153751

سلیمانی:‌ بنیادی‌فر در بازی استقلال و سپاهان ترس داشت/کمیته داوران شجاعت ندارد

به نقل از خبرگزاری فارس، حیدرسلیمانی در مورد اینکه اتفاقات اخیر مسابقات به خصوص مسائل چندبازی اخیر تیم استقلال را باید به خاطر اشتباهات دانست یا ضعف داوری، اظهار داشت: ضعف داوری هم هست. چون داوران هم بعد از شروع مجدد مسابقات مانند بازیکنان از نظر بدنی آماده نیستند. وقتی از نظر جسمی آماده نباشید تمرکز ذهنی هم پایین می‌آید. این طبیعی است که فشار جسمی روی مغز و تصمیم‌گیری تاثیر بگذارد.

بنیادی‌فر با ترس وارد زمین شد

سلیمانی ادامه داد: داوران ما طبیعتا حرفه‌ای هم نیستند. در ابتدای بازی استقلال و سپاهان وقتی موعودبنیاد‌ی‌فر وارد زمین شد ترس در وجود او حس می‌شد. چون در هفته قبل از آن بیژن حیدری یک پنالتی اشتباه را برای استقلال گرفت که منجر به یک شکست برای سپاهان در ورزشگاه آزادی شد. به نظر می‌رسید بنیادی‌فر دچار سردرگمی است، او در دقیقه۳۰ تا به خودش بیاید یک کارت زرد اشتباه به شایان مصلح داد و این مساله سردرگمی او را بیشتر کرد. نتوانست خودش را پیدا کند و به همین خاطر یک پنالتی اشتباه برای استقلال گرفت.

از داوران حمایت نمی‌شود و آن‌ها دچار ترس و واهمه می‌شوند

کارشناس داوری فوتبال ایران با اشاره به عدم حمایت از داوران گفت: وقتی داوران دچار اشتباه می‌شوند، کمیته داوران و فدراسیون فوتبال چکار می‌کنند؟ آن‌ها هیچکاری نمی‌کنند و داوران را رها می‌کنند. به این ترتیب داور هم ترس و واهمه دارد. شجاعت آن‌ها کم می‌شود و در صحنه‌های ۵۰-۵۰ می‌خواهند به نفع تیم‌های بزرگ بگیرند. چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، تیم‌های بزرگ پشتوانه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بزرگی دارند و خود به خود نظر داوران قبل از شروع بازی‌ها به این تیم‌ها جلب می‌شود.

وی افزود: داوران دوست دارند در بازی‌های پخش مستقیم سوت بزنند چون دیده می‌شوند. این تمایل باعث می‌شود اشتباه کنند که این اشتباهات تاثیرگذار هم می‌شود. اما بعد از این اتفاق کسی نیست از آن‌ها حمایت کند. مثلا علیرضافغانی آنقدر تحت فشار قرار گرفت که گفت داوری را کنار می‌گذارم. او نتوانست در ایران دوام بیاورد و قضاوت کند. به خاطر همین فشارهای بی‌مهابای تیم‌های بزرگ، داوران دچار ترس از قبل ایجاد شده می‌شوند و این اشتباهات مهلک از آن‌ها سر می‌زند. در بازی شهرخودرو و همچنین دوبازی استقلال مقابل سپاهان همین اتفاق افتاد.

احتیاط داوران بین‌المللی آن‌ها را به ته چاه می‌اندازد

سلیمانی در اشاره به انتخاب داوران برای بازی‌های مهم و حساس گفت: توصیه من به کمیته داوران این است که برای بازی‌های حساس این چنینی، از داوران بین‌المللی استفاده نکند. چون شهریور زمان اعلام لیست بین‌المللی داوران است و آن‌ها برای اینکه در آن لیست باقی بمانند، می‌خواهند محتاطانه سوت بزنند و این احتیاط آن‌ها را به چاه می‌اندازد. در واقع داوران بیشتر تمرکزشان روی این است که در لیست بین‌المللی باشند.

داوران ملی باتجربه‌تر هستند

وی در تاکید بر استفاده از داوران ملی عنوان کرد: بهتر است برای این بازی‌ها از داوران ملی با تجربه مانند سیدعلی یا خورشیدی استفاده شود. این داوران تجربه خیلی بیشتری هم دارند. دربی جام حذفی هم همین شرایط را خواهد داشت. یک داور بین‌المللی در این شرایط به مراتب اشتباهات سنگین‌تری از یک داور ملی خواهد داشت. چون اوج کار داور ملی همین مسابقات داخلی است و راحت‌تر و با فراغ بال بیشتری می‌تواند نسبت به داور بین‌المللی در مسابقات حساس لیگ یا جام حذفی قضاوت کند.

تضاد کمیته و دپارتمان داوری

کارشناس داوری فوتبال در مورد نقش کمیته داوران و دپارتمان داوری گفت: مهمترین ایراد کار کمیته داوران و دپارتمان داوری، اختلاف بین آن‌ها است. داوران بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند با اجازه صفیری کار کنند یا با اجازه سهرابی. در واقع تضادی بین این دو نهاد وجود دارد.

آموزش عملی لازم وجود ندارد

وی در مورد بحث آموزشی داوران تصریح کرد: ما چه آموزشی به داوران می‌دهیم؟ آموزش کافی برای داوران وجود ندارد. یک مرحله پیش فصل داریم، یک کلاس آموزشی برگزار می‌کنیم، دوسه روز تست می‌گیرند و بعد از آن خداحافظ و داور رها می‌شود. در صورتیکه داور را باید در حالت عملی آموزش بدهند. داوران مدیریتی و روانشناسی آموزش نمی‌بینند. خیلی از آموزش‌هایی که کتابی نیست به آن‌ها داده نمی‌شود. کتاب قانون را همه داوران بلد هستند ولی اجرای آن در زمین که از مدیریت خوبی برخوردار باشد را نداریم. این ضعف بزرگ کمیته داوران است که به داوران آموزش لازم را نمی‌دهد.

رئیس کمیته دل نگران است

سلیمانی ادامه داد: اسماعیل صفیری فرد، با سواد، سالم و ماخوذ به حیایی است و من او را دوست دارم. اما انتقاداتی در موردش مطرح است که می‌گویند حضورش در راس کمیته داوران خلاف قانون بوده و باید رای می‌آورده، او به خاطر همین مساله دل نگران است و این تزلزل جایگاه باعث می‌شود نتواند اظهارنظرخوبی داشته باشد.

نظری و عنایت شجاعت داشتند که ترکی و فغانی معرفی شدند

کارشناس داوری در مورد تاثیر عدم حمایت از داوران روی عملکرد آن‌ها اظهار داشت: چون داوران حمایتی نمی‌بینند، می‌ترسند. شجاعت از روسا به زیردستان منتقل می‌شود. در دوره منوچهر نظری داوران شجاعی مانند ترکی و کامرانی‌فر معرفی شدند. او این شجاعت را داشت که داور ۲۷ساله را بین‌المللی کند. یا در دوره مسعود عنایت علیرضافغانی جای محمودرفیعی را در لیست بین‌المللی قرار گرفت در صورتیکه ۲۹-۳۰سال داشت. این انتخاب‌ها بعدا نتیجه داد اما الان بحث جانشین پروری را به خاطر عدم شجاعت نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید