149248

تحریم های داخلی شدیدتر از تحریم های خارجی /آب و برق، مشکل قطب صنعت روی کشور

دنیای معدن - انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه صاحبان و فعالان صنعت روی فقط غروب آفتاب روزی که در آن هستند را انتظار می‌کشند، گفت: امیدی برای فعالان این بخش وجود ندارد و فعالان این عرصه فقط به دنبال کار روزمره خود هستند و سرمایه‌گذاری در این صعنت معنا و مغهومی برای فعالان این عرصه ندارد.

به گزارش دنیای معدن، فلز روی پس از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز پرمصرف در جهان است که دلیل اصلی آن استفاده گسترده در تولید ورق‎های گالوانیزه است.

روی از ظرفیت گسترده صنعتی برخوردار بوده و علاوه‌ بر مزیت انرژی، مزیت ماده معدنی را نیز در گسترش این صنعت می‎توان در نظر گرفت، ریشه تاریخی استحصال فلز روی در کشور به اواخر دهه 60 و اوایل دهه 1370 باز می‎گردد.

فلز روی همراه سرب عمدتا در منابع معدنی اکسیدی و سولفوری در مناطق مختلف کشور به‎صورت ظرفیت‌های معدنی و یا معادن متروکه یا در دست بهره‎برداری به‌چشم می‎خورد و سابقه معدنکاری روی در ایران به دهه 1340 برمی‎گردد.

در آن زمان مواد استخراجی یا به‎صورت خام و یا به‎صورت کنسانتره سرب و روی از کشور صادر می‎شد و عملا ارزش‎افزوده حاصل از استحصال آن در اقتصاد ملی نقشی ایفا نمی‌کرد، مهم‎ترین معدن سرب و روی کشور، انگوران، با سابقه‎ای 40 ساله و از نظر سطح عیار روی و ظرفیت جزو مهم‌ترین معادن سرب و روی جهان محسوب می‌شود.

استان زنجان به دلیل وجود معدن انگوران و وجود معادن مختلف ظرفیت‌های فراوانی در بخش صنعت روی دارد و بیش از 80 درصد واحدها و صنایع فعال این بخش در این استان قرار دارد و یکی از صنایع پر اشتغال در استان است که این بخش به دلیل برخی بی‌مهری‌ها با مشکلات فراوانی هم دست و پنجه نرم می‌کند.

قطب صنعت روی کشور که بخش اعظمی از اشتغال خود را مدیون این صنعت است این روزها با مسائل و مشکلاتی روبه‌روست که نیازمند همت مسؤولان برای رفع مشکلات است تا فعالان این بخش بتوانند در راستای تولید و اشتغال به فعالیت خود ادامه دهند.

عبدالرحمن ابراهیمی، انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه چند سالی است که از سوی مقام معظم رهبری شعارهایی که انتخاب می‌شوند که در راستای اهداف اقتصادی و کمک به تولید کشور و حمایت از آن است، اظهار کرد: تولید و اقتصاد پویا در هر کشور زمینه امنیت اجتماعی و اقتدار اقتصادی کشور را فراهم می‌کند.

انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه اگر اقتصاد یک کشور پویا و فعال باشد آن کشور حرفی برای گفتن خواهد داشت، افزود: رونق اقتصادی، کاهش بیکاری، اقتصاد پویا و... از جمله پیامدهای فعال بودن تولید در یک کشور است و باید بنا بر رهنمودهای مقام معظم رهبری برای حل مشکلات اقتصادی کشور واحدهای تولیدی را در کشور حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه صنعت روی کشور به نام زنجان شناخته می‌شود و بیش از 80 درصد واحدهای تولیدی این صنعت با بیش از ۷هزار نفر اشتغال مستقیم در استان زنجان فعال است، افزود: حدود 30 سال از آغاز فعالیت این صنعت در کشور می‌گذرد و ایران اسلامی یکی از کشورهای تعیین کننده در این صنعت در منطقه است و با کشورهای قدیمی و سنتی این صنعت در آسیا درحال رقابت است.

مدیر عامل شرکت سپنتا روی زنجان با بیان اینکه قبل از انقلاب و اوایل انقلاب خاک روی کشور با درصد عیار بالا به خارج از کشور و بدون ارزش افزوده صادر می‌شد، بیان کرد: با راه‌اندازی واحدهای مختلف فرآوری روی در کشور این صنعتی اکنون بومی شده و خاک با ارزش افزوده و ایجاد اشتغال در خدمت توسعه است.

ابراهیمی با بیان اینکه صنعت روی استان زنجان بر مبنای معدن بزرگ انگوران پایه‌گذاری شده و واحدهای و کارخانه‌های فرآوری روی در کنار این معدن و در شهر زنجان به وجود آمده‌اند، ادامه داد: ارزش افزوده این صنعت در حال حاضر بیش از 70 درصد است و اگر واحدهای جانبی و پایین دست این صنعت نیز در نظر گرفته شود بالای 80 درصد خواهد بود.

انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه اگر سرمایه‌گذاری و اتفاقاتی که روی نفت در کشور انجام می‌شود در این صنعت انجام می‌شد، ارزش افزوده آن بسیار بیشتر و بالاتر بود، تصریح کرد: اگر نگاه به این صنعت تغییر کند زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال و توسعه نه تنها استان زنجان بلکه در کشور هم شاهد تاثیرگذاری این صنعت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه روزی که خاک این معدن به خارج از کشور و کشورهای ژاپن، ایتالیا، آفریقای جنوبی و برزیل با قیمت پایین صادر می‌شد خاک دارای عیاری بالغ بر 40 تا 50 درصد بود و بدون هیچ ارزش افزوده‌ای بود، افزود: در حال حاضر شاهد کاهش خاک و حتی عیار آن هستیم که به حدود 15 درصد رسیده است.

این فعال صنعتی با بیان اینکه ایران زمانی صادر کننده خاک و وارد کننده شمش بود، افزود: در حال حاضر کشورمان نه تنها خاک را صادر نمی‌کند بلکه خاک وارد می‌شود و 80 درصد تولید شمش روی کشور نیز با عیار 99.98 درصد صادر می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه این روزها با کمبود خاک مواجه هستیم و مجبوریم از کشورهای مختلف وارد کنیم، گفت: ایران یکی از کشورهای غنی جهان در مورد وجود معادن است اما متاسفانه نه از سوی دولت‌ها روی آنها سرمایه‌گذاری شده و نه اجازه سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی داده شده است.

وی با بیان اینکه دولت از سال گذشته وارد بحث واگذاری معادن کوچک مقیاس به بخش خصوصی شده در حالی که ما پهنه‌های بسیار بزرگی در کشور داریم،که در دست دولت بلا تکلیف مانده‌اند افزود: در سال گذشته مقدار خاکی که به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی داده شده است در حدود 700 هزار تن بوده است در حالی که نیاز واحدهای تولیدی استان در حدود ۳ میلیون تن است که باید دولت رویکرد خود را در این زمینه و به نفع اشتغال و سرمایه‌گذاری و به نفع رونق و جهش تولید تغییر دهد.

انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه در بحث واردات خاک هم قیمت تمام شده و شمش فروخته شده تقریبا مساوی و برابر است و واحدها و تولیدکنندگان فقط برای ایستادن روی پای خود فعالیت دارند، تصریح کرد: این امر فقط هزینه‌‌های جاری واحدها را تامین می‌کند و برای اینکه رونق به این صنعت بازگردد باید در این بخش سرمایه‌گذاری شود.

ابراهیمی با بیان اینکه واردات خاک از کشورهای مختلف و به ویژه کشور همسایه ترکیه با مشکلاتی فراوان صورت می‌گیرد، افزود: گاه فروشندگان خاک در ترکیه خاکی که وجود ندارد را به چند نفر می‌فروشند.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان تولید کنندگان و واحدهای تولیدی مجبورند با قوانین کشور ترکیه وارد معامله شوند و ابتدا پول خاک را به صورت دلار به طرف ترکیه‌ای بپردازند، تاکید کرد: در برخی موارد به دلیل اینکه با بخش خصوصی طرف حساب هستیم، قابل پیگیری هم نیست و طرف قرارداد واحدها به یکباره غیب می‌شود.

مدیرعامل سپنتا روی زنجان با بیان اینکه در حال حاضر در بحث تعهدات ارزی هم مشکل داریم و از ما خواسته می‌شود ارز حاصل از شمش را به دولت تحویل دهیم در حالی واحدهای تولیدی با همان ارز حاصله خاک جدید را وارد می‌کنند، یعنی ارزی باقی نمی‌ماند که تحویل دولت دهند.
ابراهیمی ادامه داد: ماده اولیه بصورت عبور موقت وارد و شمش حاصله صادر و مقدار وزن هرکدام و نیز ارزش ارزی هر کدام در سیستم گمرک دقیق ثبت شده موجود هست و دفاتر شرکت‌ها هم که دقیقا زیر نظر اداره دارایی بررسی و کنترل می‌شود، معلوم نیست بانک مرکزی بر مبنای چه قانونی و چه حساب و کتابی مستقیم واحدهای تولیدی را مورد باز خواست قرار میدهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کل واحدهای تولید روی و فرآوری روی فقط و فقط برای روزمره کار می‌کنند تا واحدها تعطیل و نیروی کارگری دچار مشکل نشود.

انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران به مشکلات واحدهای روی با محیط زیست هم اشاره کرد و گفت: خاک مورد نیاز واحدها از مرز سرو و رازی وارد کشور می‌شود، گفت: متاسفانه محیط زیست استان زنجان با آلوده نامیدن این صنعت از گمرک استان آذربایجان غربی خواسته تا اجازه ورود خاک را به کشور تحت شرایط خاص بدهند و در شرایط خاص انواع نظرات و تصمیمات شخصی، غیر تخصصی و غیر کاشناسی دخیل است.

ابراهیمی با بیان اینکه این امر به هیچ وجه وجاهت قانونی ندارد، تصریح کرد: این روند تامین ماده اولیه که با مکافات زیاد از خارج تامین می‌شود را در معرض خطر جدی قرار داده و باید سریعا رفع گردد.

وی با بیان اینکه صاحبان و فعالان صنعت روی فقط غروب آفتاب روزی که در آن هستند را انتظار می‌کشند، افزود: امیدی برای فعالان این بخش وجود ندارد و فعالان این عرصه فقط به دنبال کار روزمره خود هستند و سرمایه‌گذاری در این صعنت معنا و مغهومی برای فعالان این عرصه ندارد.

انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران به مشکلات شهرک روی زنجان اصلی‌ترین و مهمترین قطب این صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: در این شهرک مشکلات بسیاری وجود دارد و حتی زیرساخت‌های اولیه یک شهرک صنعتی هم در این شهرک وجود ندارد.

وی نبود آب را از جمله مشکلات این شهرک برشمرد و گفت: متاسفانه بعد از سال‌ها از افتتاح و فعال شدن، این شهرک فاقد آب است، و ما روزانه آب را با تانکر برای واحدهای خود تامین می‌کنیم، ادامه داد: تانکرها آب را از رودخانه، چاه، یا تصفیه‌خانه و یا هر جای دیگر بارگیری و به واحدها از قرار هر تانکر در حدود 150 هزار تومان می‌فروشند.

حمل آب برای واحدهای صنعتی با تانکر

وی در مورد مشکلات برقی در این شهرک هم گفت: شرکت سپنتا روی برای بالا بردن کیفیت و افزایش بهره‌وری طرح جدید را اجرا کرده که باعث می‌شود باطله پایانی دارای عیاری در حدود یک درصد داشته باشد در حالی که در شیوه قدیم درصد زیادی روی در باطله‌ها باقی می‌ماند و این طرح نیاز به 2 مگاوات برق جدید دارد در حالی که سازمان صمت از ارائه مجوز و معرفی کردن این شرکت به اداره توزیع برق خودداری می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه جلسات متعدد و نامه‌نگاری‌های فراوانی با مسؤلان برای حل مشکل برق داشتیم که تاکنون به نتیجه خاصی در این زمینه نرسیده‌ایم، تصریح کرد: طرح جدید شرکت در راستای بالا بردن راندمان و کاهش آلودگی باطله‌هاست که محیط زیست نیز به دنبال آن است.

وی با بیان سازمان صمت بهانه افزایش تولید را برای ندادن برق اعلام می‌کند، تصریح کرد: این در حالی است که شرکت به هیچ وجه دنبال افزایش تولید نیست، بلکه دنبال استفاده بهتر از خاک و کاهش آلایندگی آن و بهره‌وری بیشتر است.

شهرک روی زنجان صادراتی‌ترین شهرک صنعتی کشور

مشکلات متعدد واحدهای فعال در شهرک روی زنجان در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان شهرک صنعتی تخصصی روی صادراتی‌ترین شهرک صنعتی در کل کشور و بیش از 80 درصد محصولات تولیدی این شهرک، صادر می‌شود.

ایرج احمدی اسید و شمش روی از محصولات این شهرک است که به خارج از کشور و 18 کشور مقصد صادر می‌شود، گفت: 75 واحد صنعتی در این شهرک مستقر و نزدیک به 8 هزار نفر در این شهرک مشغول به کار هستند.

دولتمردان سایه تحریم‌های داخلی را از سر ما بردارند

گفتنی است، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران نیز در جلسه مجمع انتخاباتی این انجمن از برخی بی‌مهری‌ها نسبت به این صنعت گلایه کرده بود.

یوسف مرادلو با بیان اینکه ما در حوزه اقتصادی با دشمن می‌جنگیم و هزینه تحریم‌ها را هم تحمل می‌کنیم، افزوده بود: ولی متاسفانه تصمیمات نادرست مسؤولان در حوزه صنعت فوق‌العاده ما را اذیت می‌کند و باید دولتمردان سایه تحریم‌های داخلی را از سر ما بردارند.

وی ادامه داد: هر کس باید در منطقه خود شعار امسال را مطالبه کند و ما برای جهش تولید و رونق تولید آماده‌ایم و با ترفندهای مختلف تحریم‌ها را دور می‌زنیم و در مقابل دشمن می‌ایستیم و تنها انتظار مان آن است که نباید افراد غیر متخصص برای صنعت ما تصمیمات غلط بگیرند.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران تصریح کرد: انجمن تضمین می‌کند هر گونه کمبود داخلی در این صنعت را جبران کند و مازاد محصول را صادر کند و در مباحث زیست محیطی در حال حاضر ما تعامل خوبی با محیط زیست داریم و زیباسازی کارخانه‌ها و توجه به محیط زیست نوعی سرمایه‌گذاری است.
مرادلو گفت: تلاش می‌کنند ماده معدنی انگوران از طریق بورس یا مزایده به فروش رسد و تلاش ما بر آن است که این امر از طریق سهمیه‌بندی رخ دهد.
همچنین دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران هم به ارائه گزارش عملکرد این انجمن پرداخت و گفت: فعال کردن ستاد سیاست‌گذاری صنعت سرب و روی از خواست‌های جدی ماست و بحث مشکل صادرات تا آخر تیرماه حل شده و سال گذشته موفق شدیم برای واردات پرمنگنات مجوز بگیریم.
سیروس میانجی ادامه داد: جلسات متعددی در انجمن برگزار می‌شود و تلاش می‌شود دو کارشناس مستقر در معدن انگوران داشته باشیم تا اختلاف عیار به حداقل برسد.
وی تاکید کرد: مشکل افزایش سرمایه در معدن مهدی‌آباد همچنان باقی است و لازم است اعضای انجمن در این خصوص همت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید