148927

ریزش تونل معدن آلبلاغ اسفراین بازهم حادثه آفرید

دنیای معدن - رییس جمعیت هلال احمر اسفراین گفت: ریزش تونل معدن آلبلاغ این شهرستان خراسان شمالی ظهر امروز(یکشنبه) سبب مصدوم شدن یک نفر از برداشت کنندگان شد.

ابراهیم سارمی در گفت وگویی با بیان اینکه مصدوم از ناحیه کمر و لگن دچار شکستگی و خونریزی شده، افزود: به علت وخامت حال مصدوم، امدادرسانی زمینی در این منطقه سختگذر امکان‌پذیر نیست و بالگرد امداد و نجات هلال احمر خراسان شمالی به این منطقه اعزام شده است.

در طول یکسال گذشته ۶ نفر بر اثر ریزش تونل جان باخته و شماری از برداشت کنندگان غیرمجاز ذخایر معدنی سرب و روی نیز مصدوم شده اند.

هفته گذشته فرماندار اسفراین از حضور شرکت آلومینا به نمایندگی از ایمیدرو برای بستن دهانه تونلهای حفر شده در این‌منطقه و حفاظت از معدن ابلاغ خبر داد و افزود: مردم از حصور در این‌منطقه باید خوداری کنند.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذری به همین نام و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد.

برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از سال گذسته با هجوم سودجویان به این منطقه همراها شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد اما، اینک پس از مساعد شدن شرایط جوی امسال نیز با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا روبرو شده است.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تاکنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به ‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرده اما، هنور اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید