151928

مجتمع فولاد مکران در ۱۸ ماه آینده وارد مدار می شود

دنیای معدن - مدیر سایت شرکت فولاد مکران واقع در منطقه آزاد چابهار گفت: این مجتمع در ۱۸ ماه آینده وارد مدار تولید خواهد شد که تا امروز حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش دنیای معدن و به نقل از امور بین الملل منطقه آزاد چابهار "پیمان طالبی" افزود: با همکاری سهامداران داخلی ۱۳۲ میلیون یورو سرمایه گذاری در این پروژه انجام شده است و ال. سی داخلی آن به میزان ۸۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وی بیان کرد: این پروژه در زمینی به گستره ۳۰۰ هکتار بنا شده که در مراحل نخست و دوم آن تولید آهن اسفنجی پیش بینی شده، ۲ واحد گندله سازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نوردسازی نیز در آن پیش بینی شده است.

طالبی ادامه داد: این مجموعه شامل یک واحد تولید آهن اسفنجی با محصول بریکت گرم به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن خواهد بود.

مدیر سایت فولاد مکران خاطرنشان کرد: در این مجموعه تولید همه حلقه های زنجیره فولاد از ماده خام معدنی تا محصول نهایی (که می تواند میلگرد یا ورق باشد) پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: اکنون فناوری تولید آهن اسفنجی در کشور تقریباً بومی شده است و به جز کمپرسورها، لوله های ریفرمی یا ماشین های بریکت سازی که از خارج از کشور تهیه می شود، بیش از ۷۰ درصد آن داخلی سازی شده است.

وی به مشکل تحریم ها اشاره کرد که دشواری جابجایی پول به شرکت های خارجی را به دنبال داشته و منجر به افزایش هزینه ها شده است.

طالبی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن این سایت در کنار بندر چابهار، مواد اولیه مورد نیاز را می توان از خارج کشور و کشورهایی همچون عمان یا از طریق راه آهن از داخل کشور تهیه کرد.

وی گفت: در فاز نخست قرار است در این مجموعه گندله تبدیل به بریکت شده و صادر شود، اما در مراحل (فازهای) بعدی در حقیقت ماده اولیه برای سایر کارخانجات داخلی به منظور تبدیل شدن به محصولات نهایی مانند میلگرد و ورق تولید خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید