149790

رضایتمندی کارگران معادن زغال سنگ شمال شرق از شرایط موجود/ مطالبات به 3 ماه رسیده است

دنیای معدن - منابع کارگری در شرکت زغال سنگ شمال شرق از پرداخت بیشتر مطالبات این واحد خبر داده و می گویند که هنوز ۳ماه از حقوق و مزایای تعدادی از کارگران پرداخت نشده است.

به گزارش دنیای معدن، کارگران شرکت زغال سنگ شمال شرق گفتند: واحد معدنی شمال شرق شامل معادن زغال سنگ «زمستان یورت»، «ملچ آرام تحتانی» و «اکلن ۴» و یک واحد زغالشویی می شود که با وجود آنکه از حدود یکسال و نیم پیش وضعیت استخراج و مالی معدن روند رو به بهبودی داشته است، اما سه ماه مطالبات مزدی سال جاری کارگران آن هنوز پرداخت نشده است.

یکی از کارگران شاغل در شرکت زغال سنگ شمال شرق با بیان اینکه مشکلِ نداشتن منابع مالی کافی باعث شده بود حقوق و بیمه کارگران چندین ماه به تعویق بیفتد، گفت: تقریبا از یکسال و نیم پیش مبنای قیمت زغال سنگ بر اساس قیمت شمش فولاد تعیین می شود و این موضوع باعث شده معادن زغال سنگ نسبت به قبل از وضعیت بهتری برخوردار باشند.

به گفته وی؛ پیش از این معادن برای فروش زغال سنگ نرخ مشخصی نداشتند و خود تعیین کننده نرخ زغال سنگ بودند اما تصویب تعیین قیمت زغال سنگ بر مبنای درصدی از قیمت شمش فولاد تأثیر و نقش مهمی در اقتصاد کلان معادن زغال سنگ گذاشت و موقعیت زغال سنگ را در روابط اقتصادی فولاد کشور و بازار سرمایه فعال تر کرد.

به گفته وی؛ با این تصمیم مهم منابع مالی برای پرداخت حقوق و بیمه شاغل در این واحد معدنی و شرکت های زیرمجموعه آن فراهم شده و در عین حال فعالیت کارگران در بخش تولید زغال سنگ سرعت گرفته است.

او که وضعیت فعلی واحد معدنی شمال شرق را بهتر از گذشته می داند، در ادامه درباره بهبود وضعیت این واحد معدنی با ذکر مثالی تصریح کرد: به عنوان نمونه در سال های ۹۴ و ۹۵ مطالبات معوقه حدود ۸۰ نفر از کارگران معدن زغال سنگ «ملچ آرام» یکی از واحدهای زیرمجموعه شمال شرق به ۱۰ ماه می رسید و آنها هر روز دست به اعتراض صنفی می زدند اما با تغییرات نرخ گذاری هر ماه بخشی از مطالبات معوقه کارگران به حسابسان پرداخت شد بطوری که هم اکنون فقط دستمزد فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه را از کارفرما طلبکارند.

به گفته کارگران شرکت زغال سنگ شمال شرق آخرین حقوقی که کارگران این واحد دریافت کرده اند مربوط به دستمزد اسفند ماه است که کارفرما آن را ماه گذشته (۲۵ تیر ماه) به حساب کارگران واریز کرده است.

طبق اظهارات این کارگر، کارگران این واحد معدنی همچنین دست کم شش ماه معوقات بیمه ای پرداخت نشده داشتند که هم اکنون بخش زیادی از این مطالبات به تامین اجتماعی واریز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید