150511

قائم مقام ایمیدرو در نشست کمیته عالی HSEE خبر داد:

راه اندازی 4 پایگاه امداد و نجات معادن زغال سنگ تا بهمن 1400

دنیای معدن - قائم مقام ایمیدرو خبر داد: ایمیدرو تا بهمن 1400 (سال آینده)، 4 پایگاه امداد و نجات معادن زغال سنگ راه اندازی می کند.

به گزارش دنیای معدن، عباس نعیمی در چهارمین جلسه کمیته عالی بهداشت، ‌ایمنی، محیط زیست و انرژی (HSEE) با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به اولویت ایمیدرو به حفظ جان انسان ها، در بخش زغال سنگ به عنوان یکی از حوزه های مخاطره آمیز معدنی، احداث پایگاه امداد و نجات، جزو اولویت های این سازمان است.

وی افزود: بازسازی 3 پایگاه امداد و نجات در معادن البرز مرکزی، شرقی و کرمان و نیز طراحی و احداث پایگاه امداد و نجات در منطقه طبس، اجرایی شده و پس از احداث، تحویل وزارت صنعت، معدن و تجارت می شود.

قائم مقام ایمیدرو با بیان اینکه مهمترین اقدام برای ارتقای ایمنی معادن و کاهش حوادث احتمالی، آموزش نیروی انسانی است، گفت: حفظ جان یک فرد با هیچ رقمی قابل قیاس نیست و از این رو، قبل از هر چیز، باید افراد قبل شروع به کار، آموزش لازم را فراگرفته و گواهی ورود به کار در معادن زغال سنگ دریافت کنند.

وی ادامه داد: فرهنگ سازی جزو ضرورت های ایمنی است و صاحبان معادن کوچک و متوسط باید در این زمینه بیشتر توجه کنند. چرا که معادن بزرگ ساختار HSEE دارند و می توانند مدیریت کنند و درنتیجه کمتر دچار حادثه می شوند اما معادن کوچک اغلب این ساختار را ندارند.

بخش خصوصی منتفع از پایگاه های امداد و نجات

وجیه اله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این نشستِ ویدیوکنفرانسی درباره اقدامات انجام شده برای ارتقای ایمنی معادن زغال سنگ، گفت: اکنون ساختمان مورد نظر برای ایجاد پایگاه های امداد و نجات معادن البرز مرکزی، شرقی و کرمان مشخص شده و آماده بازسازی و تجهیز به شیوه ای مدرن است.

ایمیدرو پایگاه امداد بخش خصوصی را هم بازسازی می کند

وی ادامه داد: در منطقه پروده 4 طبس نیز یک پایگاه امداد و نجات احداث خواهد شد. سه پایگاه نخست مربوط به بخش خصوصی است و ایمیدرو خود را متعهد به بازسازی و تجهیز این پایگاه ها می داند. این پایگاه ها پس از بازسازی و تجهیز برای بهره برداری تحویل وزارت صنعت، معدن و تجارت می شود.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: مناقصه تصفیه خانه بهداشتی معدن چاه گز انجام شده و در ماه آینده اجرایی می شود. همچنین، در جهت اجرای تفاهم نامه انجام شده با سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای ارتقای سطح حفاظتی منطقه معدنی مجتمع فلات مرکزی ایران را به عمل خواهد آورد. خریداری شود.

اقدامات ایمیدرو برای ارتقای ایمنی معادن زغال سنگ

امیر ولدخانی، مدیر HSEEایمیدرو در این نشست با اشاره به اقدامات ایمیدرو برای ارتقای ایمنی معادن زغال سنگ گفت: از جمله این اقدامات، انعقاد تفاهم نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای همکاری در افزایش سطح ایمنی معادن زغال سنگ شامل تدوین و اجرای برنامه های آموزشی، تهیه استانداردهای ایمنی معادن زغال سنگ و ایجاد آزمایشگاه ضد انفجار برای تست تجهیزات معادن زغال سنگ است.

وی افزود: از دیگر مفاد تفاهم نامه مذکور، تامین تجهیزات آزمایش وسایل حفاظت فردی و ایجاد پایگاه های امداد و نجات است که امیدواریم زودتر اجرایی شود.

برنامه های ایمنی برای منطقه گل گهر

بنیات پور، مدیر HSEE مجتمع سنگ آهن سیرجان با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور مدیران عامل شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی منطقه گل گهر برای ارتقای ایمنی، گفت: در این جلسه، انجام برنامه هایی همچون یکپارچه سازی خدمات آتش نشانی و اورژانس منطقه گل گهر، تشکیل مرکز EOC و ایجاد مرکز معاینات و طب کار، تصویب شد.

وی ادامه داد: همچنین، ایجاد مرکز آموزش عمومی و تخصصی HSEE، مرکز معاینه خودروهای سبک و سنگین، راه اندازی سایت اداری منطقه گل گهر، از دیگر مصوبات این جلسه بود.

دیدگاهتان را بنویسید