149252

سبقت دو گروه معدنی و فلزی از شاخص کل بورس ثبت شد/ آغاز تابستان داغ در بزرگان بازار

دنیای معدن -بورس تهران معاملات نخستین هفته تابستان را با رونق مناسبی آغاز کرد و بازدهی 15.4 درصد را به نمایش گذاشت. این جهش 190 کانالی دماسنج بازار در حالی رخ داد که نه تنها بیشترین رشد هفتگی نماگر سهام در دو ماه اخیر رقم خورد، بلکه صنایع بورسی نیز اغلب خوش درخشیدند.

در این میان گروه های کالامحور بازار نیز در ادامه روند صعودی خود که از اوایل اردیبهشت ماه آغاز کرده اند، در این هفته نیز عملکردی درخشان را بر جای گذاشتند. در صدر این گروه های شاهد رشد 21.7 درصدی سهام معدنی بازار بودیم. پس از آن گروه فلزات اساسی معاملات هفته منتهی به 4 تیرماه را با رشد 20.5 درصدی به پایان رساند. این عملکرد مطلوب سبب شد تا بزرگان بازار از شاخص کل بورس سبقت گرفته و تابستانی داغ را آغاز کنند.

تداوم ورود نقدینگی به بازار سرمایه همچنان با سرعت بالایی در جریان است. در حالی رشد قیمت ها در بازارهای جهانی ادامه دارد که تداوم رشد ارزش دلار در برابر ریال نیز در بازار تاثیرگذار است. البته در این میان نمی توان نقش دیگر عوامل را نیز نادیده گرفت؛ پذیره نویسی باقیمانده سهام دلوت در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) یکی از این موارد است که می تواند تاثیر مثبتی بر رشد قیمت بزرگان بورسی باشد. از سوی دیگر تغییرات مربوط به قوانین حجم مبنا از دیگر مواردی است که ماه های گذشته سبب افزایش اقبال به سهام کالایی شده است.

به این ترتیب تحت تاثیر عوامل مزبور، شاخص دو گروه معدنی و فلزی فعال در بورس تهران با رشد قابل توجهی همراه شد. صعود 21.7درصدی معدنی ها در کنار رشد 20.5درصدی گروه فلزات اساسی سبب شد تا این دو گروه در صدر برترین صنایع بورسی قرار گیرند.

معدنی ها در صدر 40گروه بورسی

همانطور که عنوان شد شاخص گروه معدنی فعال در بورس هفته گذشته را با رشد 21.7 درصدی سپری کرد و این ملکرد درخشان سبب شد تا گروه مزبور در صدر 40 صنعت فعال در بورس تهران قرار گیرد. در صدر بهترین عملکرد هفتگی این گروه نیز نماد باما قرار داشت؛ به طوریکه «کاما» توانست با ثبت بازدهی بیش از 53درصدی ، عملکردی خیره کننده را به نمایش گذارد. این بازدهی در حالی ثبت شد که نماد مزبور تنها دو روز کاری را در هفته تجربه کرد. نماد باما در حالی به علت برگزاری مجمع عمومی عادی متوقف بود که در روز سه شنبه 3تیرماه با نوسان مثبت 48درصدی بازگشایی شد. این عملکرد بازدهی «کاما» از ابتدای سال جاری را به بیش از 236درصد رساند. نگاهی به مجمع این شرکت نشان می دهد که جلسه مزبور در روز شنبه ۳۱ خورداد ماه ۱۳۹۹ برگزار شد و تقسیم مبلغ ۶ هزار و ۶۶۶ ریال سود خالص هر سهم و ۶۶۷ ریال سود نقدی برای هر سهم را به تصویب رساند. همچنین از مهمترین موارد مطرح شده در مجمع «کاما» ، بروزرسانی کارخانه یک فلوتاسیون، خرید تجهیزات جدید استخراجی و اکتشافی، پذیرش و عرضه ذوب روی اصفهان در بازار فرابورس و تداوم اکتشافات مس و آغاز ساخت کارخانه در شرکت جلگه های آسمانی، حفظ تولید و افزایش تولید شمش روی به منظور جلوگیری از خام فروش بوده است. همچنین شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان 900 درصد و افزایش سرمایه تجدیدارزیابی در کلیه طبقات را دارد که کارشناسی ها در حال انجام است. شرکت دارای هشت معدن است که همگی زیرزمینی مکانیزه هستند همچنین در حال مذاکره برای خرید معادن جدید است. در سال گذشته با افزایش چند برابری حفاری ها، ذخایر قابل توجهی اکتشاف شده است و در سال جاری بهره برداری از دخایر معادن جدید شروع شده است.

«ومعادن» برای مجمع آماده می شود

در ادامه این روند نیز دو نماد توسعه معادن و فلزات و گل گهر به عنوان پربازده ترین نمادهای هفته شناخته شدند. بر این اساس بازدهی «ومعادن» به حدود 24درصد و سود «کگل» نیز به 23.5درصد رسید.

توسعه معادن و فلزات در هفته گذشته صورت های مالی حسابرسی نشده مربوط به سال مالی 98 و همچنین گزارش فعالیت ماهانه دوره خردادماه را بر سایت اطلاع رسانی کدال منتشر کرد؛ شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در خرداد ماه به ارزش پرتفوی بورسی بالغ بر 16هزار و 349 میلیارد تومانی دست یافت.

همچنین «ومعادن» در سال مالی 98 به سود عملیاتی بیش از 886میلیارد تومانی دست یافته که در مقایسه با سال 97، کاهش 57درصدی نشان می دهد. در همین راستا سود خالص شرکت نیز در سال گذشته به 850میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر «ومعادن» در گزارش تفسیری مدیریت عنوان کرد که یکی از مهمترین اهداف شرکت در سال 99، استفاده از فرصت های موجود در بازار سرمایه و تحصیل شرکتهای بانکها و سازمان خصوصی سازی جهت سرمایه گذاری جدید است. ضمن اینکه تصمیم دارد افزایش درصد سرمایه گذاری در شرکتهای بورس انرژی، بورس کالا و بورس اوراق داشته باشد.

در «کگل» چه خبر است؟

در این میان گل گهر قرار است 16تیرماه شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه باشد. در همین راستا هفته گذشته رئیس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد گل گهر در سال جاری دو مرحله افزایش سرمایه خواهد داشت؛ خداداد غریب پور در نشست کارگروه کنترل مدیریت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: افزایش 60 درصدی سرمایه گذاری شرکت گل گهر و افزایش دارایی ها از 13 هزار میلیارد به 22 هزار میلیارد تومان در سال 98، نشان دهنده همدلی مجموعه و دیدگاه توسعه گرایی این شرکت است.

وی افزود: رشد 39 درصدی سود عملیاتی و رشد 28 درصدی سود خالص در این شرکت جای تشکر دارد. افزایش درآمدها همزمان با افزایش 3 درصدی تولید، کنترل هزینه ها و اجرای طرح های توسعه ای، رخ داده است. داشتن چشم انداز بلندمدت و رسیدن به سود 3 برابری سرمایه تا 1404 در این شرکت قابل تقدیر است.

جمشید ملارحمان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز با اظهار این مطلب که گل گهر به عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو در سال 98، در تولید، فروش و توسعه اقدامات جهشی انجام داد، گفت: طی سال گذشته در تولید کنسانتره 3 درصد، گندله 3 درصد و فروش داخلی این دو محصول از نظر تناژ 5 درصد رشد داشته است. صادرات این محصولات 60 درصد کاهش یافت که (با هدف ایجاد ارزش افزوده) به مصرف داخلی رسید.

ملارحمان با اشاره به عملکرد مالی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال 98 گفت: سود عملیاتی این شرکت از 42.2 هزار میلیارد ریال در سال 97 به 58.7 هزار میلیارد ریال در سال 98 (39 درصد افزایش) رسید. همچنین، درآمدهای عملیاتی 39 درصد و سود خالص نیز 28 درصد افزایش یافت.

«کچاد» آماده بازگشایی شد

دیگر دوقلوی سنگ آهنی یعنی چادرملو در حالی روز چهارشنبه 4تیرماه شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بود که بر این اساس نماد مزبور در روز دوشنبه 2تیرماه متوقف شد. به این ترتیب با احتساب تنها 3روز معاملاتی در هفته گذشته، به بازدهی 15.6درصدی دست یافت.

نگاهی به مجمع چادرملو نیز نشان می دهد که مجمع مزبور با تقسیم سود 700ریالی به ازای هر سهم همراه شد. در این جلسه ناصر تقی زاده، مدیرعامل چادرملو به سهامداران شرکت این نوید را داد که احداث واحد سوپر مگامدول آهن اسفنجی با ظرفیت 2 میلیون تن در سال 99 از محل منابع بانکی کلید می خورد. تلاش برای دستیابی به معادن جدید و نبود نگرانی از تامین مواد اولیه از دیگر موارد مهم مطرح شده در این جلسه بود. ضمن اینکه عنوان شد چادرملو با تمام توان برای اکتشاف پهنه های جدید پیش خواهد رفت و در این زمینه قرادادهایی نیز منعقد شده است. حال به این ترتیب با توجه به برگزاری مجمع فوق، شاهد بازگشایی نماد «کچاد» در هفته جاری خواهیم بود.

عملکرد گروه معدنی فعال در بورس

رصد دقیق عملکرد فلزی ها

همانطور که عنوان شد شاخص گروه فلزی فعال در بوس ، با رشد 20.5درصدی در صدر صنایع فعال بورسی طی هفته گذشته قرار گرفت. این امر نه تنها سبقت از شاخص کل بورس را به دنبال داشت، بلکه بازدهی بیش از 26درصدی نیز از برخی نمادهای این گروه مشاهده شد. همچنین از 22نماد فعال در این گروه، تنها 2نماد با بازدهی منفی همراه شدند و مابقی رشد قیمت را تجربه کردند. در این میان بیشترین بازدهی هفتگی در این گروه به نماد ملی مس ایران تعلق گرفت که با سود 26.4 درصدی همراه شد. «فملی» که به علت نوسان مثبت 50درصدی متوقف بود، پس از انتشار گزارش شفاف سازی و گزارش تفسیری مدیریت، در ابتدای هفته گذشته بازگشایی شد. در گزارش شفاف سازی «فملی» به این پرسش پاسخ داده شده که ارزش حال حاضر ذخایر معادن شرکت ملی مس ایران چقدر است. بر این اساس ذخیره قطعی و احتمالی در جمع کل معادن «فملی» بالغ بر 7میلیارد و 200میلیون تن است. همچنین «فملی» عنوان کرده که 3میلیارد و 618میلیون تن ذخیره قابل معدنکاری دارد.

همچنین «فملی» هفته گذشته گزارش فعالیت دوره یک ماهه مربوط به خردادماه را منتشر کرد. در این گزارش میزان فروش داخلی «فملی» بالغ بر یک هزار و 700میلیارد تومان عنوان شده است. همچنین شرکت در این یک ماهه بالغ بر یک هزار و 300میلیارد تومان فروش صادراتی داشته است. با این کارنامه میزان درآمد ملی مس ایران در دوره سه ماهه نخست سال جاری به حدود 6هزار و 400میلیار تومان رسیده که 3.5هزار میلیارد تومان از این رقم به فروش داخلی شرکت تعلق در فصل بهار تعلق داشته است.

کالسیمین نیز از دیگر نمادهایی بود که هفته گذشته را با ثبت بازدهی قابل توجه 26درصدی سپری کرد. این شرکت نیز میزان فروش داخلی خود در مدت یک ماهه خردادماه را حدود 31میلیارد تومان عنوان کرده است. همچنین از صادرات محصولات خود در این بازه یک ماهه نیز 64میلیارد و 750میلیون تومان درآمد کسب کرده است.

برنامه «فولاد» برای افزایش تولید و صادرات

فولاد مبارکه نیز از دیگر نمادهای بزگ فلزی، هفته گذشته را با ثبت بازدهی بیش از 21 درصدی سپری کرد. البته باید عنوان کرد که نماد «فولاد» در ابتدای معاملات روز سه شنبه به علت نوسان مثبت بیش از 50درصدی متوقف شد و معاملات هفته گذشته را با 4روز کاری پشت سرگذاشت.

فولاد مبارکه از دو برنامه افزایش تولید و صادرات همسو با پیگیری پروژه های توسعه خبر داده است. همچنین «فولاد» قصد دارد صادرات را امسال 36 درصد افزایش دهد. در این راستا حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد عنوان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده، برنامه افزایش تولید گندله (8درصد)، آهن اسفنجی (25درصد) و تختال (3درصد) در گروه مبارکه در سال جاری رقم میخورد. وی همچنین از برنامه افزایش 36 درصدی صادرات توسط این شرکت در سال جاری خبر داد.

پروژه الکترود گرافیتی شرکت نوین الکترود اردکان با بودجه حدود 330 میلیون یورو که فاز نخست آن امسال به بهره برداری می رسد، مشارکت در طرح تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از طریق شرکت فولاد هرمزگان و نیز مشارکت در طرح تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه آزاد چابهار از مهمترین پروژه های «فملی» است. همچنین پروژه نورد گرم 2 با اشتغالزایی هزار نفر و همچنین احداث واحد تولید کنسانتره فولاد سنگان با ظرفیت 5 میلیون تن، از دیگر طرح های کلیدی فولاد مبارکه محسوب می شود.

این در حالی است که وزارت خزانه داری آمریکا مجددا فولاد مبارکه را برای ششمین بار تحریم کرد و این بار، 8 شرکت تابعه هلدینگ مبارکه را نیز به لیست تحریم ها اضافه کرد. بنابر اطلاعیه ای که روز پنجشنبه در وبسایت وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شد، این شرکت ها که با زیرمجموعه فولاد مبارکه در ارتباط هستند در ایران، آلمان، امارات و هنگ کنگ ثبت شده اند. «بازرگانی فولاد تارا» از زیرمجموعه های شرکت فولاد مبارکه در آلمان، سه شرکت زیرمجموعه بخش فروش فولاد مبارکه در امارات، شرکت فولاد متیل، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، شرکت جهان فولاد سیرجان و یک شرکت مستقر در هنگ کنگ شرکت هایی هستند که تحریم شدند.

عملکرد گروه فلزات اساسی فعال در بورس

دیدگاهتان را بنویسید