: ما کمیته سلامت اداری داریم که تمام جریانات سازمان در آن مورد بازبینی و بازنگری قرار می‌گیرد و با همه عوامل فساد گونه و رویه های نادرست برخورد می شود.

ایمیدرو سازمان توسعه ای است، در سالهای اخیر با انجمن مدیریت پروژه برای کنترل پروژه و کنترل هزینه قرارداد بسته ایم که دیگر بی نیاز از دعوای حقوقی بر سر تأخیر در پروژه و افزایش هزینه هستیم، چرا که بسیاری از آسیب ها از محل تأخیر در اجرای پروژه ها است، خود تأخیر فساد زا است و باعث بالا رفتن هزینه ها و افزایش دعواهای حقوقی می شود. با استفاده از این نهاد واسط متخصص قطعاً شاهد اجرای سریع تر و کم هزینه تر پروژه ها و هم شفاف شدن تمامی مسائل پیرامون قراردادها و اقدامات توسعه ای هستیم.

سوال: چه کارها و اقداماتی لازم بوده و به هر صورت امکان آن نبوده و محقق نشده است؟

پاسخ: خب وقتی ما میگوییم ظرفیت حفاری باید به ۱ میلیون متر برسد یا اینکه در سنگ های قیمتی با ظرفیتی مغفول مانده روبرو هستیم و باید به فلان حد از توسعه و صادرات برسیم اینها همان جاهایی است که باید انجام می‌دادیم.

همان رویکردها جدید یعنی بخش هایی که نیاز به توجه و کار بیشتر داشت که ما کلید آنها را زدیم،خب جا داشت این موارد زودتر از اینها شروع شود اما مهم اینست که ما آغاز کردیم و امیدوارم به نتیجه دلخواه برسیم.

سوال: ایراد کجا بوده، قوانین دست و پاگیر یا سنگ اندازی از سوی سازمان های دیگر و کم کاری مدیران؟

پاسخ: خب ما سالها درآمد متنابه نفتی داشتیم و این درآمد گسترده نیاز در جای دیگر را به ما نمایان نمی‌کرد، خب وقت نیاز بوده نفت فروختیم و درآمد زایی کردیم، الان با وجود تحریم ها و کاهش فروش نفت ظرفیت های دیگر خودنمایی کرده‌اند و نیاز به توسعه استفاده از دیگر منابع ارزشمند بیش از هر زمانی احساس می شود. در کشور ما کار شاید شروع سختی داشته باشد اما مسیر کار هموار است، شما اگر بخواهی دنبال کار درست باشی راهش را پیدا میکنی، معتقدم کار درست راه خودش را پیدا میکند و معتقدم اگر یک انگیزه قوی که خدمت به نظام و مردم و یک نیت پاک باشد مسیر و راه را پیدا می‌کنیم. با نیت پاک،توکل برخدا و انجام کار درست به شیوه درست حتماً به نتیجه دلخواه می‌رسیم.

دیدگاهتان را بنویسید