148848

جهش 7درصدی شاخص فلزی در کنار افت معدنی ها

دنیای معدن -بورس تهران معاملات هفته گذشته را با احتساب یک روز معاملاتی کمتر ، توانست با رشد 6.6 درصدی شاخص کل سپری کند و به این ترتیب از مرز یک میلیون و 200 هزار واحدی نیز عبور کرد. در این هفته اما در چرخشی محسوس بیشترین میزان رشد قیمت ها از آن گروه های کوچک بازار شد.

به گزارش دنیای معدن، به طوری که شاخص کل هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد با رشد بیش از 8.3 درصدی همراه شد. در مجموع اما در این هفته از 38 گروه فعال بورسی تنها دو گروه با افت میانگین سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و دیگر صنایع عملکرد مثبتی را به نمایش گذاشتند. در این میان یکی از صنایعی که با عملکردی منفی به کار خود پایان ، گروه معدنی بود. به طوری که شاخص گروه معدنی فعال در بورس با افت 0.7درصدی مواجه شد. این در حالی است که گروه فلزی فعال در بازار با رشد 7درصدی شاخص همراه شد.

تداوم ورود نقدینگی به بازار سرمایه همچنان با سرعت بالایی در جریان است. رشد بازارهای جهانی و همچنین تداوم رشد ارزش دلار در برابر ریال از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روند صعودی بورس شده است. این در حالی است که با توجه به اتمام خردادماه باید در انتظار انتشار گزارش های عملکرد ماهانه و فصلی شرکت های بورسی باشیم. در عین حال می توان انتظار داشت برخی از شرکتهای بازار از جمله شرکت های ازشرکتهای معدنی-فلزی عملکرد مناسبی را در هفته جاری به نمایش بگذارند.

افت قیمت بزرگان معدنی

همانطور که عنوان شد شاخص گروه معدنی فعال در بورس هفته گذشته را با افت 0.7درصدی سپری کرد. این کاهش شاخص بیشتر تحت تاثیر افت نمادهای بزرگ معدنی رخ داد؛ به طوری که در این میان دوقلوهای سنگ آهنی شاهد ثبت بازدهی منفی در کارنامه خود بودند. بر این اساس بازدهی منفی 3.18درصدی در نماد چادرملو و 2.17درصدی در نماد گل گهر شکل گرفت. توسعه معادن و فلزات و سرمایه گذاری صدرتامین نیز از دیگر نمادهای این گروه بودند که هفته گذشته را با عملکردی منفی و افت قیمت سپری کردند. به طوری که زیان هفتگی این دو نماد به کمتر از یک درصد رسید.

نماد معاملاتی چادرملو در بیشتر روزهای هفته شاهد خریدهای سنگین از سوی سهامداران حقیقی بود. به طوریکه در آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی سه شنبه سهامداران حقیقی بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان خرید در نماد «کچاد» داشتند. این امر سیگنالی از آن است که روند بنیادی همچنان در این نماد وجود دارد و باید منتظر رشد قیمتی بیشتر سهم در روزهای آتی باشیم. از سوی دیگر چادرملو روز شنبه هفته گذشته گزارش فعالیت هیات مدیره برای سال مالی 98 را بر سایت کدال منتشر کرد و منتظر برگزاری مجمع در روز چهارشنبه 4تیرماه شد. در این گزارش «کچاد» عنوان کرده که به دلیل افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان ، قیمت های فروش کنسانتره سنگ آهن و گندله در شرکت از رشد مطلوبی برخوردار بوده است. همچنین شرکت عنوان کرده که از سال 97، برنامه فعال سازی و توسعه معادن کوچک جهت توسعه بخش خصوصی معادن و تامین نیازهای صنایع فولاد کشور را در دستورکار قرار داده است. همچنین عملکرد مالی «کچاد» در سال 98 نیز نشان می دهد که درآمد عملیاتی شرکت در سال گذشته بالغ بر 9.8میلیارد تومان بوده است. در همین راستا سود ناخالص آن نیز به بیش از 4.7میلیارد تومان رسیده و در نهایت توانسته به سود خالصی بالغ بر 5هزار میلیارد تومان دست یاید. این در حالی است که سود خالص «کچاد» در سال 97 بالغ بر 2.7هزار میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب سود خالص شرکت ، رشد بیش از 2.2هزار میلیارد تومانی معادل 79درصد را در سال 98 نسبت به سال قبل تجربه کرده است.

بررسی روند نمادهای پربازده در صنعت معدنی نیز نشان می دهد که بیشترین بازدهی کسب شده در این گروه به نماد معدنی دماوند تعلق گرفت. بر این اساس در هفته گذشته معدنی دماوند نیز به مسیر صعودی خود ادامه داد و در این هفته نیز توانست با سودی بالغ بر 19.2درصدی، همراه شود. باما نیز دیگر نماد این گروه بود که با ثبت بازدهی بیش از 15درصدی در فهرست دیگر نمادهای پرسود قرار گرفت.

در میان اخبار مهم هفته گذشته نیز صحبت های سرپرست وزات صنعت قرار داشت. به طوریکه سرپرست وزارت صنعت و رییس هیات عامل ایمیدرو از اتخاذ سه اقدام مهم برای ذوب آهن، تهاتر گندله فولاد مبارکه با محصولات این شرکت و سه معدن اصلی تامین سنگ آهن مورد نیاز آن تا ۵ سال آینده خبر دادند.

حسین مدرس خیابانی در نشست بررسی شیوه های رفع موانع جهش تولید، ذوب آهن را نماد فولاد کشور دانست که باید جایگاه آن را در صنعت حفظ کرد و گفت: شیوه تولید ذوب آهن با سایر فولادسازان متفاوت است و این باعث شده نه تنها از یارانه انرژی بی بهره باشد بلکه از معادن زغال سنگ نیز حمایت می کند و لذا باید از این صنعت با روش های مختلف از جمله برداشتن محدودیت صادرات حمایت کرد .

وی افزود: ذوب آهن آماده ترین شرکت صنعتی برای جهش تولید است و در سال جهش تولید هرگز نباید تولید این مجتمع عظیم صنعتی کمتر از ظرفیت تولید باشد و انتظار می رود تولید از 3.6 میلیون تن نیز فراتر رود.

طبق صحبت های مطرح شده مقرر شد تا برای حل مشکلات و دستیابی به تولید 3 میلیون تن در سال جاری باید مموارد بصورت هفتگی پیگیری شود و عنوان شد هیچ توجیهی برای عدم تامین سنگ آهن مورد نیاز پذیرفته نیست. ضمن اینکه تامین کامل سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن و رفع موانع جهش تولید این شرکت، ممنوعیت صادرات سنگ آهن و واردات محصولاتی که صنایع فولادی قادر به تولید آن هستند به ویژه ریل، سه اقدام فوری است که در این نشست، تصمیمات لازم برای اجرای آنها اتخاذ شد.

در بخش دیگری از این جلسه به این موضوع که معادن باید سنگ آهن ذوب آهن را تامین کنند و صنایع معدنی باید به اکتشاف توجه ویژه داشته باشند تا شرکت های فولادی در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نشوند نیز تاکید شد. ضمن اینکه صحبت های خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص مصوبه تامین 1.7 میلیون تن سنگ آهن برای ذوب آهن اصلاح شده و تامین کل نیاز این شرکت به سنگ آهن از معادن چاه گز، سنگ آهن مرکزی و سنگان تا 5 سال آینده نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود.

عملکرد گروه معدنی فعال در بورس

عملکرد فلزی ها در هفته گذشته چگونه بود؟

همانطور که عنوان شد شاخص گروه فلزی فعال در بوس ، با رشد 7 درصدی همراه شد . به این ترتیب توانست از شاخص کل بورس نیز سبقت گیرد. همچنین از 22نماد فعال در این گروه، تنها 3نماد با بازدهی منفی همراه شدند و مابقی رشد قیمت را تجربه کردند. در این میان بیشترین بازدهی هفتگی در این گروه به تولیدی فولاد سپید فراب کویر تعلق گرفت که با سود 21.5 درصدی همراه شد. در این میان «کویر» در ١٢ماهه منتهی به اسفند ١٣٩٨ با سرمایه ٣۶٠ میلیارد تومان ١٢٨٧ ریال برای هر سهم سود محقق کرده است که با احتساب افزایش سرمایه رشد ٢٠درصدی نسبت به سال ١٣٩٧داشته است. همچنین درآمدهای عملیاتی شرکت در سال 98 رشد خوبی نسبت به سال ٩٧ داشته و با افزایش ٧٩درصدی همراه شده است. این در حالی است که سایر هزینه های غیرعملیاتی نیز ۵٣درصد کاهش یافته است. سود تلفیق هر سهم در سال ١٣٩٨ مبلغ 130تومان عنوان شده است.

مس شهید باهنر نیز با ثبت بازدهی 20.6درصدی از دیگر نمادهایی بود که بازدهی قابل توجه ای در این گروه را کسب کرد. در همین راستا ملی سرب و روی و صنعتی سپاهان نیز به ترتیب در رتبه های برترین نمادهای گروه قرار گرفتند. به طوریکه بازدهی هفتگی هر کدام از این دو نماد به ترتیب معادل 18.5 درصد و 15درصد بود. ملی مس ایران نیز در حالی با سود بیش از 10درصدی هفته گذشته را سپری کرد که این عملکرد با احتساب غیبت این نماد در معاملات روز سه شنبه صورت گرفت. بر این اساس «فملی» در ابتدای معاملات روز دوشنبه 26خردادماه به علت نوسان مثبت قیمتی بیش از 50درصد متوقف شد و در انتظار انتشار گزارش شفاف سازی برای بازگشایی به سر می برد. ضمن اینکه انتشار گزارش عملکرد شرکت نیز قابل توجه بود. بر این اساس سود خالص شرکت ملی صنایع مس ایران براساس اطلاعات و صورت های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به پایان 98 با رشد خیره کننده ۱۵۲ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل از آن به بیش از 12هزار میلیارد تومان رسید. همچنین «فملی» گزارش افزایش سرمایه خود را نیز بر سایت کدال قرار داد؛ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده «فملی» در دی ماه سال گذشته، افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 7.8هزار میلیارد تومان به مبلغ 10هزار و 140میلیارد تومان در 27خردادماه در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است. این افزایش سرمایه 30درصدی از محل سود انباشته خواهد بود.

این در حالی است که سه نماد فولاد کاوه جنوب کیش ، آلومینیوم ایران و غلتک سازان سپاهان هفته گذشته را با زیان سپری کردند. بر این اساس بازدهی منفی 4.67درصدی «فایرا» ، 1.8درصدی «فسازان» و 0.45درصدی «کاوه» را در هفته گذشته شاهد بودیم.

عملکرد گروه فلزات اساسی فعال در بورس

نویسنده : هدیه لطفی

دیدگاهتان را بنویسید