150986

تجمع کارگران سابق سیمان لوشان در محدوده معدن تخت آسمان/ درازای واگذاری کارخانه، شغل می‌خواستیم

دنیای معدن - کارگران سابق کارخانه سیمان لوشان در اعتراض به محقق نشدن وعده بازگشت به کارشان، مقابل ورودی معدن سنگ آهک تخت آسمان سیمان لوشان تجمع کردند.

به گزارش دنیای معدن، برخی منابع کارگری در کارخانه سیمان لوشان گفتند: شماری از کارگران سابق کارخانه سیمان لوشان، امروز (یکشنبه ۵ مرداد ماه) با تجمع در محدوده ورودی معدن سنگ آهک در اعتراض به محقق نشدن وعده بازگشت به کار خود از سوی خریدار کارخانه، دست به تجمع زدند.

از قرار معلوم مرداد ماه سال ۹۲ بعد از اعلام تعطیلی کارخانه سیمان لوشان و بیکاری شمار زیادی از کارگران، همچنان ۶۷ نفر منتظر بازگشت به کار خود هستند. این کارگران مدعی هستند از سال ۹۵ که این کارخانه با همه تجهیزات به همراه یک معدن بزرگ سنگ آهک به یک پیمانکار سنگ فروخته شد، خریدار متعهد شد همه آنها را در این مجموعه مشغول کند که تا امروز و بعد از گذشت ۴ سال، هنوز وعده کارفرما محقق نشده و او نیروی کار خود را از استان‌های دیگر جذب کرده است.

کارگران این واحد صنعتی تعطیل شده، اظهار کردند: خریدار در حین واگذاری موظف شده بود در ازای استخراج معادن سنگ آهک، یک صنعت جدید در جوار معدن ایجاد و کارگران بیکار شده کارخانه را مشغول به کار کند، اما چند سال است پیمانکار؛ از معادن سنگ این کارخانه در حاشیه شهر لوشان (کوه‌های آسمانسرا) سنگ (تراورتن) استخراج می‌کند اما طبق وعده‌ای که به شورای تامین شهرستان رودبار و سهامداران سابق کارخانه حین واگذاری داده بود، اقدامی در جهت راه‌اندازی کامل واحد جدید و اشتغال نیمی از کارگران بیکار شده در واحد صنعتی صورت نمی‌دهد.

کارگران سابق این کارخانه تاکید کردند: سال‌ها در این کارخانه زحمت کشیده‌ایم و به دلیل مهیا نبودن شرایط کار در منطقه همچنان با چند سر عائله بیکار هستیم. چرا باید یک سرمایه‌دار غیربومی با نادیده گرفتن شرایط زندگی ما کارگران قدیمی و بومی، نیروی کار غیربومی از استان‌های اصفهان، یزد و کرمان .. جذب کارخانه کند؟

کارگران با بیان اینکه خواسته کارگران باقیمانده سیمان لوشان اجرای تعهداتی است که خریدار کارخانه مطابق قانون در برابر کارگران متعهد شده است، افزودند: آنچه مشخص است مسئولان شهرستانی موقع واگذاری اهلیت بخش خصوصی را برای اشتغال دوباره کارگران تضمین نکرده بودند.

به گفته کارگران این کارخانه؛ مسئولانی که حدود ۴ تا ۵ سال پیش مجری حراج زدن به اموال کارخانه سیمان لوشان بودند با اقدامات غلط خود باعث فاصله گرفتن از تفکر عدالت‌محورانه قانون اساسی شدند و گواه این موضوع بیکاری ده‌ها کارگر و متلاشی شدن بسیاری از کانون خانواده‌های آنان است.

دیدگاهتان را بنویسید