152507

جدیدترین آمارهای اکتشاف در بخش معدن

دنیای معدن - با توجه به وضعیت کنونی بهره‌برداری از معادن در ایران و حتی بسیاری از نقاط جهان، شاید بتوان گفت بخش معدن برای تحول در تولید نیازمند اکتشافات جدید است و با توجه به کاهش عیار و فرسودگی برخی معادن، توسعه اکتشافات امری لازم و ضروری است.

به گزارش دنیای معدن، به گفته فعالان بخش معدن یکی از موضوع‌های مهم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، مشکلات بودجه‌ای برای پروژه‌های اکتشاف است، بنابراین به نظر می‌رسد در کنار بودجه‌های معمول و مصوب، باید مدل‌های جدید تامین مالی برای این بخش تعریف شود.

به اعتقاد فعالان معدنی، استفاده از ظرفیت‌های معدنی یکی از راه‌های بازگشت رشد اقتصادی به کشور است. موضوعی که براساس آن می‌توان زمینه‌ خروج از رکود اقتصادی را فراهم کرد. با این شرایط می‌توان گفت، پررنگ شدن نقش معادن در تولید ناخالص ملی مستلزم بهره‌گیری از توان داخلی برای گسترش اکتشافات و استخراج مواد معدنی با تکیه بر تجهیز محدوده است. اهمیت بخش معدن در شرایط کنونی در حالی بیش از پیش نمایان شده که داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افت صدور «پروانه کشف» و «پروانه بهره‌برداری» حکایت دارد. با توجه به اهمیت مقوله اکتشاف در بخش معدن در سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، مقوله «اکتشافات و فعالیت‌های اکتشافی مدرن، ضامن حیات و پویایی معادن» به‌عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی گنجانده شده است تا با بررسی مشکلات این بخش زمینه برای گسترش اکتشاف فراهم شود. فعالان بخش معدن معتقدند، معدن در بخش اکتشاف با چالش‌های بسیاری مواجه است که در این خصوص می‌توان به «قوانین حاکم بر بخش اکتشاف»، «منابع طبیعی و قوانین حاکم برآن»، «محیط زیست و قوانین آن»، «معارضان محلی»، «کمبود نیروی کارشناسی خبره»، «سرمایه‌گذاری داخلی و بین‌المللی در بخش اکتشاف» و... اشاره کرد. داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بیانگر آن است که در نخستین فصل امسال در مجموع یک هزار و ۱۵۸ پروانه بهره‌برداری هم در بخش ایجادی و هم توسعه‌ای در بخش صنعت‌و‌معدن در کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه قبل افت ۱۵ درصدی داشته است. پروانه‌های صادره در این بخش طی سال گذشته برابر با یک هزار و ۳۶۲ فقره بود.

این افت در بخش «پروانه اکتشاف» نیز مشاهده می‌شود، به‌طوری که براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صمت در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۲۰۵ فقره پروانه اکتشاف در کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت بیش از ۱۴ درصدی برای این بخش ثبت شده است، در حالی که پارسال در مجموع ۲۳۹ فقره پروانه اکتشاف در کشور صادر شده بود. «گواهی کشف» صادره نیز در مدت زمان مورد بررسی برابر ۱۰۳ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۸ درصدی داشته است؛ گواهی کشف صادره در سال گذشته برابر با ۱۱۲ فقره بوده است. افت صورت گرفته در حالی رقم خورده که «پروانه بهره‌برداری» بخش معدن در بهار امسال رشد داشته است. براساس داده‌های اعلام شده در نخستین فصل امسال در مجموع ۱۲۶ فقره پروانه بهره‌برداری در کشور از سوی متولیان این بخش صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۴‌درصدی داشته است. مجموع پروانه‌های بهره‌برداری در مدت مشابه پارسال ۱۲۱ فقره ثبت شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از انجام ۳۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف در چهار ماه نخست امسال خبر داد.

علیرضا شهیدی گفت: در حوزه اکتشاف ذخایر معدنی کشور شامل شناسایی، پی‌جویی، اکتشاف عمومی و تفصیلی، ۱۱۰ هزار کیلومترمربع به‌عنوان هدف کمی سال ۹۸ مدنظر بود و در سال ۹۹ نیز ۱۱۵ هزار کیلومتر در دستور کار قرار گرفته که تا پایان تیرماه ۳۰ هزار کیلومترمربع به نتیجه رسیده که از این نظر ۱۵ درصد افزایش مشاهده می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بخش تهیه نقشه زمین‌شناسی کاربردی در مقیاس‌های مختلف در خشکی و دریا نیز تهیه ۴۷ ورقه نقشه-گزارش را به‌عنوان هدف کمی سال ۹۸ در نظر بود و در سال ۹۹ نیز تهیه ۵۵ ورقه نقشه یا گزارش در دستور کار قرار دارد که تا پایان تیر ماه امسال ۱۷ نقشه و گزارش با رشد ۱۳ درصدی به نتیجه رسیده است.

شهیدی گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش تهیه نقشه‌های مهندسی و مخاطرات زمین‌شناختی و زیست‌محیطی (زلزله، ریزگرد، سیل، فرونشست، تغییرات اقلیم و…)، تهیه ۳۵ ورقه نقشه و گزارش را به‌عنوان هدف کمی سال ۹۸ در دستور کار داشته که از این مقدار ۱۲ نقشه و گزارش تهیه و تولید شده و در مدت مشابه در سال ۹۹ نیز ۱۵ ورقه نقشه و گزارش را از ۳۰ به‌عنوان هدف کمی سال ۹۹ با پیشرفت معادل ۲۵ درصد محقق کرده است.

وی گفت: انجام ۳۰ هزار کیلومتر خطی به‌عنوان هدف کمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش اکتشاف به روش ژئوفیزیک هوایی شامل برداشت، پردازش، تعبیر و تفسیر، مدلسازی و معرفی مناطق امیدبخش اعلام شده که ۲۰ هزار کیلومتر خطی تا پایان تیر ۹۸ محقق شده و در مدت مشابه تا پایان تیر ۹۹ نیز دستیابی به ۳۵ هزار کیلومتر خطی را در نظر داشته‌ایم که با دستیابی به عدد ۲۲ هزار کیلومتر خطی با رشد ۱۰ درصدی مواجه شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: در بخش پتانسیل‌یابی و ارزیابی ژئوپارک‌های ایران نیز ثبت یک مورد به‌عنوان هدف کمی سال ۹۸ و ۹۹ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اعلام شده که به لحاظ زمانبر بودن این طرح‌ها فعلا در مرحله برداشت داده‌ها قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید