149837

مجمع عمومی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات برگزار شد

دنیای معدن -مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات برای پایان سال مالی منتهی به 29 اسفند 98 صبح روز پنجشنبه 19 تیرماه 99 در محل سالن تلاش برگزار شد.

مدیرعامل «ومعادن» در مقدمه گزارش خود به نقش برجسته این شرکت در رشد کمی و کیفی محصولات معدنی با سرلوحه قراردادن رسالت و راهبرد «توسعه متوازن زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی» اشاره کرد.
یونس الستی در ادامه از دستاوردهای ارزشمند مدیران پیشین تقدیر نموده و گفت: با راهبری هیات مدیره و سایر شاغلین با استفاده از مشورت پیشکسوتان و صاحبنظران عرصه تولید و بهره گیری از سالها تجربه حضور در مناصب اجرایی و حاکمیتی تلاش می کنیم تا از فرصت های مناسب و مزیت های بی شمار کشور از جمله ذخایر بسیار غنی و متنوع کانی های فلزی و ظرفیت های بلااستفاده تولیدی و توان قابل توجه فنی و مهندسی در جهت منافع سهامداران و پیشبرد اهداف شرکت استفاده کنیم.
وی مهمترین چشم انداز شرکت را تبدیل شدن به برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی در خاورمیانه و کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) تا سال 1404 دانست.
سودآوری بالای شرکت
مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گزارش خود سود واقعی شرکت را 4182 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: با این وجود سیاست هیأت مدیره این است که از مجموعه شرکت های تابعه در قالب سود تقسیم نشده و مشارکت در افزایش سرمایه ها برای پیشبرد طرحهای توسعه حمایت شود.
وی همچنین در این گزارش از جهش 573 درصدی ارزش بازار سهام شرکت و بازدهی 430 درصدی آن از فروردین 98 تاکنون و ارتقای 21 درصدی سرمایه شرکت در سال گذشته خبرداد. طی مدت یاد شده NAV شرکت نیز 442 درصد رشد داشته است.
در صورت سود و زیان تلفیقی سال مالی منتهی به پایان اسفند 98 سود هر سهم 955 ریال بوده که نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که سود خالص شرکت 61 درصد افزایش را نشان میدهد.

نهایتا در خلاصه ارقام سود و زیان شرکت سود خالص شرکت بالغ بر 28 هزارمیلیارد ریال و سود هر سهم 696 ریال ذکر شده است.

سود تقسیمی 600 ریالی به ازای هر سهم
در مجمع عمومی «ومعادن» مصوب شد که حدود 85 درصد از سود حاصله بین سهامداران تقسیم شود. به این ترتیب 60 تومان به ازای هر سهم به سهامداران پرداخت خواهد شد.

وضعیت پرتفوی شرکت
بر اساس گزارش ارائه شده در مجمع سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات حدود 76 درصد ترکیب پرتفوی آن را شرکتهای بورسی تشکیل می دهند.
23.3 درصد سرمایه گذاری ها را فلزات اساسی ، 64 درصد را استخراج کانه های فلزی و 12.6 درصد را سایر صنایع تشکیل می دهند.
ترکیب ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت در شکل زیر نشان داده شده است:



ترکیب بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی «ومعادن» در سال مالی یاد شده در شکل زیر نشان داده شده است:



مدیرعامل «ومعادن» در ادامه وضعیت شرکتهای اصلی این هلدینگ بزرگ معدنی و فولادی را تشریح کرد. وی سهم گروه از تولید کنسانتره در کشور 64 درصد، گندله 43 درصد، آهن اسفنجی 25 درصد، شمش فولاد 15 درصد و محصول فولادی 5 درصد اعلام کرد.


طرحها و پروژه ها
طرح ها و پروژه های تکمیل شده در هلدینگ «ومعادن» در سال مالی 98 عبارتند از:
⦁ احداث کارخانه ذوب و فولاد سازی (خط1) به ظرفیت 1 میلیون تن در شرکت جهان فولاد سیرجان
⦁ احداث کارخانه اکسیژن (10000 نرمال متر مکعب در ساعت) در شرکت جهان فولاد سیرجان
⦁ احداث نیروگاه 1000 مگاواتی سیکل ترکیبی شرکت گهرانرژی سیرجان
⦁ ارتقای ظرفیت واحدهای گازی نیروگاه شاهرود از 162 به 183 مگاوات در شرکت پویا انرژی
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در ادامه به تشریح 22 طرح و پروژه عمده در حال پیشرفت در شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ پرداخت. همچنین از پروژه های ذیل با عنوان طرح هایی که در سال 99 به بهره برداری می رسند نام برد:
⦁ احداث واحد خردایش 2 وناحیه انبار خطی به ظرفیت 15 میلیون تن در گل گهر
⦁ واحد آبگیری و فیلتراسیون باطله خطوط کنسانتره 5، 6 و 7 در گل گهر
⦁ کارخانه گندله 5 میلیون تنی در گهر زمین
⦁ کارخانه کنسانتره 2 میلیون تنی در گهرزمین
⦁ قطعه اول پروژه انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب کشور
⦁ احداث مجتمع آب شیرین کن بندرعباس (فاز صفر و یک) شرکت آب آسیا
⦁ کارخانه بریکت سرد آهن به روش کوره تونلی در کاوند نهان زمین
⦁ تولید بریکت سرد به ظرفیت 500 هزارتن در توسعه آهن و فولاد گل گهر
⦁ احداث کارخانه فروسیلیسیوم 75 در سرمایه گذاری گل گهر
⦁ افزایش ظرفیت واحد احیای مستقیم از 0.8 به 1.2 میلیون تن در فولاد ارفع
⦁ افزایش ظرفیت واحد فولادسازی از 0.8 به 1 میلیون تن در فولاد ارفع
⦁ نیروگاه خورشیدی 15 مگاواتی در پویا انرژی

یونس الستی همچنین 8 طرح و پروژه در حال برنامه ریزی در شرکتهای مختلف زیرمجموعه این هلدینگ را معرفی و تشریح کرد.

مهمترین برنامه های عملیاتی در سال جاری
⦁ تسریع و تسهیل در تکمیل طرح ها و پروژه های نیمه تمام در سطح شرکتهای فرعی و سرمایه پذیر به منظور بازیافت منابع و سرمایه مصروفه از جمله:
⦁ تکیمل و راه اندازی پروژه گندله سازی صبانور با ظرفیت 1 میلیون تن در سال
⦁ تکمیل و راه اندازی پروژه کنسانتره شرکت شرق فولاد خراسان به ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال

⦁ بهره گیری از حسن تعامل و فرصت های پیشنهادی و مورد تفاهم با شرکت ایمیدرو در انجام مشارکت در حوزه اکتشاف، بهره برداری و توسعه معادن به منظور تامین پایدار مواد معدنی شرکتهای گروه از جمله :
⦁ بهره برداری از معدن زغال سنگ گلندرود و سایر معادن زغال سنگ به منظور دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه کک طبس
⦁ دریافت پهنه های سنگ آهن دیواندره، بیجار و سایر مناطق کردستان
⦁ اقدام به تشکیل کنسرسیوم به منظور بهره برداری از ذخیره معدنی واقع در ضلع جنوبی معدن شماره 3 گهرزمین با ذخیره قطعی 300 میلیون تن

⦁ مبادرت به سرمایه گذاری و مشارکت توجیه پذیر در تامین زیرساختهای مورد نیاز حوزه معدن و صنعت از جمله در بخش انرژی ، حمل و نقل و ...

⦁ تامین شرایط ایجاد فعالیت شرکت فرعی «تجلی صنعت» (سهامی عام) با انتقال طرح ها و پروژه های مستقل نیمه تمام در جهت بهبود و تسریع فرآیند مدیریت و اجرای امور و تامین منابع از بازارهای مالی


⦁ اعمال، پیگیری و حمایت از شرکهای گروه در تکمیل و حتی ارتقاء ظرفیت کل تولیدی متناسب با ظرفیت اسمی به منظور کاهش قیمت تمام شده و امکان رقابت در عره محصولات و دستیابی به منافع پایدار

دیدگاهتان را بنویسید