149500

لزوم توجه بیشتر به حوزه معدن / از ذخایر موجود معدنی به درستی استفاده نمی شود

دنیای معدن - رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت توجه بیشتر به حوزه معدن و صنایع معدنی در کشور تاکید کرد.

به گزارش دنیای معدن، بهرام شکوری افزود: حوزه معدن حوزه پر ظرفیتی در کشور است.

وی اظهارداشت: یک درصد از ذخایر معدنی دنیا متعلق به ایران است که باید از این ظرفیت در راستای اشتغال افزایی، پویایی تولید، رشد اقتصادی، توسعه صادرات و غیره به بهترین وجه ممکن استفاده کرد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: تمامی معادنی که اکنون در حال اکتشاف است نوعاً سطحی هستند و به عبارتی در اعماق اکتشافی صورت نمی گیرد.

وی افزود: بودجه ای که سالانه به سازمان زمین شناسی اختصاص پیدا می کند بی تردید اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاداز اینرو باید بخش خصوصی و کنسرسیوم های اکتشافی وارد عمل شوند که خوشبختانه ایمیدور، شرکت های بزرگ و در نهایت بخش خصوصی درگیر اکتشاف شده اند تا ذخایر معدنی کشور را افزایش دهند.

شکوری بیان داشت: مشکل بعدی اینکه از همین ذخایر موجود به درستی استفاده نمی شود در دنیا نرم اینکه بین سه تا پنج درصد از ذخایر شان را استخراج می کنند که سهم ایران در این زمینه زیر نیم درصد است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم تولید بیشتری با توجه به نرم های جهانی از حداقل منابعی که وجود دارد استفاده کنیم ضمن ایجاد اشتغال بیشتر می تواند هدف گذاری که برای 1404 در این حوزه شده را هم تغییر داد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: برای مثال طرح ریزی شده تولید مس تا سال 1404 باید به 800 هزار تن برسد.

وی افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران با اجرای طرح های توسعه ایی در حال تغییر دادن این هدف گذاری است یعنی مجموعه مس می تواند بالای یک میلیون تن کاتد مس تولید کند.

شکوری بیان داشت: اگر در این شرایط به بخش معدن و صنایع معدنی توجه بیشتری شود می تواند چندین برابر درآمدهای نفتی را محقق کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون 33 درصد صادرات غیر نفتی کشور را بخش معدن و صنایع معدنی تشکیل می دهد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به تعطیلی بیش از 50 درصد معادن کشور گفت: بخشی از تعطیلی معادن به دلیل تامین مالی، زیرساخت ها، عیار پائین، مباحث فنی تولید، کمبود میزان ذخایر و بخشی هم به سیاست گذاری ها و مباحثی همچون خام فروشی مربوط می شود.

وی افزود: تعداد زیادی از این معادن را می توان با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب دوباره به چرخه تولید باز گرداند.

شکوری ضمن برشمردن چالش های بخش معدن از قبیل حمل و نقل، مسائل مالی، تحریم ها و غیره یادآورشد: یکی از مهمترین چالش های پیشروی فعالان در حوزه معدن به نظر می رسد «نگاه منفی که دولت و حاکمیت نسبت به معدن دارد» آنهم با عنوان کردن خام فروشی.

دیدگاهتان را بنویسید