150631

پروژه‌های سودآور شرکت کالسیمین توسط مدیرعامل تشریح شد

دنیای معدن - مدیرعامل شرکت کالسیمین گفت: پروژه SO در شرکت کالسیمین(مجتمع دندی) با هدف پرعیارسازی ذخایر سولفوره-کربناته و سولفوره و تامین بخشی از خوراک از معدن انگوران و سایر معادن داخلی ایران با تکیه بر سخت افزار موجود و با حداقل هزینه سرمایه‌گذاری و با بکارگیری ظرفیت‌های موجود شرکت کالسیمین طراحی، اجرا و راه‌اندازی شد.

به گزارش دنیای معدن، پروژه‌های سودآور شرکت کالسیمین توسط فرشاد صبری، مدیرعامل شرکت کالسیمین تشریح شد.

پروژه SO در شرکت کالسیمین(مجتمع دندی) با هدف پرعیارسازی ذخایر سولفوره-کربناته و سولفوره و تامین بخشی از خوراک از معدن انگوران و سایر معادن داخلی ایران با تکیه بر سخت افزار موجود و با حداقل هزینه سرمایه‌گذاری و با بکارگیری ظرفیت‌های موجود شرکت کالسیمین طراحی، اجرا و راه‌اندازی شد.

با عملیاتی شدن این پروژه امکان پرعیارسازی همه خاک‌های کربناته، سولفوره-کربناته و سولفوره در مجتمع دندی کالسیمین امکان‌پذیر خواهد بود.
در حال حاضر پس از گذشت حدود 60 روز از راه‌اندازی پروژه طی سه مرحله به میزان 58 هزار تن ماده معدنی (مخلوط سولفوره-کربناته) با عیار روی 25 تا 29 درصد از بورس کالا و جمعا معادل 249 میلیارد تومان خریداری شده است و آخرین پارت خریداری 17 تیر 99 به میزان 34 هزار تن در حال تحویل می‌باشد و هیأت مدیره کالسیمین مصمم به تامین خاک مورد نیاز طرح SO تا پایان سال است و تا کنون با خرید خاک این سه مرحله ظرفیت طرح تا پایان آبان ماه تامین شده است.
با توجه به ظرفیت سالانه پروژه SO با تامین 165 هزار تن ماده معدنی ورودی (خوراک)، امکان تولید 36 هزار تن کنسانتره روی سولفوره با عیار 50 درصد، 126 هزار و 500 تن کنسانتره روی اکسیده با عیار روی 22 درصد و 2 هزار و 500 تن کنسانتره سرب نقره دار با عیار 50 درصد وجود خواهد شد.

ارزش افزوده حاصل از کنسانتره‌های تولیدی در واحد SO قابلیت تولید سالانه 23 هزار و 800 تن شمش روی از محل کنسانتره_ روی اکسیده، 16 هزار تن شمش روی از محل کنسانتره روی سولفیدی و یک هزار و 175 تن شمش سرب از محل کنسانتره سرب نقره‌دار را محقق خواهد کرد.

با توجه به قرارداد تهاتر شرکت کالسیمین با یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گروه توسعه معادن روی ایران به منظور تولید شمش روی از کنسانتره روی سولفوره تولیدی، در نهایت 10 هزار و 440 تن از شمش تولیدی به شرکت کالسیمین تعلق خواهد داشت.

همچنین از طریق تهاتر کنسانتره سرب و شمش سرب میزان شمش سرب قابل استحصال با در نظر گرفتن نقره موجود در کنسانتره یک هزار و 400 تن شمش سرب خواهد بود.
یکی از مزایای اصلی اجرای پروژه SO در شرکت کالسیمین دندی علاوه بر افزایش توانمندی مجموعه در تامین خوراک اکسیده مورد نیاز به منظور دستیابی به ظرفیت اسمی (30 هزار تن شمش روی در سال)، امکان تولید کنسانتره‌های سرب و روی سولفوره و تامین بخشی از خوراک مورد نیاز شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ توسعه معادن روی ایران خواهد بود که از محل تهاتر این کنسانتره‌ها علاوه بر دستیابی به ظرفیت اسمی تولید، 10 هزار و 440 تن شمش روی و یک هزار و 400 تن شمش سرب به ظرفیت تولید این مجموعه خواهد افزود.(جزئیات کامل در وب سایت izmdc.com منتشر شده است.)

پروژه احداث مخزن 3 هزار تنی اسید:

با توجه به نبود حجم ذخیره سازی کافی برای اسید سولفوریک، در سال‌های اخیر شاهد توقفات پی در پی خط تولید خصوصا در فصول سرد به علت مسدود بودن جاده دسترسی و عدم امکان تامین اسیدسولفوریک مورد نیاز خط تولید بوده‌ایم. از طرفی نظر به انجام پروژه‌های توسعه‌ای و افزایش تولید این شرکت در سال جاری که مصرف اسیدسولفوریک را افزایش داده است، ساخت مخزن ذخیره‌سازی جدید توسط شرکت آلفا ماشین پویا و اسید سازان زنجان در دستور کار قرار گرفت.

طراحی، ساخت و اجرای این مخزن با اکتفا به توان مهندسی داخلی و شرکت‌های زیرگروه می‌باشد. ظرفیت اسمی مخزن مذکور 3 هزار تن بوده که امکان ذخیره‌سازی اسید سولفوریک برای 12 روز کاری مجتمع کالسیمین دندی را فراهم خواهد ساخت، هزینه سرمایه‌گذاری این طرح 2 میلیارد و 500 میلیون تومان می‌باشد.

پروژه اجرای سد باطله:

شرکت کالسیمین به عنوان بزرگترین مجموعه تولیدکننده کنسانتره سرب و روی و شمش روی خاورمیانه در راستای حفظ محیط زیست و مدیریت صحیح و مهندسی پسماندهای تولیدی اجرای پروژه سد باطله با هزینه سرمایه‌گذاری 90 میلیارد ریالی در دستور کار قرار داد.

از سال 1396 مطالعه، مهندسی و جانمایی مناسب برای پروژه مذکور با هماهنگی کارشناسان محیط زیست استان زنجان انجام و جانمایی خاکریز حفاظتی (سد با هسته رسی) تعیین گردید.

در سال 98 عملیات خاکبرداری و پی کنی سد به اتمام رسید که با توجه به وقفه صورت گرفته بدلیل شرایط خاص حاکم در کشور به علت ویروس کرونا، در حال حاضر عملیات اجرایی بدنه سد نیز توسط پیمانکار دارای رتبه یک سد و با نظارت مهندسین مشاور ارکان رهاب در حال انجام می‌باشد.
ظرفیت این سد تا حداکثر تراز بهره‌برداری خاکریز حفاظتی 650 هزار تن بوده و به صورت سد خاکی با هسته رسی انجام می‌پذیرد.

ارتفاع خاکریز از پی 5.28 متر می‌باشد و طول تاج خاکریز بطول 130 متر بوده و عملیات خاکی مورد نیاز برای این سد در حدود 5.94 هزار متر مکعب است.

لازم به توضیح است که این خاکریز حفاظتی، نخستین سد مهندسی برای دپوی پسماندهای صنعت روی در ایران است.

مطابق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر گردیده فاز یک سد (به ارتفاع 10 متر از کف) تا شهریور ماه سال 99 به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
با توجه به نیاز دپوی حداقل 500 هزار تنی در شرکت کالسیمین پروژه احداث سد باطله جزو حیاتی‌ترین پروژه‌های این شرکت از منظر تولیدی و زیست محیطی می‌باشد که در نهایت امکان استفاده از کیک‌های باطله قدیمی که دارای عیار مناسبی است را به منظور خوراک دهی به کارخانه BZS فراهم خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید