148918

محدوده قیمتی طلا در کوتاه مدت

دنیای معدن - طلا در حالی دومین بازده هفتگی مثبت را به ثبت رساند که عوامل مختلفی از جمله داده های اقتصادی، شیوع مجدد کووید-۱۹ در برخی مناطق و تنش های ژئوپلیتیک، نوسان های کوتاه مدت طلا را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

به گزارش دنیای معدن، طلا در هفته گذشته و به لطف افزایش ارزش ۲/ ۱ درصدی در آخرین روز هفته، توانست بازدهی هفتگی ۷۴/ ۰ درصدی را به ثبت برساند و کار خود را با قیمت ۱۷۴۴ دلار به پایان برد. تحلیلگران اکنون در انتظارند که آیا طلا در صورت شکستن مقاومت مهم ۱۷۵۰ دلاری، توانایی مانایی در بالای این مرز را دارد یا نه.

به عقیده کارشناسان بازار طلا، به دلیل تنش های اقتصادی نشأت گرفته از عواقب پاندمی کرونا و افزایش تنش ها بین آمریکا و چین، افزایش قیمت فلز زرد، اتفاق دور از دسترسی نیست. گروهی معتقدند در صورتی که طلا بتواند از مرز مقاومتی عبور کند، قیمت این پناه گاه دارایی حرکت خود را به سوی هدف ۱۸۰۰ دلاری آغاز خواهد کرد. اظهار نظر اریک روزنگرن، رئیس فدرال رزرو بوستون درباره خطر آغاز موج دوم کرونا و تاثیر آن بر طولانی تر شدن تعطیلی فعالیت های اقتصادی و مختل کردن ریکاوری اقتصادی، سبب افزایش تقاضا برای پناه گاه های امن دارایی از جمله طلا در روز جمعه شد.

افزایش تنش های ژئوپلیتیک

براساس دیدگاه تحلیلگران افزایش تنش های ژئوپلیتیک بین دو قدرت اقتصادی جهان، یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت طلا در روزهای آتی خواهد بود. اِورت میلمن کارشناس فلزات گرانبها در Gainesville Coins در این باره گفت مهم ترین موضوعی که این روزها باید به آن توجه شود، افزایش تنش های این دو کشور است؛ به این دلیل که هرچه اوضاع روابط تجاری مابین آمریکا و چین بدتر شود، سرمایه گذاران بیشتر به سمت خرید پناه گاه های امن دارایی متمایل می شوند. بعد از دیدار روز چهارشنبه مقامات ارشد ایالات متحده و چین در هاوایی که به نظر می رسید کم وبیش موفقیت آمیز بوده است، دونالد ترامپ مواضع خود مبنی بر قطع روابط با چین را مجددا تکرار کرد. کارشناسان همچنین درباره مشتعل شدن مجدد موضوع کره شمالی نیز هشدار داده اند. کره شمالی هفته گذشته دفتر ارتباطات هماهنگی میان دو کره در نزدیکی مرز کره جنوبی را منفجر کرد. تضعیف احتمالی دلار در آینده نزدیک نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند به قیمت طلا در جهت افزایشی فشار وارد کند.

روند قیمتی طلا

اورت میلمن درباره محدوده حرکتی قیمت طلا در آینده کوتاه مدت و با توجه به عوامل تاثیرگذار بر بازارها گفت که مقاومت کلیدی فلز زرد ۱۷۵۰ دلار است و در ادامه تاکید کرد که برای هفته پیش رو درباره قیمت طلا نسبتا خنثی است و نوسان زیادی را برای قیمت این فلز متصور نیست. از سوی دیگر او مرز ۱۷۰۰ دلاری را خط حمایت محکمی برای طلا دانست. این تحلیلگر در ادامه تقاضای جواهرات را یک محرک مهم برای روند صعودی بعدی طلا برشمرد و اضافه کرد که با توجه به اینکه در طول دوره تعطیلی اقتصاد، تقاضای این بخش از بین رفته بود اکنون تقاضای چین و هند می تواند محرکی برای شروع مجدد طلا در مسیر افزایشی باشد.

بارت مِلِک، رئیس بخش استراتژی جهانی در TD Securities نیز بر این عقیده است که قیمت طلا در هفته آینده افزایش محدودی خواهد داشت. ملک همچنین قیمت ۱۶۸۹ دلاری را کف قیمت فلز زرد و قیمت ۱۷۴۵ دلاری را به عنوان مقاومت طلا برشمرد.

وقایع مهم هفته آینده

در بخش داده ها، سرمایه گذاران در هفته آینده عمده تمرکز خود را بر گزارش های روز پنج شنبه هفته آینده قرار خواهند داد. گزارش کالاهای بادوام و گزارش تولید ناخالص داخلی فصل اول سال ۲۰۲۰ ایالات متحده دو گزارش مهمی هستند که در این روز منتشر خواهند شد. مجموعه گزارش های بخش مسکن نیز در طول هفته آینده منتشر خواهد شد. این گزارش ها شامل آمار فروش خانه های موجود در روز دوشنبه، فروش خانه های جدید در روز سه شنبه و شاخص قیمت املاک در روز چهارشنبه است. همچنین گزارش متقاضیان بیمه بیکاری که در روز پنج شنبه منتشر خواهد شد نیز توسط بازارها در رادار توجه قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید