149880

گام های فارس در مسیر تکمیل زنجیره صنعت فولاد

دنیای معدن -بهره برداری از دو گام از مراحل توسعه مجتمع ذوب آهن پاسارگاد شهرستان کوار در ارتباط ویدیوکنفرانس توسط رئیس جمهوری، نویدبخش گام های پایانی فارس در مسیر تکمیل زنجیره صنعت فولاد بود.

به گزارش دنیای معدن، یک هفته پس از بهره برداری از طرح های حوزه وزارت نیرو در بخش های آب، فاضلاب و انرژی خورشیدی در استان فارس در ارتباط از راه دور رئیس جمهوری، پنجشنبه ۱۹ تیرماه نوبت به سومین برنامه افتتاح ویدیوکنفرانسی در شهرستان کوار و در حوزه صنعت فولاد رسید.
رئیس جمهوری همچنین پیش از این اردیبهشت ماه گذشته در ارتباط ویدیوکنفرانس دستور بهره برداری از طرح های ملی جنوب فارس در شهرستان لامرد را صادر کرد.

رخداد ملی ۱۹ تیرماه فارس
طرح های توسعه مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد واقع در شهرستان کوار استان فارس (۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز)، شامل تولید آهن اسفنجی و گندله سازی روز پنجشنبه ۱۹ تیرماه جاری به صورت ویدیو کنفرانس با دستور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
دستور آغاز عملیات ساخت این طرح ها را نیز دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در فروردین ماه ۹۶ صادر کرده بود.
مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد در شهرستان کوار شامل چهار مرحله توسعه است که ساخت آن، سال ۸۴ توسط بخش خصوصی و با اخذ مجوزهای قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
بنا بر اعلام داریوش اسماعیلی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، واحد تولید فولاد این مجتمع با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال، سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.
بر این اساس، برای اجرای گام نخست این طرح، ۶۹ میلیون یورو و ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت گرفت که اشتغالزایی مستقیم برای یک هزار و ۱۹۳ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم برای حدود ۱۲ هزار نفر را در پی داشت.
در سال ۹۸ نیز واحد گاززدایی و کربن زدایی در خلأ این کارخانه به بهره برداری رسید.
گام دوم این مجتمع در قالب تولید آهن اسفنجی به ظرفیت سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن روز پنجشنبه ۱۹ تیرماه جاری با دستور از راه دور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید. در این آیین داریوش اسماعیلی معاون وزارت صمت و عنایت الله رحیمی استاندار فارس در محل پروژه حضور داشتند.
این مرحله از توسعه مجتمع با سرمایه گذاری ۱۳۹ میلیون یورو و ۱۹۹ میلیارد تومان در مدت حدود سه سال به پایان رسید تا یک هزار و ۸۷۰ نیروی جدید در این بخش مجتمع مشغول به کار شوند و به صورت غیرمستقیم نیز ۲۰ هزار نفر از مواهب اشتغال این طرح بهره مند شدند.
مراحل بعدی توسعه این مجتمع شامل بخش های گندله سازی و کنستانتره است که پنجشنبه ۱۹ تیرماه، بخش گندله سازی به بهره برداری رسید و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نوید بهره برداری از بخش کنستانتره در صورت تامین منابع معدنی مورد نیاز را تا پایان امسال مطرح کرد.
ظرفیت تولید گندله این مجتمع که پنجشنبه به بهره برداری رسید، سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید سالانه بخش کنستانتره در زمان افتتاح دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود.
برای اجرای این مرحله از توسعه این مجتمع نیز ۱۴۱ میلیون یورو و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و تجهیزات توسط بخش خصوصی از خارج کشور تامین شده است.
به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهره برداری از بخش کنستانتره این مجتمع نیازمند تامین سنگ معدن است که نامه ای در این زمینه برای طرح در هیات دولت و اخذ مجوز مربوطه به دفتر معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده است.

اهتمام دولت و بخش خصوصی به تکمیل زنجیره صنعت فولاد در فارس
بنا بر اعلام مسوولان استان فارس، تکمیل زنجیره صنعت فولاد از مراحل آغازین یعنی استخراج معدن تا تولید و فرآوری در مراحل بعدی در سال های گذشته در دستور کار دولت بوده و سرمایه گذار بخش خصوصی در این راستا، سرمایه گذاری گسترده ارزی و ریالی انجام داده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مهمترین برنامه های این سازمان برای واحدهای فولادی در سطح استان این است که چرخه زنجیره فولادی را در استان تکمیل کنیم.
حمیدرضا ایزدی گفت: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم از معادن سنگ آهن استان بهره برداری کنیم، در شمال و شمال شرق استان فارس معادن سنگ آهن داریم که باید شرایط آن فراهم شود تا واحد فولادی بتوانند از معادن سنگ آهن استفاده و کنسانتره تولید کنند.
ایزدی افزود: در نهایت چرخه فولادی تکمیل می شود و از آن طرف شمش را به محصولات فولادی تبدیل می کنیم.

نامه وزارت صنعت برای اخذ مجوز از هیات دولت
معاون امورمعادن وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز روز پنجشنبه در گزارشی به رئیس جمهوری در آیین افتتاح ویدیوکنفرانس این طرح های ملی گفت: در ارتباط با واحد کنسانتره نیز تمام طرح های مهندسی انجام شده و تجهیزات و ماشین آلات از خارج از کشور وارد شده و تنها موضوع معدن و صنعت معدن است به دلیل اینکه کنسانتره نیاز دارد صنعت آن مشخص باشد تا بتوانند ساخت و ساز آن را ادامه دهند.
داریوش اسماعیلی اضافه کرد: در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه جاری، نامه ای همراه با پیشنهاد مصوبه ای به معاون اول رییس جمهوری برای طرح در جلسه هیات دولت تقدیم شد که امیدواریم در هفته آینده این موضوع حل شود تا بتوانیم تا پایان امسال شاهد بهره برداری از تولید کنسانتره در شهرستان کوار باشیم.

نوید تکمیل زنجیره فولاد فارس در سال ۱۴۰۱
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این باره توضیح داد: فاز بعدی مجتمع فولاد ذوب آهن پاسارگاد در خصوص تولید کنسانتره است یعنی سنگ آهن را تبدیل به کنسانتره کند و بعد کنسانتره تبدیل به گندله و در نهایت تبدیل به آهن اسفنجی و شمش فولادی شود.
ایزدی اضافه کرد: فاز نهایی این پروژه تولید محصولات فولادی و میلگرد آلیاژی از شمش فولادی است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: در حال حاضر تنها زنجیره ای که در مجتمع فولاد پاسارگاد در حال برنامه ریزی و انجام است بخش کنسانتره و بخش میلگرد است که این بخش نیز در افق سال ۱۴۰۱ تحقق پیدا می کند و زنجیره فولادی استان فارس تکمیل می شود.
ایزدی افزود: حداقل تا ۲ سال آینده شاهد تکمیل این زنجیره خواهیم بود و تمام تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس این است که بتواند زنجیره فولادی را در استان فارس تکمیل کند.

ایجاد شهرک صنعتی تخصصی فولاد در مرحله واگذاری زمین
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در بخش دیگری از این سخنان گفت: یکی از برنامه های این سازمان این است که صنایع پایین دستی محصولات فولادی را در کنار مجتمع فولاد ذوب آهن پاسارگاد داشته باشیم.
ایزدی اضافه کرد: یکی از اهداف ما ایجاد شهرک صنعتی تخصصی فولاد است تا واحدهای پایین دستی تولیدکننده پیچ و مهره های آلیاژی و الکترودهای آلیاژی که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع مهم استفاده می شوند در این شهرک فعال شوند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: در حال حاضر با دستور استاندار فارس مراحل واگذاری زمین به شرکت شهرک های صنعتی در حال انجام است تا شهرک صنعتی تخصصی فولاد ایجاد شود.

مواهب طرح های فولادی، اشتغال و محرومیت زدایی
بنا بر اعلام مسوولان، کل اشتغالزایی مستقیم صورت گرفته در بخش های تولید شمش فولادی، گندله سازی و آهن اسفنجی مجتمع ذوب آهن پاسارگاد شهرستان کوار تاکنون حدود سه هزار نفر بوده است.
به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، یکی از ویژگی های مهم پروژه ذوب آهن پاسارگاد اشتغال غیرمستقیمی است که ایجاد می کند یعنی به ازای هر اشتغال مستقیم در طرح های فولادی ۱۰ تا ۱۲ اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود یعنی بیش از ۲۷ هزار اشتغال غیرمستقیم تاکنون در این مجتمع ایجاد شده است.ایزدی افزود: در منطقه محروم کوار این میزان اشتغال، رقم بزرگی است که قطعا با اجرای طرح های توسعه آینده این واحد، باز هم شاهد رونق هرچه بیشتر در این منطقه خواهیم بود.

استاندار فارس نیز با اشاره به ارز آوری و اشتغالزایی بالای صنعت فولاد گفت: با هدف توسعه این صنعت در استان، تسهیل در امور اجرایی و سرمایه گذاری در این حوزه در فارس در دستور کار قرار دارد.

عنایت الله رحیمی افزود: طرح تولید آهن اسفنجی و گندله سازی این مجتمع زمینه ساز تحولات قابل توجهی در استان خواهد بود

فرماندار شهرستان کوار نیز با اشاره به بهره برداری طرح های توسعه ای مجتمع فولاد پاسارگاد با دستور از راه دور رییس جمهوری در این شهرستان گفت: توسعه صنعت فولاد در رفع محرومیت در کوار تاثیرگذار بوده است.
اشکان کاظمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قطعا اشتغال ایجاد شده در این طرح ها، در تامین و ارتقای سطح امنیت شهرستان کوار تاثیر خیلی خوبی دارد.
فرماندار کوار گفت: مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد از ابتدا تاکنون حدود سه هزار شغل مستقیم ایجاد کرده که بخشی از افراد شاغل در این مجتمع از نیروهای بومی شهرستان هستند که این مساله به رفع مشکل بیکاری در شهرستان کمک کرده است.
کاظمی افزود: رفع نیازمندیها و اقلام مورد نیاز این مجتمع از طریق شهرستان کوار، باعث شده یکسری کارگاهها و مغازه ها و شرکتهایی در شهرستان ایجاد شوند که هم در تولید سرمایه و هم در رفع محرومیت تاثیر دارد.

شهرستان کوار در ۴۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید