149465

روند افزایشی عملکرد صنایع معدنی از آهن تا طلا

دنیای معدن - همزمان با روز ملی صنعت و معدن ( دهم تیرماه) افزایش عملکرد صنایع معدنی مورد استناد قرار گرفت و این در شرایط تشدید تحریم‌های ظالمانه دشمن تحقق یافته، مرور تولید از بخش سنگ آهن تا طلا گویای رشد تولید است.

به گزارش دنیای معدن، رشد تولید در صنایع معدنی درحالی انجام شده که مدیریت ارزی بنگاه‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی نیز به مورد اجرا در آمده است.

بررسی آمارها حاکی است، میزان تولید کنسانتره آهن، شمش طلا، آهن اسفنجی، شمش و تولیدات فولادی و کاتد مس در شرکت‌های بزرگ و تابعه ایمیدرو در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است.

کنسانتره سنگ آهن

میزان تولید کنسانتره سنگ آهن در سال گذشته در واحدهای مزبور به رقم ۴۷ میلیون و ۳۰۶ هزار تن رسید که در مقایسه با عملکرد در سال ۹۷ رشد چهار درصدی را نشان می‌دهد.

سال ۹۷ به عنوان دومین سال برنامه ششم توسعه ۴۵ میلیون و ۴۸۴ هزار تن سنگ آهن در مجموعه ایمیدرو تولید شده بود.

آهن اسفنجی

بررسی آمارهای تولید آهن اسفنجی پارسال رقم ۲۷ میلیون و ۳۶ هزار تن را نشان داد که این رقم در مقایسه با ۲۵ میلیون و ۲۵۳ هزار تن عملکرد سال ۹۷ افزایش هفت درصدی را ثبت کرد.

ایران در سال‌های اخیر همواره دومین تولیدکننده آهن اسفنجی پس از هند محسوب می‌شود و راه‌اندازی هفت طرح فولاد استانی که هریک ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن ظرفیت تولید آهن اسفنجی دارند، از اقدام‌های موثر در این بخش است.

شمش فولادی

شمش فولادی تولیدی در سال ۹۸ رقم ۲۰ میلیون و ۲۲۶ هزار تن در واحدهای بزرگ و تابعه ایمیدرو نشان می‌دهد که در مقایسه با رقم ۱۹ میلیون و ۳۴۴ هزار تن عملکرد ۹۷ افزایش پنج درصدی داشت.

ایران اکنون در بین ۱۰ فولادساز شاخص جهان جای گرفته و انتظار می رود در افق چشم انداز ۱۴۰۴ با ارتقای خود به جایگاه هفتم جهانی تکیه زند.

تولیدات فولادی

برابر با آمارهای مورد بررسی، میزان تولیدات فولادی ( مقاطع طویل و تخت) در سال ۹۸ به رقم ۱۳ میلیون و ۳۷۸ هزار تن رسید که به میزان ۶ درصد رشد نسبت به عملکرد ۱۲ میلیون و ۵۸۶ هزار تن در سال ۹۷ را ثبت کرد.

تولیدات فولادی در بخش میلگرد ( مقاطع طویل) و مقاطع تخت ( ورق گرم، سرد و پوششدار) که بازارهای صادراتی نیز دارد، همواره مورد توجه تولیدکنندگان این بخش است.

کنسانتره مس

تولید کنسانتره مس نیز با وجود اینکه رشد تولید نسبت به ۹۷ نداشت، اما چندان تفاوتی هم نشان نمی‌دهد، بنابراین پارسال یک میلیون و ۱۷۰ هزار تن تولید آن بود، اما سال ۹۷ رقم یک میلیون و ۱۷۴ هزار تن ثبت شده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان کنسانتره مس تولیدی در واحدهای میدوک و سرچشمه ( کرمان) و سونگون ( آذربایجان شرقی) در سه ماهه نخست ۹۷ برابر با ۳۱۳ هزار و ۲۷۳ تن بود که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ افزایش ۱۰ درصدی داشت.

کاتد مس

آمارها گویای آن است که تولید کاتد مس در سال گذشته به رقم ۲۵۰ هزار تن رسید و رشد یک درصدی نسبت به سال ۹۷ را ثبت کرد، میزان تولید در سال ۹۷ به میزان ۲۴۷ هزار تن ثبت شده بود.

ضمن اینکه میزان تولید کاتد مس در سه ماهه نخست ۹۷ رقم ۵۳ هزار و ۲۳۳ تن بود که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۶ رشد ۵۰ درصدی داشت.

شمش طلا

تولید شمش طلا در سال گذشته در واحدهای مورد بررسی به رقم یکهزار و 128 کیلو گرم رسید و نسبت به عملکرد در سال 97 رشد 13 درصدی داشت، تولید شمش طلا در سال 97 برابر با یکهزار و یک کیلو گرم بود.

براساس این گزارش، باوجود محدودیت‌های حاکم در داخل کشور (تحریم‌های بی‌سابقه) و جهان (بیماری کرونا)، در دو ماهه امسال رشد تولید شرکت‌های بزرگ در بخش معدن و صنایع معدنی تداوم یافت و این امر با وجود محدودیت‌ها انجام می‌شود.

میزان تولید پودر آلومینا به رقم 41 هزار و 699 تن رسید، شمش آلومینیومی هم برابر با 39 هزار و 752 تن شد.

آهن اسفنجی تولیدی چهار میلیون و 558 هزار و 674 تن و شمش فولاد بالغ بر دو میلیون و 706 هزار و 518 تن ثبت شد و تولیدات فولادی هم رقم یک میلیون و 543 هزار و 374 تن را نشان می‌دهد.

کنسانتره مس در دوماهه امسال رقم 209 هزار و 450 تن را ثبت کرد، آند مس 61 هزار و 649 تن و کاتد مس برابر با 43 هزار و 188 تن بود، ضمن اینکه 121 هزار و 323 تن شمش سرب و روی تولید شد.

دیدگاهتان را بنویسید