149839

رانت 4000 میلیاردی سنگ آهن کرمان به فولادی ها قابل قبول نیست

دنیای معدن - نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: رانت ۴ هزار میلیاردی سنگ آهنی‌های کرمان به فولادی‌ها از نظر ما قابل قبول نیست، اگر قرار باشد وارد تحقیق و تفحص و اعمال ماده ۳۴ و ارسال به دستگاه قضایی هم شود این امر صورت می‌گیرد.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا پورابراهیمی امروز در جلسه شورای معادن استان اظهار داشت: باید چارچوب مشخصی برای تفویض اختیار در زمینه مزایده محدوده ماده معدنی در نظر گرفته شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل اینکه ماده معدنی مشخصی عرضه می‌شود پایه نرخ ماده معدنی هم مشخص است و اگر مزایده هم قرار است برگزار شود میانگین پایه سه ماه ماده معدنی اعمال شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه نرخ قیمت سنگ آهن استان کرمان در هفته آینده مشخص می‌شود، گفت: نرخی که اکنون می‌خواهد مصوب شود به نظر ما برای شرکت‌های سنگ آهن استان کرمان قطعا مشکل ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: قیمت واگذاری سنگ آهن استان کرمان به شرکت‌های فولادی به‌طور میانگین معادل یک دوم قیمت فوق خلیج‌فارس است.

پور ابراهیمی بیان داشت: جالب اینکه قیمت فولادی که شرکت‌های فولادی در کشور به مردم عرضه می‌کنند ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از قیمت فوق خلیج‌فارس است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کاهش قیمت خرید سنگ آهن باید موجب کاهش قیمت فولاد در کشور شود و مردم با قیمت پایین‌تری فولاد مورد نظر خود را خریداری کنند که این اتفاق رخ نمی دهد.

وی گفت: سالانه میلیاردها تومان مابه‌التفاوت این قیمت‌گذاری نامناسب به صورت رانت در اقتصاد کشور توزیع می‌شود.

پور ابراهیمی تاکید کرد: سالانه نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت قیمت واقعی با قیمت دستوری که دولت به سنگ آهنی‌های کرمان می‌دهد، این مابه‌التفاوت موجب رانت در نظام فرآینده تولید و توزیع در چرخه فولاد کشور شده است.

وی بیان کرد: ما پیشنهاد کردیم که به فولادی‌ها کمک شود اما قیمت برای سنگ آهن مشخص نشود ما تنها در استان کرمان ۴ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های فولادی در زمینه خرید سنگ آهن به غیر از بقیه شرکت‌های سنگ آهنی کشور تخفیف می‌دهیم.

پورابراهیمی ادامه داد: اگر کل کشور این تخفیف‌ها را در نظر بگیریم این عدد سنگین می‌شود و حتما ما این مسئله را از طریق مجلس و کمیسیون اقتصادی پیگیری می‌کنیم چراکه این امر موجب عدم تعادل در نظام اقتصادی کشور می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رانت ۴ هزار میلیاردی سنگ آهنی‌های کرمان به فولادی‌ها از نظر ما قابل قبول نیست اگر قرار باشد وارد تحقیق و تفحص و اعمال ماده ۳۴ و ارسال به دستگاه قضایی هم شود این امر صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید