150728

پرواز اونس جهانی طلا به سمت 1900 دلار / اونس جهانی طلا از 1870 دلار عبور کرد/ افت قیمت طلا در ایران تحت تاثیر کاهش بهای ارز

دنیای معدن - اونس جهانی طلا در روز اول و دوم مرداد رشد بالایی را ثبت کرده و با عبور از 1872 دلار به سمت مرز 1900 دلار در حال حرکت است / ثبات نسبی در بازار ارز و طلا / دستگاه های مختلف در مساله ارز پای کار باشند / با وجود افزایشی شدن بهای جهانی طلا به دلیل کاهش نرخ دلار در بازار ایران، قیمت سکه و طلا در بازار ایران کاهش یافت

محسن شمشیری
نرخ فروش دلار در صرافی های بانکی روز (چهارشنبه) در ادامه روند کاهشی خود به کانال ۱۹ هزار تومانی نزدیکتر و با نرخ ۲۰ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.همچنین قیمت خرید دلار در این صرافی ها نیز به همین میزان کاهش داشت و ۱۹ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شد تا همچنان فاصله معنادار میان قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی برقرار مانده باشد. بهای خرید و فروش یورو شاهد کاهش ۲۵۰ تومانی بود. بر این اساس برای فروش هر یورو رقم ۲۳ هزار و ۳۵۰ تومان بر تابلوها ثبت شود و خرید یورو نیز با قیمت ۲۲ هزار و ۶۵۰ معامله شد.برپایه سامانه سنا نیز، میانگین بهای فروش هر یورو در بازا معاملاتی روز گذشته، همچنان کاهش داشت و به قیمت ۲۳ هزار و ۴۴۶ تومان معامله شد. در این سامانه بهای دلار نیز نیز بیش از دو هزار تومان کاهش یافت و به بهای ۲۰ هزار و ۶۵۶ تومان به فروش رسید .در سامانه نیما هر حواله فروش یورو با میانگین قیمت ۲۰ هزار و ۳۲۶ تومان معامله شد، فروش حواله دلار نیز به قیمت میانگین ۱۷ هزار و ۷۰۳ تومان انجام شد.بانک مرکزی نیز نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۱ ارز افزایش، ۴ واحد پولی کاهش و دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت اعلام شد.براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز (چهارشنبه اول مرداد ماه ۹۹) ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۲۱۵ ریالی به قیمت ۵۳ هزار و ۴۶۳ ریال و هر یورو نیز با رشد ۳۵۸ ریالی به قیمت ۴۸ هزار ۴۹۶ ریال اعلام شد.
افت قیمت ها تحت تاثیر کاهش بهای ارز
با افزایش شمار قربانیان بیماری کرونا و تشدید بحران های اقتصادی ناشی از این بیماری مرگبار، گزارش ها از تداوم افزایش بهای طلا حکایت دارد.بهای جهانی طلا پس از آنکه روز دوشنبه با اندکی کاهش روبرو شد از سه شنبه تاکنون در مدار صعودی قرار گرفته و اونس جهانی طلا از 1855 دلار عبور کردبه گزارش رویترز، بهای فلز زرد روز چهارشنبه با ۱.۵ درصد افزایش به سطح ۱۸۴۲ دلار و ۵۲ سنت بازگشت. بهای طلا از سپتامبر میلادی تاکنون با بالاترین قیمت روبرو شده است.بهای فلز زرد در بازارهای آمریکا نیز با ۱.۵ درصد رشد داشت و به سطح یک هزار و ۸۴۳ دلار رسید.دیروز نیز طلا با افزایش ۰.۱ درصدی روبرو شده و هر اونس از این فلز گرانبها ۱۸۱۸ دلار و ۵۳ معامله شد.بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی تا لحظه مخابره این خبر شمار مبتلایان به بیماری کرونا با بیش از ۱۴ میلیون و ۸۵۲ هزار تن رسیده است که از این تعداد بیش از ۶۱۳ هزار تن جان خود را از دست داده اند.گفتنی است در میان کشورهای مختلف آمریکا، برزیل و هند از نظر شمار مبتلایان به این بیماری مرگبار به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.در میان سایر بازارهای فلزات گرانبها، نقره امروز افزایش قیمت را تجربه کرده . است هر اونس نقره هم با ۴.۶ درصد رشد ۲۱ دلار و ۱۸ سنت معامله می شود.همچنین هر اونس پالادیوم با ۵ درصد افزایش به ۲ هزار و ۱۵۶ دلار و ۷۱ سنت رسید که از ۲۱ آوریل سال جاری تا کنون بیشترین افزایش بها را تجربه کرده است. قیمت پلاتین نیز با ۵.۲ درصد افزایش ۸۸۶ دلار و ۹۷ سنت معامله شد.اما در ایران با وجود رشد قیمت بازار جهانی طلا، قیمت طلا و سکه متاثر از کاهش قیمت دلار کاهش یافت. بازار طلا روز (چهارشنبه) در ادامه روند کاهشی شاهد افت قیمت ها در بخش سکه بود و سکه تمام بهار آزادی به بهای ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.بهای طلا و سکه در بازار روز (چهارشنبه، اول مرداد) هرچند تحت تاثیر کاهش نرخ ارز روند نزولی خود را حفظ کرد اما افزایش انس جهانی این روند را کند کرد.در این بازار، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهشی ۲۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به قیمت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید.سکه تمام طرح قدیم نیز با قیمت ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین قیمت خورد. یک گرم طلای خام ۱۸ عیار اما بر خلاف سکه افزایش قیمت ۲۰ هزار تومانی داشت و به قیمت ۹۴۶ هزار تومان معامله شد. هر مثقال طلا نیز با بهای چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید.این در حالی است که اونس جهانی با افزایشی کم سابقه طی هفته های اخیر با جهشی ۳۰ دلاری به بهای یک هزار و ۸۵۵ دلار معامله شد.
باوجود کاهش قیمت­ ها، حباب سکه همچنان بالاست
طبق تحلیل رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با کنترل بازار ارز طی روزهای اخیر، روند بازار سکه و طلا نیز نزولی بوده است اما همچنان حباب سکه در محدوده ۸۰۰ هزار تومان است.
ابراهیم محمدولی در گفت وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت فعلی بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: زمانی که اعلام می کنیم بازار ارز مستقیما بر قیمت طلا و سکه دخیل و تاثیرگذار است و باید کنترل و مدیریت شود، بررسی قیمت ها نشان می دهد که با همین کنترل نرخ ارز و بازار آن که طی چند روز اخیر صورت گرفت، روند قیمت ها در بازار سکه و طلا نیز کاهشی شد و مشخص شد که چندان بیراه نمی گوییم.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: ارز که از التهاب ۲۵ هزار تومانی خود فاصله گرفت و در اکنون در محدوده ۲۲ هزار تومان قرار گرفته است، به تبع قیمت طلا هم که به بیش از یک میلیون تومان به ازای هر گرم رسیده بود، در محدوده ۹۶۷ هزار تومان قرار گرفت.
وی افزود: این در حالی است که تابلو قیمت های جهانی نشان می دهد انس جهانی نیز به ۱۸۶۱ دلار و ۴۰ سنت رسیده و افزایش داشته است. درست است که انس جهانی تاثیرگذار است اما اگر بازار ارز به درستی مدیریت شود و به آرامش برسد، طبیعتا اثرگذار بر بازار سکه و طلا خواهد بود که نتیجه آن طی روزهای اخیر مشهود است و هر قطعه سکه از ۱۱ میلیون تومان در دو روز گذشته به ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده است.
محمدولی تاکید کرد: البته بحث تقاضاها هم وجود دارد؛ اینکه گاهی می بینیم نوسان شدت می گیرد، بی تاثیر از اثر تقاضا نیست اما اصل و دلیل اولیه قیمت انس جهانی و مهم تر نرخ ارز در بازار است که اگر کنترل شود، طبیعتا قیمت طلا و سکه نیز مجبور است هم تراز با آن ها پیش رود.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش بینی کرد: علیرغم اینکه نمی توان پیش بینی ۱۰۰ درصدی داشت اما پیش بینی ما این است که چنانچه همین شیوه ی اتخاذ شده برای کنترل بازار ارز در دو روز اخیر، ادامه دار باشد، طبیعتا آرامش بیشتری در صنعت طلا و بازار آن و همچنین دادوستدها وجود خواهد داشت. بنابراین کمتر شاهد نوسانات و التهابات خواهیم بود.
این مقام صنفی ابراز امیدواری کرد: حداقل تا پایان ماه جاری شاهد آرامش چند روز اخیر باشیم. همین نوسانات هستند که موجب آزار و زیان کاسب و مصرف کننده می شوند. اگر این نوسانات ایجاد نشود، علاوه براینکه راحت تر هم میتوان خرید و فروش داشت، همکاران ما هم می توانند در بحث معاملات خود تصمیم گیری درستی داشته باشند.
وی افزود: زمان که نوسانات به این شکل کاهشی می شود، افرادی که به قصد سرمایه گذاری، اقدام به خرید سکه می کنند، به نوعی دست نگه داشته و به امید اینکه بتوانند با قیمت های پایین تر خرید خود را انجام دهند، خرید خود را به زمان کف قیمت ها موکول می کنند؛ لذا همچون زمان نوسانات افزایشی، تقاضا در زمان کاهش وجود نخواهد داشت.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با حباب فعلی سکه، گفت: در حال حاضر علیرغم اینکه سکه روند کاهشی به خود گرفته؛ اما متاسفانه قیمت سکه همچنان بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان با قیمت طلا فاصله دارد؛ امیدوار هستیم با اتفاقاتی که برای کنترل بازار ارز افتاده است، این بحث حباب و فاصله قیمتی نیز کم شود؛ چراکه در حقیقت به دلیل اینکه سکه، فلز طلا و از جنس طلاست، باید به همان قیمت طلا با اندک اختلاف ۴۰ تا نهایت ۱۰۰ هزار تومانی به دلیل حق ضرب باشد و مابقی به تعبیر ما اضافه است. با افزایش عرضه متناسب با تقاضایی که وجود دارد، فاصله و حباب نیز برداشته می شود.

دستگیری ۳۰ سرشبکه دلالان ارزی در پایتخت
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از دستگیری ۳۰ تن از عناصر کلیدی و سرشبکه دلالان ارزی و عاملان اصلی گرانی ارز در پایتخت خبر داد.سرهنگ علی ولی پور در حاشیه اجرای این طرح گفت: به دنبال نابسامانی بازار ارز و به تبع آن بروز نوسانات و افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر، فعالیت اخلال گران و دلالان ارزی به ویژه در برخی از مناطق شهر تهران که با پوشش های مختلف به صورت غیرقانونی اقدام به خرید و فروش ارز کرده بودند، طرحی برای شناسایی و برخورد با آنان در دستور کار قرار گرفت و سرانجام با هماهنگی مقام قضایی عملیاتی در این خصوص اجرا شد.
ولی پور با بیان اینکه برابر مصوبه شورای امنیت کشور و بر اساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی، خرید و فروش هرگونه ارز در خارج از بانک های عامل و صرافی های مجاز ممنوع است، تصریح کرد: عملیات مبارزه با اخلالگران بازار ارز نیز در همین راستا اجرا شد و حدود ۲۴ ساعت نیز به طول انجامید.
به گفته رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ، این عملیات پس از چند مرحله کار اطلاعاتی، مستند سازی و شناسایی دلالان اجرایی شد و مأموران یگان امداد نیز در آن همکاری داشتند.
وی با بیان اینکه در جریان این عملیات، ۳۰نفر از عناصر کلیدی و سرشبکه دلالان ارزی و عاملان اصلی گرانی ارز دستگیر شدند، گفت: این افراد با تشکیل پرونده در اختیار مرجع قضائی قرار گرفتند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با اشاره به اینکه با دستور قضائی، بازرسی از مخفیگاه متهمان در دستور کار قرار گرفت، اظهارکرد : در بازرسی از این مکان ها در مجموع ۸۰ میلیارد ریال انواع ارز شامل مبلغ ۲۷۴ هزار و ۶۳۰ دلار، ۳۷ هزار و ۲۵۰ یورو، ۹ هزار و ۱۴۰ لیر ترکیه، یک هزار و ۳۵۰ پوند و یک هزار و ۱۲ درهم و... به علاوه ۱۰ دستگاه کارتخوان کشف شد.
بی ثباتی ارز سم مهلکی برای تولید است
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که بی ثباتی در بازار ارز سم مهلکی برای تولید کشور است از دولت خواست که سریعا ثبات را به این بازار بازگرداند.علیرضا شهبازی نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری از ابتدای سال تاکنون و در مناسبات مختلف و همچنین نامگذاری سال توسط ایشان با عنوان جهش تولید مسیر وجهت را برای قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی ونهادهای عمومی مشخص کرده است که لازم است قوا و دستگاه ها تاکیدات، تصمیمات و اقدامات خود را در جهت تحقق این فرمایش مورد توجه قرار بدهند.
وی افزود: مردم علیرغم شرایط اقتصادی فشارهای ناشی از تورم، گرانی و بیکاری وفاداری خود را به نظام ثابت کرده اند. رهنمودهای معظم له سند چشم انداز و اسناد بالادستی شرایط خطیر اقتصادی تحریم های ظالمانه و اکنون موضوع کرونا ویروس اهمیت و ضرورت تحقق جهش تولید و حمایت از تولید داخلی را دو چندان می نماید که تحقق این موضوع شرایطی را می طلبد که به آن اشاره می کنم.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره این شرایط تصریح کرد: اول این که دولت از بنگاه داری دست بردارد و فعالیت اقتصادی را به مردم بسپارد. دوم این که همان گونه که مقام معظم رهبری تولید کنندگان را سربازان و فرماندهان جنگ اقتصادی می داند آنها را تکریم کنیم. نگاه بدبینانه به تولید کنندگان منجر به ایجاد بی اعتمادی میان کارفرمایان و نظام می شود. سوم این که اصلاح قوانین و مقررات مخل تولید در دستور کار مجلس و دولت باش. چهارم این که باید توجه کنیم بی ثباتی در نرخ ارز سم مهلکی برای تولید کشور است که ضرورت دارد به فوریت هم ثبات را به بازار ارز بازگردانیم و هم نحوه جبران نرخ بالای ارز را برای کاهش فشار بر اقشار آسیب پذیر مشخص نمایم و پنجم این که به استناد ماده ۶۱ قانون رفع موانع تولید مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لازم الاجرا است. لذا تمام دستگاه های اجرایی و شبکه بانکی بر اجرای آن توجه داشته باشند تا هر روز شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی نباشیم.
در شرایط نیاز به ارز نباید به صادرکنندگان فشار وارد کرد
همچنین رییس اتاق بازرگانی استان مرکزی گفت: دولت در این شرایط که نیاز ارزی دارد نباید به صادرکنندگان فشار وارد کند و توقع داریم که مسیر روشنی در این رابطه در پیش گرفته شود.
منوچهر توسطی اول مردادماه در چهل و چهارمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی، با اشاره به نوسانات نرخ ارز که اخیرا در کشور رخ داده است، افزود: نوسانات مکرر نرخ ارز باعث شده است که تولیدکنندگان امکان برنامه ریزی درازمدت نداشته باشند.
وی تصریح کرد: نرخ ارز تاثیر مستقیم بر تامین مواد اولیه دارد و در این شرایط نمی توان مواد اولیه را به عنوان عنصر اصلی تولید بدون مشکل تهیه کرد و قطعا این امر می تواند به بدهی و معوقات بانکی شرکت ها، تعدیل نیرو و افزایش بیکاری بینجامد.
توسطی تاکید کرد: اتاق بازرگانی استان مرکزی تقاضا دارد که دولت به تثبیت نرخ ارز حداقل برای ۶ ماه برسد تا تولیدکنندگان هم بتوانند برای آینده برنامه ریزی داشته باشند.
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صادرات اظهار کرد: دیروز ۳۱ تیرماه، مهلت بانک مرکزی به صادرکنندگان برای بازگشت ارز به پایان رسید، از طرفی فروش نفت و درآمد ارزی کاهش یافته است و شرایط نفتی موجود کشور فرصتی برای توسعه صادرات غیرنفتی است، اما روندی که در پیش گرفته شده و پایان این مهلت نه تنها صادراتی را به دنبال نخواهد داشت بلکه بقای صادرکنندگان را نیز از بین می برد.
رییس اتاق بازرگانی استان مرکزی گفت: دولت در این شرایط که نیاز ارزی دارد نباید به صادرکنندگان فشار وارد کند و توقع داریم که مسیر روشنی در پیش گرفته شود.
راه نجات برگشت ارز صادراتی به بازار است
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تنها راه نجات اقتصاد و ادامه راه کشور بازگشت ارز حاصل از صادرات به بازار است.
سیدعبدالوهاب سهل آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:مسائل ارزی یکی از مشکلات امروز کشور ما محسوب می شود و با توجه به کاهش فروش نفت، مشکلات متعددی برای اداره مملکت و دولت ایجاد شده است.
به گفته وی بانک مرکزی در روزهای گذشته مقدار قابل توجهی ارز وارد چرخه اقتصاد کشور کرده که همین امر مقداری موجب کاهش قیمت دلار شده است.
وی با بیان اینکه تولیدات کشور ما امروز قابلیت های صادراتی فراوانی پیدا کرده است ادامه داد:روزی مردم جنس ایرانی را نمی خریدند اما امروز کالای ایرانی به دیگر کشورها و حتی اروپا صادر می شود.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: جمهوری اسلامی امروز در زمینه تولید محصولات فولاد توانایی های بسیار خوبی پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: امروز برای تولید لوازم خانگی، پتروشیمی ها، مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک و شیرآلات در این مقطع زمانی برای تولید کنندگان موفقیت هایی بدست آمده است.
سهل آبادی خاطرنشان کرد: مواد اولیه و اقلام مورد نیاز تولید کنندگان با استفاده از ارز حاصل از صادرات وارد کشور می شود اما شیوه و سازو کار درستی برای این کار وجود ندارد که صادرکنندگان اطلاعی از اقلام مورد نیاز تولید کنندگان داشته باشند.همه زندگی تولید کنندگان در کشور است و بدون شک ارز حاصل از صادراتشان را بجز خرید مواد اولیه، مسدود نمی کنند و هرچقدر که چرخ اقتصاد کشور بهتر بچرخد، آنها موفق تر خواهند بود.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: بسیاری از کارخانه های کوچک و متوسط کشور درپی نوسان نرخ ارز با مشکل جدی مواجه هستند.
دستگاه های مختلف در مساله ارز پای کار باشند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در بحث نرخ ارز فقط بانک مرکزی مسئول نبوده و دستگاه های مختلفی باید پای کار باشند.
بهروز محبی در گفتگو با ایبِنا بر ضرورت رعایت استقلال بانک مرکزی در تصمیم گیری ها تاکید کرد و گفت: باید با افزایش صادرات میزان ارز ورودی به کشور تقویت شود.
وی با اشاره به وضعیت بازار ارز، گفت: با توجه به اینکه فروش نفت و صادرات آن در وضعیت نامشخصی به دلیل تحریم ها قرار دارد از این رو ارز چندانی در ماه های اخیر وارد کشور نشده است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متاسفانه عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور وضعیت را بدتر کرده است، افزود: از ۸۰ میلیارد ارز حاصل از صادرات فقط ۲۰ میلیارد به کشور برگشته که این خود در بروز وضعیت فعلی بسیار تاثیرگذار بوده است زیرا این ارزها با نرخ پایین در اختیار افراد قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید تکلیف خود را روشن کرده و با اهلیت سنجی نسبت به ارایه ارز دولتی به افراد اقدام کند، تصریح کرد: بانک مرکزی باید ضمن سازماندهی بازار به تدوین سازوکاری جهت عمل به تعهدات ارزی از سوی افراد اقدام کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه الزام به دریافت کنندگان ارزی باید به گونه ای باشد که نقض تعهد دیگر صورت نگیرد، گفت: برای جلوگیری از خطاهای گذشته باید سخت گیری های بیشتری از سوی بانک مرکزی اعمال شود.
وی با اشاره به راهکارهای پیش رو برای افزایش ارزآوری برای کشور، افزود: صادرات به کشورهای همسایه می تواند ارزآوری قابل توجهی را برای کشور تضمین کند از این رو باید دیپلماسی اقتصادی تقویت شده و این مسیر پیگیری شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه بسیاری از کشورهای همسایه نیازهای اساسی خود را از کشورهای مختلف تامین می کنند در حالی که ایران می تواند جای همه آن ها را بگیرد، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت صادرات غیر نفتی در شرایط فعلی می تواند از کمبود ارز در بازار جلوگیری کند.
وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم از ظرفیت های تامین کننده ارز در کشور استفاده کنیم به طور حتم نرخ ها درگیر تلاطم شده و کمبود ارز در کشور تورم را افزایش می دهد.
محبی نجم آبادی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای تامین نقدینگی خود دست به افزایش نرخ ارز می زند، گفت: ما به این موضوع یقین نداریم اما دولت ها برای تکمیل نقدینگی خود ممکن است برخی اقدامات را انجام دهند در شرایط فعلی نیز چیزی که در دولت میبینیم تلاش برای فراوانی کالا در بازار است.
ضرر بیش از۴۰۰میلیارد یورویی وام های کرونایی در کمین بانکهای اروپا
براساس گزارش موسسه اعتبارسنجی مودی، رکود اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا به افزایش شدید ضررهای ناشی از وام در بانک های اروپایی منجر و این ضرر طی سه سال آتی ۴۰۰ میلیارد یورو برآورد شده است.
به گزارش رویترز، وام های اعطایی به کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین وام های شخصی بدون ضمانت، که در بازه زمانی پایان ۲۰۱۴ تا ژوئن ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است، بیش از سایر وام ها در معرض خطر هستند.
به طور جداگانه، گزارشی از سوی «اولیور وایمن» حاکی از آن است که در صورت اعمال موج دوم قرنطینه برای تحدید شیوع کرونا، می تواند ضرر اعتباری بانک های اروپایی را به ۸۰۰ میلیارد یورو برساند.
این ضررهای اعتباری با بحران منطقه یورو در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، قابل مقایسه است اما در مقایسه با ضررهای بحران مالی جهان در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ تقریبا ۴۰ درصد کمتر برآورد شده است.
«کریستین ادلمان» رییس شرکت اولیور وایمن گفت: فلج شدن بخش بانکداری اروپا توسط پاندمی غیرمحتمل است اما بسیاری از بانک ها به بی ثباتی سوق داده شده و عواید بسیار کم و ضعیفی خواهند داشت.
گزارش موسسه مودی با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط رگولاتور بانکی اروپا (EBA)، ضرر و زیان متوجه ۱۴ سیتسم بانکی بزرگ اروپایی از سوی کسب و کارهای کوچک و متوسط و اشخاص حقیقی مورد ارزیابی قرار داده است.
براساس این گزارش، بانک های جنوب اروپا بیشترین خطر را از سوی کسب و کارهای کوچک و متوسط احساس می کنند و این در حالی است سیستم های بانکی بزرگ همچون آلمان و بریتانیا، با خطری کمتر از ۱۵ درصد میانگین سیستم های بانکی اروپایی مواجه هستند.
ضررهای ناشی از وام های اعطایی بدون وثیقه به اشخاص حقیقی بیشتر متوجه بانک های اسپانیا، اتریش، فرانسه و بریتانیا است. مودی در ادامه اضافه کرد که انتظار دارد رکود ناشی از پاندمی، کیفیت وام را کاهش دهد به طوری که براساس تخمین ها، وام های دارای مشکل بر مبنای درصد تا سال ۲۰۲۲ برای بیشتر بانک های اروپایی مابین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نقطه پایه افزایش خواهد یافت.
بسته های محرک دولتی به طور کامل خسارت مالی و اقتصادی ناشی از پاندمی را جبران نخواهد کرد و عمق تحلیل کیفیت وام های اعطایی تنها زمانی مشخص خواهد شد که این تدابیر تسهیل شود.
وام های دارای مشکل در بانک های اروپایی برای شرکت های کوچک و متوسط و اشخاص حقیقی در پایان ژوئن ۲۰۱۹ به ترتیب ۸.۵ و ۵.۶ درصد بود؛ این رقم در ژوئن ۲۰۵ به ترتیب ۱۸.۵ و ۸.۱ درصد اعلام شده بود. این ارقام را با ۲.۱ درصد برای شرکت های بزرگ تر و ۲.۷ درصد وام های مسکن مقایسه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید