155961

ایران در برخی مواد معدنی رتبه اول جهان را دارد

دنیای معدن - رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت:ایران در برخی مواد معدنی از جمله گچ رتبه اول جهان را دارد و در ۲۷ عنصر نیز جزو۱۰ تا ۱۲ کشور اول دنیاست.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور امروز درحاشیه سفر دوروزه خود به اصفهان گفت: ایران در برخی مواد معدنی از جمله گچ رتبه اول جهان را دارد و در ۲۷ عنصر نیز جزو۱۰ تا ۱۲ کشور اول دنیاست.

علیرضا شهیدی افزود:با توجه به اینکه مواد معدنی بسیاری غنی در کشور وجود دارد، معادن بهترین جایگزین نفت است و رهبر معظم انقلاب نیز بر موضوع اقتصاد بدون نفت تأکید دارند.

او با بیان اینکه مصالح ساختمانی و مواد غیرفلزی حدود ۶۶ درصد مواد معدنی کشور هستند گفت: پارسال، ۵۰۰ میلیون تن مواد مختلف از معادن کشور برداشت شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه معادن در توزیع عادلانه ثروت بسیار تاثیرگذار است، افزود: تاکنون به کمک فناوری زمین ساخت فیزیک هوایی و اکتشاف ذخایر پنهان در کشور، ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی برداشت شده است.

شهیدی با بیان این که بودجه های اکتشافی در کشور بسیار محدود است، گفت: به همین علت، ضریب نفوذ ما به عمق زمین بسیار کم و کمتر از یک متر است در حالی که در کشور های دیگر تا ۴۶۰ متر و بیشتر به عمق زمین نفوذ می کنند.

به گفته رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، هم اکنون مقیاس مطالعات زمین شناسی یک پنجاه هزارم در لایه هاست و از این پس نقشه های زمین شناسی و اکتشافی فلزی، غیرفلزی، گوهرسنگ ها دریایی، در همه لایه ها از این پس با این مقیاس تهیه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید