150070

ظرفیت یک میلیارد دلاری صادرات در صنعت لوله و پروفیل

دنیای معدن -دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل اعلام کرد: امروز تامین ورق فولادی متناسب با توانمندی واحدهای تولیدی این صنعت، نوید بخش ظرفیت صادراتی یک میلیارد دلاری است که در شرایط کنونی اقتصاد کشور ضرورتی جدی محسوب می‌شود.

«امیرحسین کاوه» روز دوشنبه در گفت وگو یی تصریح کرد: صنعت لوله و پروفیل ایران حداقل به ۱۷ کشور جهان صادرات دارد، اما به دلیل مشکل تامین مواد اولیه مناسب و قیمت‌های نجومی در بازار، صادرات لوله وپروفیل در حال توقف قرار گرفته است.

وی یادآور شد: سهمیه‌ بندی ورق‌های فولادی هم در این روند نزول صادراتی نقش دارد و باید نسبت به این مهم بازنگری لازم انجام شود.

صادرات ۷۵۰ هزارتنی

دبیر سندیکای مزبور خاطرنشان ساخت: سال ۱۳۹۷ شرکت‌های عضو این تشکل اقتصادی بالغ بر ۷۵۰ هزار تن انواع لوله و پروفیل را به بازارهای صادراتی روانه ساختند و گام موثری برداشتند.

وی اضافه کرد: درآمد ارزی صدها میلیون دلاری در سال ۹۷ برای کشور، رونق اشتغال را هم بدنبال داشت، بنابراین توقف صادرات ، نخستین ضربه را به اشتغال وارد می‌سازد.

کاوه یادآور شد: بخشی از صادرات در سال یاد شده به برخی کشورهای همسایه به شکل ریالی انجام شد.

تراز تولید متناسب به نیاز منطقه

به گفته این فعال صنفی، نکته مهمی که در زمینه صادرات لوله و پروفیل باید مورد توجه قرار داد اینکه کشورهای همسایه چه نیازمندی دارند و براساس آن خطوط تولید فولادسازان کشور در زمینه ورق فعال شوند.

کاوه افزود: امروز در کشورهای همسایه ورق گرم با ضخامت‌های ۱.۵ و ۱.۸ میلیمتری مورد نیاز است اما ورقی با این ضخامت‌ها در کشور تولید نشده، درحالی که فولاد مبارکه توانمندی تولید اینگونه ورق را دارد و بی‌توجهی به این تقاضای بازارهای منطقه، بخشی از بازار را به راحتی از دسترس ایران خارج می‌سازد.

عرضه ورق به پایین‌تر از نرخ‌های جهانی

دبیر سندیکای یاد شده اضافه کرد: برخی اخبار دریافتی که رسمی نیست، اینکه تولیدکنندگان ورق کویل و نازک با قیمت‌های نازل‌تر از نرخ‌های جهانی اقدام به صادرات ورق‌های فولادی به بازارهای هدف از جمله عراق و افغانستان می‌کنند که کاهش قیمت تولیدات صنایع پایین‌دستی این کشورها را می‌تواند بدنبال داشته باشد.

وی گفت: کارخانه‌های صنایع پایین دستی عراق و افغانستان که با استفاده از ورق صادراتی ارزان قیمت ایرانی تولید داشته باشند، می‌توانند لوله و پروفیل تولیدی را نسبت به محصول ایران ارزانتر روانه بازار سازند که این ضربه‌ای است، براثر عملکرد غلط به اقتصاد کشور وارد می‌سازیم.

ضرورت فعالیت هفتگی گمرکات

کاوه موضوع ضرورت فعالیت مستمر گمرکات مرزی در طول ایام هفته را خاطرنشان ساخت و گفت: بسته بودن گمرکات مرزی با کشورهای بازار هدف از جمله عراق یا باز بودن به مدت دو روز در هفته ، سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: اصل اساسی در بازارهای هدف هزینه‌های صادرکننده است که قیمت کالای آنها قابل رقابت باشد، اما افزایش هزینه‌های صادراتی بدلیل مشکل گمرکی که تاخیر در تخلیه بار تریلرها و هزینه‌های مشمول آن را به دنبال دارد.

فرآیند قیمت ورق با نگرش به بازارهای صادراتی

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل تاکید کرد: امروز حفظ و تداوم حضور در بازارهای صادراتی نیازمند وحدت رویه و عملکرد مناسب تجار ایرانی است و با قیمت‌های شناور و رشد بی‌رویه آن نمی‌توان بازارها را حفظ کرد.

وی افزود: امسال به نام جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده، برای معنا بخشیدن این مهم باید همه دستگاه‌های اجرایی و تولیدی نقش و وظیفه خود را بجا آورند.

کاوه اضافه کرد: رشد قیمت ورق‌های فولادی بعضی موارد بالاتر از قیمت جهانی در بورس کالا به عنوان مواد اولیه تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، فرصت هرگونه اعلام قیمت رقابتی صادراتی را از صادرکنندگان لوله و پروفیل سلب ساخته است.

وی گفت: اکنون قیمت صادراتی تولیدات داخلی کشور در گمرکات مرزی عراق در حدود هرتن ۶۸۰ دلار اعلام می‌شود در حالی که رقبا در بازارهای مختلف این کشور به ازای هر تن ۶۳۰ دلار عرضه انجام می دهند که این امر به صادرات کالای ایرانی ضربه می‌زند، یا مانع از جذب می‌شود.

امسال پیش‌بینی شده که حدود ۱۰ میلیون تن صادرات فولاد کشورمان محقق شود که از این میزان حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد آن تولیدات فولادی از جمله ورق است.
ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید