151103

مسیر تعادل در بازار آلومینیوم بورس کالا

دنیای معدن - التهاب در رینگ معاملاتی شمش آلومینیوم در هفته‌های گذشته و نارضایتی صنایع پایین‌دستی باعث شد تا کارگروه آلومینیوم ستاد تنظیم بازار دیروز (یکشنبه ۵ مرداد) برای بررسی موضوع برگزار شود. مواردی از جمله رسیدگی به نحوه و میزان تخصیص ارز به واحدهای ذوب برای تهیه مواد اولیه، تعیین کف عرضه شمش و تجمیع عرضه‌ها از جمله موارد پیشنهادی برای بررسی در این جلسه بود.

برای بررسی موارد پیشنهادی با آریا صادق نیت‌حقیقی عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم گفت‌وگو کرده است. او معتقد است: کنترل رعایت کف عرضه و تجمیع عرضه‌‎ها می‌تواند از سطح رقابت در این بازار بکاهد.

باوجود افزایش عرضه در هفته گذشته چرا نرخ شمش آلومینیوم در معاملات بورس کالا رشد به‌نسبت قابل توجهی داشت؟

هفته قبل رینگ معاملاتی بورس کالا شاهد عرضه‌های مناسب شمش از شرکت‌های آلومینیوم المهدی، ایرالکو و سالکو در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه بود، اگرچه نیاز بازار برای این محصول باعث شد که بهای معامله نسبت به نرخ پایه افزایش پیدا کند، اما این رشد قابل قیاس با افزایش بهای معاملات دو هفته پیش نبود و همین موضوع موید این امر است که استمرار عرضه می‌تواند بازار را به‌صورت نسبی کنترل کند. برعکس روندی که در دو هفته قبل داشتیم در هفته قبل به خاطر عرضه‌هایی که به نسبت مناسب بود، کاهش رقابت در آلومینیوم صورت گرفت. اگرچه افزایش قیمت و رقابت را شاهد بودیم ولی سقف رقابت کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت. روز یکشنبه آلومینیوم تا ۵۲ هزار تومان قیمت خورد و متوسط قیمت به ۵۰ هزار تومان رسید، ولی دیروز همان کالا ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورد.

البته تعدیل قیمت شمش آلومینیوم در رینگ معاملاتی بورس کالا در هفته گذشته متاثر از افت بهای دلار نیز بود. روند نزولی نرخ ارز باعث خروج سفته‌بازان و دلالان از رینگ معاملات بورس کالا شد. افزایش بهای دلار باعث می‌شود افرادی با هدف حفظ سرمایه سراغ بازارهای کالایی بیایند و به خرید محصول اقدام کنند، همین موضوع با افزایش رقابت، قیمت را بالا برده و تولیدکننده نیز راهی جز رقابت برای خرید مواد اولیه با قیمت بالاتر ندارد، زیرا نخریدن مواد اولیه باعث خواب خطوط تولید می‌شود که همین موضوع زیان قابل‌توجهی به تولیدکننده وارد می‌کند. اما با کاهش نرخ ارز، سفته‌بازان و دلالان از بازار خارج می‌شوند و تنها مصرف‌کنندگان واقعی در بازار می‌مانند.

آیا الزامی برای رعایت کف عرضه در رینگ معاملاتی برای تولیدکنندگان بالادستی وجود دارد؟

اگرچه گفته می‌شود تولیدکنندگان بالادستی به رعایت کف عرضه در بورس کالا ملزم هستند اما برای این موضوع ضمانت اجرایی وجود ندارد. که باعث می‌شود در برخی مواقع واحدهای ذوب با طمع ایجاد گرانی در بازار و افزایش بهای محصول از اجرای کف عرضه سرباز بزنند نمونه این موضع را در هفته‌های قبل نیز شاهد بودیم. در این شرایط بهای محصول رشد فزاینده‌ای پیدا می‌کند و تولیدکننده نهایی برای نخوابیدن خطوط تولید خود چاره‌ای جز رقابت بیش از حد برای خرید اندک محصول موجود در بازار ندارد.

به‌نظر شما تجمیع عرضه‌ها در یک روز می‌تواند به کنترل بازار آلومینیوم بینجامد؟

دو اقدام می‌تواند به کنترل بیشتر معاملات آلومینیوم در رینگ معاملاتی بورس کالا بینجامد. محدودیت سقف خرید یکی از این موارد بود که در معاملات هفته قبل شمش آلومینیوم اجرایی شد.درواقع زمانی که میزان عرضه محدود می‌شود، کاهش سقف خرید باعث می‌شود تا بخش بیشتری از تولیدکنندگان بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند. تجمیع عرضه‌ها در یک یا دو روز در هفته نیز راهکار دیگری است که باعث می‌شود از سویی خریدار بتواند با برنامه‌ریزی بیشتری نسبت به خرید اقدام کند و از طرف دیگر تجمیع عرضه‌های هفته میزان را بالا برده و به این ترتیب عامل کاهش رقابت می‌شود. پیگیری‌های سندیکای صنایع آلومینیوم باعث شده تا کارگروه آلومینیوم ستاد تنظیم بازار روز یکشنبه ۵ مرداد برگزار شود و در این جلسه پیشنهاد تجمیع عرضه‌ها نیز مطرح شد. چگونگی تخصیص ارز به واحدهای ذوب برای خرید مواد اولیه و تعیین کف عرضه برای تولیدکنندگان شمش از دیگر موارد مهمی است که در این جلسه به آن پرداخته شد.دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید