151893

تدوین طرح جامع صنایع غیر آهنی

دنیای معدن - ساختار سازمانی روشی است که یک سازمان برای نظم دادن به افراد و کارها در پیش می‌گیرد تا بتواند از این طریق وظایف را به بهترین شکل انجام دهد و به اهدافش برسد. به همین منظور مشخص بودن وظایف یک سازمان و جلوگیری از پراکندگی در وظایف می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک کند. اثرگذاری تعیین ساختار سازمانی در رشد یک نهاد در حالی است که در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها با توجه به نبود ساختار واحد سازمان با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.

به گزارش دنیای معدن، این چالش موجب شده فعالان بخش خصوصی خواستار آن باشند که بررسی ساختار سازمانی در سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته که هفتم و هشتم مهر امسال به‌منظور بررسی چالش‌های فلزات غیرآهنی در هشت محور و به ابتکار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود در کنار سایر محورها مورد ارزیابی قرار گیرد. در این خصوص خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشستی در جمع فعالان معدنی با تاکید بر اینکه باید ساختار سازمانی در سازمان‌های توسعه‌ای مشخص و بیشتر مورد توجه واقع شود، اظهار کرد: مالکیت در کشور به چند صورت اجرا می‌شود که بخش اعظمی از آن به‌صورت دولتی یا نیمه دولتی صورت می‌گیرد، در حالی که نهادهای خصوصی می‌توانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با مالکیت دولت می‌توان مدیریت را به بخش خصوصی هم واگذار کرد و الزامی وجود ندارد که مالکیت و مدیریت هر دو دولتی یا هر دو خصوصی باشد. به گفته غریب‌پور، ما در مالکیت صرفا دولتی یا صرفا خصوصی شکست خورده‌ایم، اما در مالکیت‌های خصوصی و دولتی موفقیت‌های نسبی داشته‌ایم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه به این نکته اشاره کرد که می‌توان در همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی به‌صورت ویژه روی ساختار کار کرد تا ببینیم دنیا در این بخش چه اقداماتی صورت داده‌اند. از سوی دیگر به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، یکی از مباحثی که در سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته می‌توان به آن پرداخت به ساختار غیرآهنی‌ها بازمی گردد، به‌طوری که در این همایش می‌توانیم ساختار غیر آهنی در دنیا را پیگیری کنیم. به گفته غریب‌پور، ساختار از این جهت اهمیت دارد که هرجا موفقیتی به دست آمده در ابتدا ساختار ایجاد شده به همین دلیل این مقوله از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که با ایجاد ساختار از پراکندگی در تصمیم‌گیری جلوگیری خواهد شد. رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه به تدوین طرح جامع صنایع غیر آهنی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در ایمیدرو، طرح جامع با نظرخواهی از تشکل‌ها، انجمن‌ها و سایر استان‌ها در بخش‌های مس، سرب و روی، طلا و آلومینیوم تدوین شده است و به زودی ابلاغ می‌شود. غریب‌پور در ادامه با اشاره به اینکه در عناصر غیرخاکی که به تازگی شروع کرده‌ایم توانسته‌ایم دستاوردهای خوبی داشته باشیم،‌ افزود: در این خصوص می‌توان به آلومینیوم، مس و روی هم اشاره کرد.

توجه به پتانسیل‌ها و منابع موجود و استفاده بهینه از آنها، یکی از الزامات پیشرفت جوامع است. در این میان صنایع فلزی همواره مورد توجه خاصی بوده است. در کشور ما برخورداری از منابع غنی معدنی منجر به توجه ویژه به بومی‌سازی و رونق تولید این صنایع شده است. در میان صنایع فلزی، صنایع فلزات غیرآهنی همچون مس، آلومینیوم، سرب، روی، طلا و.... با وجود کاربرد فراوان و ارزش افزوده بالای محصولات و آلیاژهای آنها، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با همکاری شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به تجربه موفق برگزاری «اولین همایش و نمایشگاه صنایع غیرآهنی و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار» و بازخورد مخاطبان مبنی بر کارآمد بودن این رویداد، اقدام به برگزاری سومین دوره‌ این همایش کرده است. تلاش می‌شود این رویداد فراگیر فرصت مغتنمی برای تبادل اطلاعات بین بازیگران اصلی این صنعت اعم از دولت، بخش خصوصی و انجمن‌‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی را فراهم آورد.

سومین همایش چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار در هشت محور «جهش تولید، توسعه پایدار و متوازن و حذف موانع پیش‌رو»، «اکتشافات و فعالیت‌های اکتشافی مدرن ضامن حیات و پویایی معادن»، «معادن کوچک و متوسط، احیا و سرمایه‌گذاری»، «بومی‌‌سازی، استفاده از ظرفیت‌‌های ساخت داخل و توسعه فناوری، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ارزیابی سهم صنایع فلزات غیر‌آهنی در تولید ناخالص ملی، تکمیل زنجیره تولید و لزوم کاهش ریسک سرمایه‌‌گذاری»، «تحولات اقتصاد جهانی و بازار صنایع غیرآهنی، ارزآوری و تحریم‌ها»، «مسوولیت‌‌های اجتماعی شرکت‌های معدنی و صنعتی» و «کرونا، پساکرونا و بازار فلزات غیرآهنی» برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶-۴۲۷۱۰۱۸۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت http:/ / events.den.ir مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید