149499

۱۷۷ محدوده معدنی امیدبخش در خراسان جنوبی شناسایی شد

دنیای معدن - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حوزه اکتشاف با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان، پهنه ای به وسعت ۵۰ هزار کیلومترمربع زیر پوشش مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفت که منجر به شناسایی ۱۷۷ محدوده امیدبخش در این استان شد.

داوود شهرکی روز چهارشنبه افزود: خراسان جنوبی به عنوان یکی از پنج استان برتر معدنی از ظرفیت ها و قابلیت های معدنی قابل توجهی برخوردار است.

وی بیان کرد: بخشی از این مناطق توسط ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سازمان زمین شناسی تکمیل اکتشاف خواهد شد و بخشی نیز از طریق واگذاری به بخش خصوصی مورد اکتشاف و بهره برداری قرار می گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در حوزه زیرساخت های معادن افتاد اجرای پروژه برق رسانی به معادن شاهکوه بود که به زودی کلنگ زنی می شود.

وی اظهار داشت: شرکت توانیر تامین پست برق و وزارت صمت خط انتقال را متقبل شدند که ۱۳۰ میلیارد تومان برای این پروژه تامین و هزینه خواهد شد.

شهرکی عنوان کرد: در حوزه معدن توصیه ما به افرادی که محدوده های اکتشافی دارند این است براساس برنامه زمان بندی کار اکتشافی را تکمیل کنند در غیر این صورت محدوده های غیرفعال را باطل خواهیم کرد و فضا را برای سرمایه گذاران توانمند و فعال که قابلیت ادامه کار را دارند از طریق فراخوان فراهم می کنیم.

وی گفت: همچنین معادنی که تعطیل آنها غیرموجه باشد از بهره برداری سلب صلاحیت و به بهره برداران که توان داشته باشند از طریق فراخوان واگذار خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: یکی از سیاست های حمایتی برای کمک به شهرداری بخش های کمتر توسعه یافته استان این است که محدوده های معدنی را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز مبلمان شهری مانند شن و ماسه و سایر فراهم کنیم تا تغییری در توسعه بخش ها و روستاها داشته باشیم.

وی بیان کرد: در این خصوص هدف گذاری کردیم امسال ۲۰ معدن از این طریق به بهره برداری برسد.

شهرکی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های سازمان در سال جاری سیاست حمایتی از روستاهای در جوار معدن است که از محل درآمد معادن سال قبل روستاهای بصیران، قلعه زری و آواز آبرسانی شد.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه آبرسانی به روستاها وظیفه سازمان صمت نیست اما از حوزه منابع معدن نسبت به این امر مهم اقدام می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال ۵۰۰ میلیون تومان برای این منظور اختصاص یافته است و حداقل سه روستای دیگر آبرسانی خواهد شد تا روستاهای جوار معدن از فعالیت معادن بهره مند شوند.

وی گفت: تلاش داریم امسال در زمینه تامین ماشین آلات معدنی کمک کنیم تا معدنکاران بدون عوارض گمرکی واردات داشته باشند.

۴۶ نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی شناسایی شده که زغال سنگ، منیزیت، سنگ های تزیینی، خاک های صنعتی، سنگ آهن، بازالت و مرمریت از جمله مهمترین این مواد معدنی است.

در سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه صنایع معدنی استان انجام شده از جمله اینکه ظرفیت ذخایر معدنی از ۱۱ میلیون تن به ۱۷ میلیون تن افزایش یافته است.

سال ۹۸ در حوزه معدن ۳۵ میلیون تن ذخایر معدنی کشف شد که در مجموع ذخایر استان به سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید