149776

ایلام در بعد معدن غنی اما کم کار/اهلیت سرمایه گذار حوزه معدن شرط لازم برای اعطای مجوز است/نیازمند احیای ظرفیت ها در حوزه معدن هستیم

دنیای معدن -قاسم سلیمانی دشتکی در نشست شورای معادن استان بر احیای ظرفیت ها در حوزه معدن تاکید کرد و گفت: استان ایلام در بعد معدن سرشار از منابع خدادادی است اما فعالیت خاصی برای بهره برداری و استفاده مناسب از این منابع انجام نمی شود.

به گزارش دنیای معدن؛ قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام عصر امروز سه شنبه ۱۷ تیرماه در نشست شورای معادن استان بر احیای ظرفیت ها در حوزه معدن تاکید کرد و گفت: استان ایلام در بعد معدن سرشار از منابع خدادادی است اما فعالیت خاصی برای بهره برداری و استفاده مناسب از این منابع انجام نمی شود.

وی در ادامه خواستار تحرک بیشتر در استفاده از ظرفیت های مهم معدن در استان شد و گفت: امروز برخی مجوز های طولانی مدت گرفته اند و در این زمینه کاری نکرده اند لازم است خلع ید شوند و آن کار به اهل خود واگذار شود.

استاندار ایلام در ادامه اهلیت سرمایه گذاران در حوزه معدن را شرط لازم برای اعطای مجوز عنوان کرد و گفت: این اهلیت بایست توسط مراجع ذیصلاح شناسایی شوند و می بایست شامل توانمندی مالی، توجیه فنی، اقتصادی و پیوست اجتماعی باشد.

وی ادامه داد: در این حوزه بایست دنبال افرادی بود که علاوه بر تخصص فنی بنیه مالی نیز داشته باشند حالا در این میان امکان دارد یکی در بعد فنی قوی باشد و از بعد مالی توانمند نباشد که برای انجام کار در این حوزه می بایست با یک سرمایه گذار با توان بالای مالی لینک شود.

سلیمانی دشتکی در ادامه با تاکید بر احیای ظرفیت واحد های تولیدی راکد در استان گفت: با توجه به تاکید و دستور رئیس محترم قوه قضائیه بر احیای کارخانه های غیر فعال و بازگشت به چرخه تولید ماطی نامه ای ۳۹ کارگاه تولیدی غیر فعال را معرفی کرده ایم که لازم است دستگاه های متولی با همکاری دستگاه قضا موضوع را پیگیری کنند.

وی در ادامه گفت: همچنین مقرر شده است که هر استان یک پروژه شاخص نیمه تمام به دولت معرفی کند تا با کمک و مساعدت منابع مالی به سرانجام برسد که در این زمینه اتمام فاضلاب شهری ایلام با ۸۰ میلیارد تومان معرفی شده است.

وی در ادامه به تلاش های صورت گرفته برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران اشاره کرد و گفت: در این راستا دیدارها و نشست های فراوانی با مسئولان ذی ربط داشته ایم که انشاءالله این موضوع به سرانجام برسد.

استاندار ایلام در ادامه ابراز امیدواری کرد که منطقه آزاد تجاری مهران با توجه به شاخص های مهمی چون داشتن مرز طولانی، وجود پایانه مهم صادراتی مهران، همسایگی با کشور عراق، مناسبات قومی مذهبی و فرهنگی مردم استان با آن طرف مرز، توسعه کشاورزی در منطقه و امکان ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی و ... صنایع پائین دستی نفت و پتروشیمی به تصویب برسد و شاهد نقش آفرینی مهم این منطقه در توسعه استان باشیم.

وی در ادامه یکی دیگر از توجیهات مهم ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران وجود منطقه ویژه مهران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه استان منطقه ویژه دارد و تمام زیرساخت های برای منطقه آزاد فراهم شده است بنابراین ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران متضمن هزینه زیادی برای کشور و دولت نیست.

نماینده عالی دولت در استان تاکید کرد: بعد از پیگیری های فراوان مقرر شده است کمیته ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران به استان بیاید که در این زمینه لازم است دستگاه های ذی ربط بطور مسلط و با نظر مثبت و مساعد این موضوع را توجیه کنند، در غیر اینصورت ایجاد منطقه منتفی خواهد شد و دستگاه های مرتبط نیز بایست پاسخگوی این فرصت سوزی باشند!

دیدگاهتان را بنویسید