149787

ظرفیت های معدنی نیازمند توجه/ایمیدور دین خود به کهگیلویه و بویراحمد را اداء می کند؟

دنیای معدن - استان‌ کهگیلویه و بویراحمد دارای استعداد و ظرفیت خوبی در بخش معادن است و نیازمند توجه ویژه‌ای است که سازمان ایمیدور در تلاش برای به نتیجه رساندن طرح‌های معدنی در استان است.

به گزارش دنیای معدن، جای جای استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت و پتانسیل‌هایی نهفته است که هنوز این پتانسیل و ظرفیت ناشناخته و نهفته است.یکی از این ظرفیت‌ها حوزه معدن است.

به گفته دارا فرامرزی معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد 75 فقره پروانه بهره‌برداری معدن با ذخیره قطعی یک میلیارد و 500 میلیون تومان در استان وجود دارد که از این تعداد 41 معدن با اشتغال بیش از 440 نفر در استان در حال فعالیت است.

اما صدور 75 فقره پروانه بهره‌برداری خود ظرفیت گام خوبی برای معرفی و شناسایی این ظرفیت بزرگ که هم می‌تواند در اقتصاد و اشتغال استان موثر باشد گام ارزشمندی است و توصیه می‌شود سازمان صمت توجه بیشتری در این خصوص داشته باشد.

مهمترین معادن استان شامل سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی است و در صورت بهره‌برداری مناسب از این منابع می‌توان تا حدود زیادی به افزایش صادرات این محصول، ایجاد اشتغال و تحقق شعار سال امیدوار بود.

اما استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص ظرفیت‌های معدنی استان گفت: مطالعات تفضیلی 7 هزار کیلومتر مربع از پهنه‌های معدنی استان معادل حدود 50 درصد از وسعت استان در حال انجام است.

حسین کلانتری با بیان اینکه 42 معدن در استان انجام و 8 معدن هم به نتیجه رسیده است، گفت: حوزه معدن استان نیازمند توجه و دیده شدن است استان رتبه 28 کشور در بخش معادن بود که به رتبه 21 رسیدیم اما باز این رتبه قابل قبول نیست و باید در میان 15 استان برتر کشور برسیم.

وی با بیان اینکه طرح مطالعات اطلاعات تفضیلی 7 هزار کیلومتر مربع از استان توسط ایمیدرو تا پایان شهریور تکمیل می‌شود، افزود: تا اتمام این مطالعات وضعیت مناطق امیدبخش استان مشخص خواهد شد.

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به هدفگذاری فعالیت مجدد 14 معدن غیرفعال در استان گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند براساس مطالعات انجام شده در استان حضور پیدا کنند و زمینه سرمایه‌گذاری براساس طرح‌های معدنی استان فراهم می شود.

در همین خصوص رحیمی نماینده ایمیدرو در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد گفت: در یک سال گذشته فعالیت‌های زیربنایی در استان شکل گرفته و اکتشاف مواد معدنی در قالب دو پروژه بزرگ پهنه اکتشافی دنا آغاز شده که بیش از نیمی از استان را در برگرفته است.

وی عنوان کرد: در این طرح کل استان را از ابتدا اکتشاف می‌کنیم و به نتایج خوبی هم در این خصوص رسیده‌ایم و امیدواریم ظرف مدت دو تا سه ماه آینده این اطلاعات نهایی و گام بزرگ زیربنایی برداشته شود.

نماینده ایمیدرو در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به اطلاعات سطح استان طرح‌هایی به پیشنهاد سازمان صمت استان رسیده و مصوب شد کارخانه گچ، سلستین،بوکسیت در استان اجرا شود.

رحیمی با اشاره به گام بعدی گفت: 8 پروژه زیرساخت توسط سازمان صمت به ایمیدرو پیشنهاد شده که در حال نهایی شدن و تدوین برنامه 4 ساله این تعداد پروژه هستیم.

وی از احداث بزرگترین کارخانه اسید فسفریک ایران در شهرستان چرام خبر داد و افزود:این کارخانه با ظرفیت تولید روزانه 100 هزار تن فسفریک در سال بزرگترین کارخانه کارخانه ایران خواهد بود که برای تامین خوراک آن یک میلیون سنگ فسفات برداشت می‌شود.

نماینده ایمیدرو در فارس و کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در حال طی کردن مراحل نهایی این کارخانه هستیم و حداکثر ظرف یک ماه تا 40 روز آینده مناقصه فسفات را انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با به سرانجام رسیدن این طرح‌ها دین خود به استان کهگیلویه و بویراحمد را اداء کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید