151355

نقطه قوتی برای بعضی سیمانی ها

دنیای معدن - شرکت های سیمانی که به مرزهای صادراتی نزدیک تر هستند و حجم صادرات بیشتری هم دارند، پتانسیل بیشتری برای رشد سودآوری دارند.

به گزارش دنیای معدن، در فضای مجازی از افزایش قیمت دوباره سیمان صحبت می شود. این در حالی است که سیمانی ها به تازگی مجوز افزایش نرخ ۲۰ درصدی سیمان را دریافت کرده اند و البته، این میزان افزایش نرخ از نظر خیلی از فعالان صنعت سیمان، کافی نبوده و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هم اعلام کرده مهرماه، درخواستی دیگر برای افزایش نرخ سیمان ارسال خواهند کرد.

علی محمد بد کارشناس صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نرخ سیمان اخیرا ۲۰ درصدی افزایش داشته و جز آن، افزایش نرخ دیگری اعمال نشده است، فقط افزایش نرخ کیسه های سیمان، در نرخ فروش لحاظ می گردد.

وی در ادامه گفت: شرکت های سیمانی که محصول تولیدی خود را در بازار داخل عرضه می کنند، به اندازه همین افزایش نرخ ۲۰ درصدی، رشد درآمدی خواهند داشت؛ ضمن اینکه هزینه های تولید هم تقریبا به همین اندازه افزایش داشته و احتمالا تغییر چندانی در سودآوری این شرکت ها ایجاد نخواهد شد . اما در مورد شرکت های سیمانی که صادرات دارند، شرایط متفاوت است. با توجه به افزایش نرخ ارز نیمایی، نرخ فروش سیمان صادراتی هم افزایش داشته و درآمدهای این شرکت ها نسبت به سال قبل، رشد قابل توجهی خواهد داشت. بنابراین می توان گفت از بین شرکت های سیمانی، شرکت های سیمانی که به مرزهای صادراتی نزدیک تر هستند و حجم صادرات بیشتری هم دارند، پتانسیل بیشتری برای رشد سودآوری دارند. در حال حاضر با وجود تمام مشکلات و محدودیت ها، صادرات سیمان در حال انجام است و وقفه ای در روند صادرات صنعت سیمان ایجاد نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید